Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDrahomíra Staňková
1
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, 25. 3. 2013 Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny
2
Motto „Nepřežije nejsilnější ani nejinteligentnější, ale nejvíce adaptabilní na změnu!“ Ch. Darwin
3
Obsah Statistické výsledky – některé ukazatele 2008–2012 Koncepce rozvoje knihoven Inovace služeb knihoven
4
Statistika – hlavní čísla za 5 let
5
Síť veřejných knihoven ve Zlínském kraji Krajská knihovna F. Bartoše Knihovny pověřené regionálními funkcemi (okresní) 3 Městské knihovny a ostatní knihovny s profesionálními pracovníky 47 Obecní knihovny s neprofesionálními pracovníky 248
6
Roční přírůstky knihovních dokumentů
7
Náklady na nákup knihovního fondu (Kč)
8
Uživatelé knihoven
9
Uživatelé do 15ti let
10
Fyzičtí návštěvníci knihoven
11
Výpůjčky
12
Kulturní a vzdělávací akce pro veřejnost
13
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 a malé knihovny Podobně jako větší profesionální knihovny se budou muset obecní knihovny zaměřit na podporu čtenářství a informační gramotnosti. K tomu bude třeba nejen zlepšit dostupnost knihoven a jejich služeb, ale také vytvářet prostorové podmínky pro komunitní a kulturní aktivity. Zjistit požadavky uživatelů a na druhé straně učit lidi využívat nabízených služeb. Rozvíjet a využívat regionální funkce, podporovat celoživotní vzdělávání knihovníků. Je třeba nabídnout uživatelům služby celého systému knihoven. Nesmí se zapomínat ani na soustavnou propagaci činnosti knihoven. S pomocí dobrovolníků budovat knihovnu jako místo, kde chceme být – fyzicky, virtuálně i citově.
14
Nabídka služeb Především knihovního fondu - má knihovna nové knihy? Využívá nabídky regionálních funkcí – výměnné soubory knih? Umí zprostředkovat služby jiných knihoven svým uživatelům – zapojuje se do meziknihovních služeb?
15
Spolupráce knihoven Je třeba nabídnout uživatelům služby celého systému knihoven (viz Koncepce rozvoje knihoven ČR).
16
Regionální literatura, informace o regionu Obecní knihovny by měly umět pracovat s regionální literaturou a mohly by být hlavním zdrojem a poskytovatelem informací o zajímavostech regionu uživatelům místním i turistům.
17
Zprostředkování výsledků digitalizace Využít existující nabídku digitálních zdrojů K tomu je třeba kvalitní připojení k internetu Webová stránka knihovny - informace
18
Posílení komunitní role knihovny Veřejné knihovny vždy sloužily komunitě a angažovaly se zejména v místní kultuře a potřebě celoživotního učení. Návrat k jejich komunitní roli neznamená nic jiného než definování starých a nových možností, jak přispět ke kvalitnějšímu životu komunit. V době rozvoje e-knih a možnosti získávání informací z domova prostřednictvím internetu bude hlavní výhodou menších knihoven poskytování prostoru k setkávání a zajišťování komunitních aktivit. Je však třeba, aby knihovny měly dostatek místa, byly příjemně zařízeny a měly vhodnou provozní dobu – viz standardy VKIS. Podporovat knihovny jako informační a vzdělávací centra obcí
19
Prostředí knihovny Velmi dobrou propagací je nabízení příjemného, mnohdy téměř rodinného, pohodlného prostředí.
20
Bezbariérové knihovny Zlepšit dostupnost knihoven a jejich služeb
21
Zvýšit informovanost současných i potenciálních uživatelů Nejde-li čtenář do knihovny, musí knihovna za ním. Více užívat ke komunikaci e-mail, uživatelé mohou zdarma dostávat nabídky, pozvánky a další sdělení knihovny. Místní rozhlas je rovněž dobrým prostředkem, který se knihovnám nabízí a je zdarma. Možnost vést kroniku knihovny na internetu, dát prostor „autorům“ z řad čtenářů. Ve Zlínském kraji má: 89 % neprofesionálních knihoven svou vlastní webovou stránku 68% neprofesionálních knihoven má vlastní on-line katalog na internetu.
22
Propagace, propagace, propagace … Nejlepší propagací knihovny je osobnost knihovníka.
23
Znát potřeby lidí Jak jsou lidé se službami knihovny spokojeni? Co očekávají lidé v obci od své knihovny?
24
Zjišťování spokojenosti uživatelů knihoven Nutnost zjišťovat spokojenost uživatelů v souvislosti s rychle se měnícími požadavky uživatelů knihoven. Standard VKIS - každá knihovna by měla jednou za 5 let zjišťovat spokojenost uživatelů se svými službami. Pro vlastní „výzkum“ lze využít již hotové dotazníky - http://vyzkumy.knihovna.cz/dotazniky - Průzkum spokojenosti uživatelů malé knihovny http://vyzkumy.knihovna.cz/dotazniky Dotazník lze vytisknout, nebo lze vyplňovat na internetu. Knihovník obdrží již zpracované výsledky. Otázky v dotazníku lze měnit. Pro malé knihovny zdarma, pro větší knihovny 100 Kč/rok. 2. pololetí 2013 - školení v KKFB.
25
Knihovna - místo, kde chceme být – fyzicky, virtuálně i citově.
26
Použité zdroje Čtenář 2013/2 JAK NA TO: Marketing v knihovnách aneb Umíme dát o sobě vědět? – 1, Postřehy z výzkumu a praxe, Libuše Foberová Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015, 14. 9. 2011, Petrůvky, Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII, Vít Richter
27
Ing. Jana Tomancová Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně tomancova@kfbz.cz Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.