Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1395 Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_175 Autor DUM:ing. Alice Ernestová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen:2012/2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen:9. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma:Člověk a příroda, chemie Nukleové kyseliny, DNA, RNA Anotace-metodický list:Powerpointová prezentace Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

2 Nukleové kyseliny DNA RNA 1

3 NUKLEOVÉ KYSELINY nukleus = jádro  přírodní látky  jsou nosičem životně důležitých informací  NK určují program činnosti buňky a nepřímo i celého organismu  původem blízké proteinům  NK jsou makromolekulární látky  složeny z tisíců až milionů nukleotidů

4 Funkce NK v organismu  jsou nositeli genetické informace  při dělení buňky realizují přenos genetické informace  uskutečňují biosyntézu proteinů

5 Stavba NK makromolekula  Řetězec – polymer nukleotidů – je tvořen vzájemně spojenými nukleotidy  tisíc až milion nukleotidů  Nukleotid je jednotkou nukleové kyseliny – 4 druhy.  Nukleotid je tvořen  fosfát – HPO 3  5uhlíkatý cukr  - ribóza (RNA)  - deoxyribóza (DNA)  dusíkatá báze  Různým pořadím nukleotidů lze dosáhnout obrovského počtu kombinací.  Různý sled nukleotidů v sobě uchovává genetickou informaci  Podle typu cukernaté složky se NK dělí na dva základní typy:  DNA – deoxyribonukleová kyselina  RNA – ribonukleová kyselina 2

6 DNA – deoxyriboukleová kyselina 3  skládá se ze dvou vláken – řetězců  otáčí se proti sobě ve dvoušroubovici  sacharid - deoxyribóza  DNA nese informaci o vlastnostech organismu: - určuje stavbu buňky - určuje specializaci buňky  Stabilní  musí v buňkách vydržet po celý život  nikam neputuje, zůstává v jádru 4

7 Dna se v organismu vyskytuje:  buněčné jádro  mitochondrie  energetické centrum buňky (Krebsův cyklus, beta-oxidace mastných kyselin, dýchací řetězec)  genetická výbava – vlastní kruhová molekula DNA  chloroplast – u rostlin 56

8 Gen  gen je základní jednotka genetické informace – základní jednotka dědičnosti  je to určitý úsek DNA se specifickou funkcí – specifické pořadí nukleotidů  Je schopen při dělení buňky vytvářet vlastní přesné kopie, které se přenáší do dalších generací (barva očí, výška, krevní skupina)  Genom - Genetická výbava organismu – soubor všech genů daného organismu  Genotyp – kompletní genetický program organismu  Chromozom – specifická struktura  Uložen v jádře buňky 7

9 Replikace – zdvojení DNA  Dvoušroubovice DNA se vlivem enzymů nejprve rozplete  Nově umístěné nukleotidy se spojují vazbami v souvislé vlákno (zásoba nových nukleotidů v cytoplazmě nebo v potravě)  Takto dochází k replikaci po celé délce makromolekuly DNA – ke každému původnímu vláknu DNA se vytvoří nové vlákno, kopie  Pak se vlákna spletou do dvoušroubovic  Výsledkem zdvojení jsou dvě identické dvou řetězové dceřiné molekuly 8

10 RNA  jednotlivé řetězce  je kopií DNA  sacharid - ribóza  vzniká v jádře z DNA  a pak putuje z jádra ven  méně stabilní  funkční molekula  daná genetická informace se realizuje v bílkovinu 9

11 Gregor Johann MENDEL 1822 – 1884 10  nazývaný „otec genetiky“ – formuloval zákony dědičnosti  žil a pracoval v klášteře na Starém Brně v řádu svatého Augustiána  nejdříve jako řeholník – přijal řeholní jméno Gregor  později – od roku 1867 jako opat  přes 9 let prováděl pokusy s křížením hrachu setého v zahradě kláštera  přišel na principy, které položily základy moderní genetiky  prováděl také každodenní meteorologická pozorování pro Meteorologický ústav ve Vídni

