Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
číslo: Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník
2
Metodický list - anotace:
Cílem prezentace je podat souvislý přehled o členění národního obrození na jednotlivá období, časové začlenění jednotlivých období, literární směr daného období, cíle a hlavní představitele. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním seznámení žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.
3
Periodizace národního obrození
4
Doba Dobrovského (1770-1805) 1. období – obranná fáze
období klasicismu a osvícenství hlavní úkoly: a) bránit se germanizaci b) zachránit a obnovit český jazyk (veleslavínská čeština - vzor) c) ustálit jazykovou normu d) rozvoj české vědy hlavní představitel – Josef Dobrovský
5
Doba Jungmannova (1806-1830) 2. období – ofenzivní fáze
období preromantismu a romantismu hlavní úkoly: a) rozvoj básnického jazyka - tvorba náročnější umělecké literatury b) rozvoj vědecké literatury – česká terminologie c) podpora slovanské sounáležitosti - slovanský humanismus d) probudit zájem o české dějiny hlavní představitel – Josef Jungmann
6
Doba Tylova – (1830-1848) 3. období – vyvrcholení národního obrození
období romantismu hlavní úkoly: a) tvorba náročných uměleckých děl srovnatelných s evropskou literaturou b) rozšířit myšlenky národního obrození mezi lid – rozvoj divadla c) posilování národního sebevědomí – aktivity veřejného života (bály) hlavní představitelé: Karel Hynek Mácha Josef Kajetán Tyl
7
Doba bachovského absolutismu (1848-1859)
4. období – konec NO bývá uváděn rok 1848, poté doznívání snah národního obrození období nastupujícího realismu hlavní úkoly: a) literatura jako nástroj boje za národní svobodu – demokracie b) rozvoj žurnalistiky, literární kritiky c) lidová slovesnost – síla lidu hlavní představitelé: Karel Havlíček Borovský Božena Němcová
8
Ověřovací test Jak je jinak nazývána 1. fáze NO?
Které literární směry se objevují ve 2. fázi NO? Proč byla důležitá úloha divadla v období NO? Kdo je považován za zakladatele české žurnalistiky? Který rok je označován za konec NO?
9
Odpovědi ověřovacího testu
Doba Dobrovského – obranná fáze. Preromantismus a romantismus. Rychlejší rozšíření myšlenek NO, přímé posilování národního sebevědomí, rozšiřování českého jazyka nenásilnou formou (stále vysoká negramotnost – mnoho lidí neumělo číst). K. Havlíček Borovský. 1848.
10
Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis 1976. BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment 1999. ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II. . Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.