Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Název a číslo učebního materiálu : VY _32_INOVACE_05_20 J. A. KOMENSKÝ Ročník: ročník Anotace: J. A. KOMENSKÝ – životopis, dílo, ukázky z tvorby Podpora vzdělávání v ZŠ Šumná Autor materiálu: Mgr. DANA ŽIŠKOVÁ Vytvořeno: LISTOPAD 2013
2
Jan amos komenský * 28. 3. 1592 jihovýchodní Morava (Nivnice)
† Amsterdam
3
ŽIVOTOPIS „Učitel národů“ český myslitel, filosof, spisovatel, pedagog
Kazatel Jednoty bratrské Studium na gymnáziu v Přerově Poté studium v Německu – Heidelberg Oženil se, žil ve Fulneku po r (bitva na Bílé hoře) byl nucen opustit Fulnek i vlast r zemřela jeho žena i děti na mor
4
ŽIVOTOPIS r odešel do polského Lešna (v Lešně shořela velká část jeho díla) postupně byl zván na univerzity evropských měst, aby přednášel své myšlenky dostal se do Anglie, do Švédska r se vrátil do Lešna po. r (uzavřen Vestfálský mír) naděje exulantů vrátit se do země skončily, Komenský se rozloučil s návratem do vlasti
5
ŽIVOTOPIS posledních 14 let života strávil v holandském Amsterdamu
blízkým přítelem mu byl Rembrandt van Rijn pohřben v kostelíku v Naardenu
6
DÍLO psal česky i latinsky, německy
dílo zahrnuje spisy teologické, filosofické i pedagogické tvůrce české pedagogické soustavy vytvořil metodiku výuky jazyků autor nejslavnějšího díla 17. stol. – Labyrint světa a ráj srdce
7
DÍLO Informatorium školy mateřské Labyrint světa a ráj srdce
Brána jazyků otevřená Velká didaktika (Didactica magna) Svět v obrazech (Orbic pictus)
8
LABYRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE
alegorický příběh Hlavní postavou je poutník (Komenský), který se ocitá ve městě uprostřed nicoty (představující svět). Jeho průvodci jsou Všezvěd (Všudybud) a Mámení (nasadí mu „růžové brýle“), kteří mu líčí krásy dobře jdoucího světa. Poutník však vidí jen klam, marnost, faleš, bídu a smrt. Chce odtud utéci, ale nemá kam. Východisko nachází v otevření svého srdce, jen v sám sobě a uzavírá se do sebe.
10
DIDACTICA MAGNA původně psána česky, poté latinsky
pedagogické dílo, přeložené do několika jazyků Výchovu rozdělil do čtyř stupňů po 6 letech: I. do 6 let mateřská škola II. do 12 let povinná školní docházka III. do 18 let latinské školy, gymnázia IV. university Jeden z prvních projektů systematizace školství, velmi pokrokový Obsahuje zásady vyučování, např. učit se musí od mládí. Názorné vyučování. Přiměřenost látky k věku. Vše převádět do praxe. Vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu. Nutnost stálého opakování.
11
BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Učebnice, složená z paragrafů (1000), které jsou rozčleněné do kapitol (100), v nichž jsou formou krátkých průpovídek popsány různé jevy a věci – téma náboženské, příroda, lidské tělo, duše, řemesla, společnost, věda atd. V těchto průpovídkách je použita celá obvyklá slovní zásoba (asi 8000 slov) a gramatika daného jazyka. Žák se tedy jazyk naučí tím, že si zapamatuje verze těchto průpovídek a jejich význam.
12
SVĚT V OBRAZECH – ORBIS PICTUS
učebnice byla vydána roku 1658 v Norimberku v prvním vydání byly texty latinsky, italsky, německy a francouzsky přelomová tím, že při její tvorbě Komenský uplatnil svoji zásadu škola hrou – chtěl, aby žáci rozuměli tomu, co se učí! v učebnici je hodně ilustrací, tak aby byla pro žáky poutavá (téma: biologie, teologie, člověk –tedy základy společenských věd)
14
zdroje OBRÁZKY http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komensk%C3 %BD
yk%C5%AF_odev%C5%99en%C3%A9 OBRÁZKY nius_ jpg Labyrint_sv%C4%9Bta.jpg _flores.JPG
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.