12 James Watson Francis Crick  získali v roce 1953  Nobelovu cenu  za objevení a popsání struktury DNA 11

13 Využití DNA v praxi 12 GENETICKÁ DAKTYLOSKOPIEDALŠÍ VYUŽITÍ DNA  kriminalistika  DNA v daném organismu je stejná, identická  z nepatrného množství biologického materiálu lze určit strukturu DNA (sliny, vlasy, krev, sperma, kousky pokožky  se 100% jistotou lze pachatele usvědčit nebo podezření vyvrátit  přesnější než daktyloskopie  určení rodičovství  určení příbuzenských vztahů 13

14 Genové inženýrství ROZVÍJENÝ OBOR V SOUČASNOSTIODPŮRCI GENETICKÉ MODIFIKACE  šlechtění rostlin a hospodářských zvířat  Cíl: úprava jejich genů za účelem  zvýšit výnosy  vytvořit organismy odolné vůči parazitům  umělé zásahy do organismů  není jasný konečný dopad na člověka  dle legislativy musí být takové produkty označeny  GMO – geneticky modifikované organismy

15 Úkoly 1.Co to jsou nukleové kyseliny? 2.Kde se nukleové kyseliny vyskytují? 3.Jak se nazývá stavební jednotka nukleových kyselin? 4.Popiš složení nukleotidu. 5.Porovnej strukturu DNA a RNA. 6.Vysvětli replikaci DNA. 7.Jaký je význam DNA v živých organismech? 8.Jaké je využití poznatků o DNA v praxi? 9.Čím se zabývá genové inženýrství? 10.Znáš vědce, kteří se zabývali genetikou?

16 CITACE Obr. 1 http://www.inovacnipodnikani.cz/files/new87/109-gen.jpghttp://www.inovacnipodnikani.cz/files/new87/109-gen.jpg Obr. 2 http://www.fpv.umb.sk/~pfeffer/Matko/private/12_molekuly_soubory/12_12.jpghttp://www.fpv.umb.sk/~pfeffer/Matko/private/12_molekuly_soubory/12_12.jpg Obr. 3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/DNA_molekula_%C5%BEivota_-_%C4%8Desky.jpg/180px-DNA_molekula_%C5%BEivota_- _%C4%8Desky.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/DNA_molekula_%C5%BEivota_-_%C4%8Desky.jpg/180px-DNA_molekula_%C5%BEivota_- _%C4%8Desky.jpg Obr. 4 http://users.ntua.gr/sofial/DNA.jpg http://users.ntua.gr/sofial/DNA.jpg Obr. 5 http://files.aloe-forever.webnode.cz/200000050-63e4564dea/mitochondrie.gifhttp://files.aloe-forever.webnode.cz/200000050-63e4564dea/mitochondrie.gif Obr. 6 http://users.ugent.be/~avierstr/principles/cel.gifhttp://users.ugent.be/~avierstr/principles/cel.gif Obr. 7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/De-Gene.png/300px-De-Gene.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/De-Gene.png/300px-De-Gene.png Obr. 8 http://www.sszdra-karvina.cz/bunka/bi/05met/obr/replik.jpghttp://www.sszdra-karvina.cz/bunka/bi/05met/obr/replik.jpg Obr. 9 http://www.link2universe.net/wp-content/uploads/2012/11/dna-rna.jpghttp://www.link2universe.net/wp-content/uploads/2012/11/dna-rna.jpg Obr.10 http://image.excite.de/digiweb/news/GoogleDoodleGregorMendel-g_20034_0.jpghttp://image.excite.de/digiweb/news/GoogleDoodleGregorMendel-g_20034_0.jpg Obr.11 http://www.nationalgeographicstock.com/comp/01/870/622103.jpghttp://www.nationalgeographicstock.com/comp/01/870/622103.jpg Obr.12 http://blog.lib.umn.edu/graz0029/ponderingpsychology/mother_kissing_baby_nose.jpghttp://blog.lib.umn.edu/graz0029/ponderingpsychology/mother_kissing_baby_nose.jpg Obr.13 http://files.ostruzinka.webnode.cz/system_preview_detail_200000103-93d1d94cbd-public/Dvoj%C4%8Data%20Weasleyovi.jpghttp://files.ostruzinka.webnode.cz/system_preview_detail_200000103-93d1d94cbd-public/Dvoj%C4%8Data%20Weasleyovi.jpg


Stáhnout ppt "Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání."

Podobné prezentace


Reklamy Google