Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Univerzita volného času po třech letech činnosti
Krajská knihovna Vysočiny Havlíčkův Brod Ivana Rösslerová
2
Obecná charakteristika
vzdělávací projekt pro veřejnost cílem – zpřístupnění celoživotního učení nejširším vrstvám veřejnosti charakter vzdělávání: zájmové neformální systematické mezigenerační
3
Univerzita volného času (UVČ)
obdoba Univerzity třetího věku (U3V) školní rok členěn na semestry atraktivní studijní obory odborné přednášky prezentovány populární formou studium pro zapsané studenty možnost pro nezaevidované zájemce navštívit přednášky
4
Univerzita třetího věku (U3V)
existence při vysoké škole pouze pro seniory podmínkou studia ukončené středoškolské vzdělání získané znalosti se ověřují testy cílem je získání certifikátu
5
Univerzita volného času (UVČ)
není vázána na VŠ pro všechny věkové kategorie méně systematická než U3V přednášky prezentovány populárněji než na U3V více kapacitní než U3V bez podmínky předchozího vzdělávání získané znalosti se neověřují testy cílem není získání certifikátu
6
Komu je UVČ určena nejširší veřejnosti
bez omezení věku, pohlaví, sociálního postavení zvýhodněné skupiny senioři handicapovaní nezaměstnaní v produktivním věku matky na mateřské dovolené
7
Jak se stát posluchačem UVČ
zápis do studia - 2x ročně úhrada zápisného zájem o obor volný čas na přednášky
8
Forma výuky v každém semestru: 8 přednášek (PC lekcí) / 16 hodin / 1obor výuka 1x za 14 dní spolupracovníkem organizátora – metodik navrhuje osnovy garantuje obsahovou úroveň oboru kontaktuje a zve k přednáškám lektory délka trvání oboru dle zájmu posluchačů
9
Vznik UVČ při KKV slavnostní otevření – září 2002
2 nepočítačové obory (Zdravý životní styl, Literatura) 2 počítačové obory (První kroky s PC a Internetem, PC pro mírně pokročilé) zapsáno 92 posluchačů (32 PC, 60 ne PC obory)
10
Stávající nabídka oborů
6 nepočítačových oborů Zdravý životní styl Základy psychologie Filosofie Dějiny výtvarného umění Kapitoly z kulturních dějin Havlíčkobrodska Základy psychologie (večerní kurz) 6 PC oborů 4 dovednostní úrovně běžných kurzů 2 dovednostní úrovně Šance pro každého PC kroužek pro děti
11
Porovnání prvního a stávajícího semestru
ZS 02/03 (1. semestr) 92 posluchačů 4 studijní obory (2+2) 32 přednášek a PC lekcí LS 04/05 (stávající) 330 posluchačů 12 studijních oborů (6+6), PC kroužek pro děti 160 přednášek a PC lekcí
12
Statistika roku 2004 304 přednášek a PC lekcí 640 vyučovacích hodin
4.168 účastníků (součet účastníků všech přednášek a PC lekcí) výdaje Kč příjmy Kč
13
Finanční zabezpečení Zápisné hrazené posluchači:
ne PC obory: 300 Kč (200 Kč) PC obory: Kč (300 Kč) Honoráře lektorům: 250 Kč/1 hodina Honoráře metodikům: ne PC obory: Kč/1 semestr PC obory: Kč/1 semestr
14
Aktuální věkový průměr
průměrný věk posluchače ne PC oborů: 50 let nejstarší posluchači navštěvují Zdravý životní styl a Dějiny HB (62 let) nejmladší posluchači navštěvují večerní kurz Psychologie (34 let) a Filosofii (46 let) průměrný věk posluchačů PC oborů: 44 let nejstarší posluchač: 79 let nejstarší posluchač PC oborů: 75 let
15
První zkušenosti ukázaly
Velký zájem o UVČ mezi seniory získávání nových informací a dovedností (velký zájem o získání základní informační gramotnosti) zvýšení vlastního sebevědomí zvýšení prestiže v okolí i v rodině smysluplné využití volného času seberealizace společenský kontakt
16
Stávající zkušenosti ukazují
Vedle zájmu seniorů - rostoucí zájem SŠ studentů a veřejnosti středního věku: doplněk studia, příprava na VŠ doplnění, rozšíření informační gramotnosti uplatnění se na trhu práce – poptávka po získání certifikátu možnost dále se zájmově vzdělávat po ukončeném formálním vzdělávání smysluplné využití volného času, koníček
17
Plány do budoucna Rozvíjet stávající vzdělávací program
Zjišťovat aktuální vzdělávací potřeby a zájmové oblasti posluchačů Obsah výuky přizpůsobovat zájmu, potřebám a věkovému složení posluchačů Zajistit stabilní nabídku atraktivních studijních oborů, kvalifikované lektory a technické zázemí Zajistit finanční a personální zabezpečení Minimalizovat nedostatky související s omezenými prostorovými kapacitami knihovny Rozšiřovat spolupráci s dalšími institucemi i jednotlivci
18
Jak UVČ knihovně prospívá
knihovna se dostává do širokého povědomí veřejnosti jako: vzdělávací instituce, kde se člověk učit nemusí, ale chce jako organizace, která myslí na lidi a něco pro ně dělá solidní a spolehlivý partner ke spolupráci mění úhel pohledu veřejnosti na knihovnu přivádí uživatele do knihovny získává nové partnery a spolupracovníky přináší dobré jméno
19
Jak UVČ prospívá mně denně mě trénuje a udržuje ve střehu
nechce mě vůbec pouštět domů vyžaduje spoustu času a úzkostlivou péči vynucuje si neustále pozornost jako správná výzva se mi staví na odpor ale když se nedám, vábí ke mně zajímavé a krásné lidi, od kterých se učím dívat na svět s nadějí pochválí mě zástupem nedočkavců u zápisu usmívá se na mě z pochvalných evaluačních dotazníků … a dává mi pocit potřebnosti a užitečnosti s každým příchodem do šumící učebny
20
Přeji všem hezký den Krajská knihovna Vysočiny Univerzita volného času
Ivana Rösslerová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.