Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Asertivita
2
Jak se chováme v problémových situacích?
Agresivně Pasivně Manipulativně Asertivně
4
Agresivní chování: říkám, co chci, často naléhavě a zdlouhavě
Rozhoduji za ostatní jsem útočný, přemlouvám druhé a vynucuji si, co chci Vyčítám a útočím Porušuji osobní práva druhých Jednám s ostatními s menší úctou
5
Agresivní chování Přebírám na sebe cizí zodpovědnost
Vyjadřuji svůj názor jako fakt a neposlouchám druhé Jsem dominantní, kousavý a příkrý Jsem energický, rozzlobený, zklamaný a silný
6
Pasivní chování: Neusiluji o to, co chci
Podřídím se rozhodnutím druhých Nechám na sebe útočit, dovolím, aby si někdo na mně vynucoval poslušnost a zesměšňoval mne Nechám si upřít svá práva Nepřijímám zodpovědnost za to, co se mi děje Příliš často se omlouvám
7
Pasivní chování Dělá mi potíže jasně vyjádřit svůj
názor, potřeby a přání Často se podceňuji Bývám váhavý a nervózní Jsem zklamaný, bezmocný, nešťastný,ublížený a neklidný
8
Manipulativní jednání
Jsem nekonkrétní a očekávám, že lidé „pochopí“, co vlastně chci Používám narážky lichotím, flirtuji, říkám falešné lichotky Jsem sarkastický Manipuluji s lidmi tím, že si zahrávám s jejich pocity, často tehdy, když se cítí provinile Jsem frustrovaný, rozhněvaný a bezmocný
9
Asertivní jednání Říkám, co chci, jasně a stručně
Rozhoduji se sám za sebe Hájím svá práva, ale neporušuji práva druhých Jednám sám se sebou i s ostatními s naprostou úctou a rovnoprávností Uvědomuji si, že jsem zodpovědný za své vlastní činy Omlouvám se jen tehdy, když je mi doopravdy něco líto
10
Asertivní jednání Vyjadřuji svůj názor, potřeby a přání
pozorně naslouchám názorům jiných Nenechám se „seřvat“ Jsem klidný, uvolněný a sebejistý Jsem energický, silný, sebejistý a spokojený Jsem umíněný a trvám důsledně na svém
11
Emoce u různých druhů jednání
PASÍVNÍ ASERTIVNÍ AGRESÍVNÍ Vnitřní konflikt Řeší problémy Vnější konflikt Deprese Pozitivní vztahy Pocit viny Bezmocnost Spokojenost Frustrace Slabý sebeobraz Pozitivní vztah k sobě Zkreslený sebeobraz
12
Emoce u různých druhů jednání
PASÍVNÍ ASERTIVNÍ AGRESÍVNÍ Ztrácí příležitosti ve vztazích Vytváří příležitosti pro mezilidské vztahy Nemá kontrolu nad sebou Kontrola nad sebou Osamělost Je s druhými Stres Relaxovanost Snížený seberespekt Udržuje a buduje seberespekt Pochybný seberespekt
13
Uplatnění oprávněného požadavku
CO CHCI: mám právo na svůj požadavek rezignovat; pokud se ho rozhodnu uplatnit, pak MUSÍM: Jasně deklarovat požadavek. Být perzistentní (trvat na něm, použít techniku pokažené gramodesky). Pátrat po přijatelném kompromisu.
14
Odmítnutí žádosti o laskavost
CO CHCI: mohu se rozhodnout žádost přijmout. Pokud se rozhodnu odmítnout, pak MUSÍM: Jasně deklarovat odmítnutí. Navrhnout náhradní řešení.
15
Proč odmítnutí deklarovat jasně?
Omluvy a zdůvodňování působí manipulativně. Pokud přece jen vysvětlujeme, jeden důvod stačí (zbytečné diskuse). Když člověk chce deklaraci odmítnutí žádosti o laskavost změkčit, pak lze použít sebeotevření(„je mi to líto“, „je mi to nepříjemné“,atd.), nebo empatický výrok („chápu, že to teď moc potřebuješ“, „asi tě to nepotěší“, atd.).
16
Zvládání kritiky CO CHCI: mohu se rozhodnout NEREAGOVAT, pokud se rozhodnu reagovat, pak MUSÍM: 1. určit, o jakou kritiku se jedná: A. kritika reálná B. kritika manipulativní
17
Zvládání kritiky Reálná kritika: Technika negativní aserce
Negativní dotazování. Manipulativní kritika: Technika otevřených dveří. Negativní dotazování.
18
Negativní aserce Otevřeně přiznáme chybu. Navrhneme řešení.
Př.: „Je mi líto (sebeotevření), kresby jsem vám skutečněnepřinesla (otevřené přiznání). Nemám je ještě hotové (otevřené přiznání).Když je do zítra dokončím a přinesu vám je zítra přes oběd, bude to stačit (návrh na řešení vzniklé situace)?“ Povšimněte si– žádné omlouvání, žádné zdůvodňování.
19
Technika negativního dotazování
„To mi není jasné. Co konkrétně se vám nelíbí na tom, jak jsem zpracoval toto téma? „A o co konkrétně jde?“ „Co konkrétně máš na mysli? Čeho konkrétně se to týká? Co konkrétně se stalo?“
20
Technika otevřených dveří
Nepopírejte kritiku, nebraňte se, nereagujte odvetnou kritikou partnera. Řekněte něco, z čeho plyne, že v zásadě souhlasíte. Skrytá pravda: „Jsou situace, kdy bych chtěl být spolehlivější, než jsem.“ Pravděpodobnost: „Připouštím, že to tak může vypadat.“ Obecná pravda: „S nespolehlivými lidmi se těžko pracuje.“
21
Zdroje: Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Grada, Praha 2007. Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. H+H, Jinočany 1994.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.