Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
Anotace Prezentace: Věty jednočlenné a dvojčlenné – výklad s ukázkami, animace Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, český jazyk a literatura Tematický okruh, téma Český jazyk a literatura – skladba- věty jednočlenné a dvojčlenné Autor, datum vytvoření Mgr. Monika Nademlejnská Jazyk český Očekávaný výstup Žáci se naučí určovat přísudek a podmět a rozpoznávat věty s podmětem a bez podmětu Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Věty jednočlenné a dvojčlenné, větný ekvivalent, podmět, přísudek Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC a MS Office, dataprojektor nebo IT Druh interaktivity Aktivita žáků, výklad Cílová skupina 7. ročník – let Stupeň a typ vzdělávání 2. stupeň ZŠ Potřebný čas 30 min Řešení Ano Celková velikost 341 kB Zdroje Vlastní Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
2
Věty jednočlenné a dvojčlenné
Metodický pokyn: Žáci si upevní učivo o větách s podmětem a bez podmětu. Naučí se vyhledávat přísudek a podmět. Seznámí se s učivem o větném ekvivalentu. Sami si vyzkouší určit věty jednočlenné a dvojčlenné. Pokusí se převést větu jednočlennou na dvojčlennou a naopak. Pokusí se sami vymyslet věty na zadané přísudky a rozlišit, zda šlo o větu J či D Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
3
Věty jednočlenné - věty bez podmětu PŘ: Stýská se mu.
- neobsahují podmět, mají přísudkovou část -označují přírodní jevy, tělesné či duševní stavy člověka PŘ PŘ: Stýská se mu. Zablýsklo se. Bolí mě v zádech. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
4
PŘ: Celý den ho bolela hlava.
Věty dvojčlenné věty s podmětem mají podmět (může být i nevyjádřený) i přísudek PŘ PO PŘ: Celý den ho bolela hlava. (ON)-POn PŘ Pije vodu z hrníčku. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
5
Větný ekvivalent jazykové konstrukce, které za určitých podmínek mají platnost jako věty základem není určitý slovesný tvar Infinitiv - Nevstupovat! Podstatné jméno - Petře! Přídavné jméno - Pěkné. Příslovce - Zpátky! Částice - Snad. Citoslovce - Hop! Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
6
Rozliš věty jednočlenné a dvojčlenné.
1. To je krásné! J 2. Rozumíš mi dobře? D 3. Bolí mě v zádech. 4. Bolí mě záda. 5. V dálce hřmělo. 6. Bylo mi veselo. 7. Zdál se mi o tobě sen. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
7
Větu jednočlennou převeď na dvojčlennou a opačně.
Přs Přs POv Z komína se hustě kouřilo. (J) Z komína stoupal dým. Přs (MY)-POn Přs Hovořili jsme o všem možném. (D) Hovořilo se o všem možném. Přs Přs (JÁ)-POn Bylo cítit vůni květin. (J) Cítil jsem vůni květin. POv Přs Přs Marek se styděl. (D) Markovi bylo stydno. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
8
Petrovi se stýská po rodičích.(J) Stýská si - Petr si stýská. (D)
Vytvořte krátké věty s těmito přísudky. Rozhodněte, zda jste vytvořili větu jednočlennou či dvojčlennou. Stýská se - Petrovi se stýská po rodičích.(J) Stýská si - Petr si stýská (D) Je deštivo - Venku je dnes deštivo (J) Je deštivý - Dnes je deštivý den (D) Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.