Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOldřich Pokorný
1
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_16_02_09 Název materiálu Slovesné tvary Jméno vyučujícího Mgr. Eva Dékányová Třída 9.A Předmět Český jazyk Datum vytvoření 27.1.2013
2
Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatury Tematický okruh: Jazyková výchova Určeno: pro 9.ročník ZŠ Anotace: žáci si pomocí prezentace zopakují a osvojí slovesné tvary a jejich mluvnické významy práce je zaměřena na určování mluvnických kategorií opakujeme nepravidelná slovesa/ být,jíst,vědět,mít, vidět,jít/ procvičování- doplňovací cvičení Využití v hodině mluvnice při výkladu- 20 minut
3
Slovesa -jsou ohebný slovní druh,které vyjadřují děj,činnost a stav Časujeme Určujeme slovesné kategorie –osobu - číslo - čas - způsob - rod - vid - třídu - vzor
4
Vyhledejte slovesné tvary a vyznačte barevně Patří k nim i prací prostředky ve špatně vymáchaném prádle. Mikina se máchá ve 30 l studené vody. Výsledek zlepšíme,pokud máchání prodloužíme. Stále přibývá lidí,kteří mají citlivou reakci na různé látky. Zvýšíme efekt ještě vyždímáním prádla. Někteří lidé používají aviváže. Ale i tyto prostředky způsobují reakce na kůži. Volíme proto nejraději ekologické prostředky.
5
Řešení Vyhledejte slovesné tvary a vyznačte barevně Stále přibývá lidí,kteří mají citlivou reakci na různé látky. Patří k nim i prací prostředky ve špatně vymáchaném prádle. Mikina se máchá ve 30 l studené vody. Výsledek zlepšíme,pokud máchání prodloužíme. Zvýšíme efekt ještě vyždímáním prádla. Někteří lidé používají aviváže. Ale i tyto prostředky způsobují reakce na kůži. Volíme proto nejraději ekologické prostředky.
6
Utvořte slovesné tvary podle zadání běžet- 1.os.,č. mn.,zp. rozkazovací mluvit- 3.os.,č.j.,čas budoucí,zp. ozn. dokázat- 1.os.,č.mn.,zp.podmiňovací přítomný povědět- 2.os.,č.mn,zp.podmiňovací minulý psát- 2.os.,č.j.,zp.rozkazovací
7
Utvořte slovesné tvary podle zadání- řešení běžet - běžme ! mluvit - bude mluvit dokázat- dokázali bychom povědět - byli byste pověděli psát - piš!
8
Nepravidelná slovesa být,jíst,vědět,vidět,mít, jít Doplň cvičení Včera jsem …..sousedku.Tuto odpovědˇjsem ………úplně sám. Večer …….jen lehký salát.Dnes ……do divadla.K obědu jsme ……….dobrou polévku.V neděli jste……na koncertě ?
9
Řešení Doplň cvičení Včera jsem viděla sousedku.Tuto odpovědˇ jsem věděl úplně sám. Večer jíme jen lehký salát.Dnes jdeme do divadla.K obědu jsme měli dobrou polévku.V neděli jste byli na koncertě ?
10
Vlastní zdroje autorky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.