Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Konflikt Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
2
Konflikty dělíme na: Intrapersonální: + + + - - - Interpersonální:
- - Interpersonální: Situace, kdy dvě či více osob, které na sebe vzájemně působí a jsou ve vztahu, se dostanou do situace, která ohrožuje soulad.
3
Konflikt Je ve vztazích nevyhnutelný (zákl. východiskem je totiž rozdíl). Není sám o sobě negativní – neg. působí emoce, které jsou s ním spojené. (Jak s nimi pracovat?) Obsahuje konstruktivní prvky – je zdrojem změn, zabraňuje stagnaci, uvolňuje napětí, podněcuje k řešení problémů.
4
Cvičení: Vybavte si konflikt z poslední doby. O co v konfliktu šlo?
Jak se chovali aktéři? Jak byl konflikt vyřešen?
5
Styly zvládání interpersonálních konfliktů
6
Želva Únikový styl Vzdávají se cílů, cítí se bezmocní, konfliktu se vyhýbají Kdy ho užívat? – Když není šance, chceme nechat lidi „vychladnout“, druzí mohou konflikt vyřešit efektivněji.
7
Žralok Soupeřivý styl Snaží se oponenty přimět, aby přijali jejich hledisko – za každou cenu. Kdy ho užívat? – Když je důležité jednat rychle a rozhodně, proti lidem, kteří zneužívají vstřícné jednání.
8
Medvídek Přizpůsobivý styl Vztahy jsou důležitější než vlastní cíle.
Konfliktu je lépe se vyhnout ve prospěch harmonie. Kdy ho používat? – Když zjistíme, že jsme se mýlili, chceme si vybudovat sociální kredit, je důležité udržet stabilitu a harmonii.
9
Liška Kompromisní styl.
Vzdávají se části cílů a chtějí totéž po oponentovi. Kdy ho používat? – Když cíle nestojí za rozvrat, pro účelné řešení v časovém tlaku, protivníci mají vzájemně se vylučující cíle.
10
Sova Integrační styl. Vidí konflikt jako nástroj ke zlepšení vztahů mezi lidmi tím, že dojde ke snížení napětí mezi nimi. Nejsou spokojené, dokud nebyly odstraněny negativní pocity.
11
Dobré řešení konfliktu
Přináší „zisky“ všem účastníkům. Je realistické. Je přijatelné pro obě strany. Je konkrétní, říká co, kdo, kdy, jak. Pracuje se zachováním rovnováhy (účastníci se podílejí na řešení, pro ukončení konfliktu něco vykonají).
12
Zdroj: Komárková, R. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie III.
©A. Řezníčková
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.