Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Michael Eugene Porter
2
Osobní život - Michael Porter se narodil v roce 1947 ve městě Ann Arbor ve státě Michigan.
3
Studium V roce 1969 získal bakalářský titul na univerzitě v Princetonu
V roce 1971 promoval na Obchodní fakultě na Harvardu s titulem M.B.A. V roce 1973 ukončil doktorandské studium za než dosáhl PhD.
4
Kariéra V současné době je Porter profesorem na Obchodní fakultě na Harvardu. Tímto titulem byl oceněn v roce 2000. Michael E. Porter je autorem 18 knih, a minimálně 125 článků vydávaných v nejprestižnějších periodikách světa jako je například Harvard Buisness Review.
5
Kariéra Porter a poradenská činnost pro firmy např.:
Caterpillar, Proctor & Gamble, Scotts Miracle-Gro, Royal Dutch Shell nebo Taiwan Fisher Scientific and Parametric Technology Corporation národní ekonomické strategie např.: Jižní Korea, Rwanda
6
Kariéra Porter a neziskový sektor
Založil tři významné neziskové organizace: ICIC – Initiative for a Competitive Inner City Center for Effective Philantropy FSG-Social Impact Advisors
7
Ocenění Je to 6ti násobný držitel McKinsey Award
V rove 1999 byl oceněn Křížem Svatého Jordi-ho
8
Analýza 5F (Porterův model)
Zabývá se konkurenčním prostředím nejvýznamnější počin M.E. Portera v na poli podnikové strategie způsob analýzy odvětví a jeho rizik určuje konkurenční tlaky, rivalitu na trhu Pracuje s pěti prvky => 5F (five forces) Podstata: prognóza vývoje konkurenční situace ve zkoumaném odvětví na základě odhadu možného chování následujících subjektů a objektů působících na daném trhu a rizika hrozícího podniku z jejich strany: 1. Možnost substituce výrobku (zákazníkem) možnost výběru mezi konkurenčními výrobky výběr dle ceny, kvality získávání informací o produktu porovnávání produktů různých výrobců Následek může být snižování ceny nebo naopak ke zvyšování kvality – záleží na poptávce. 2. Hrozba vstupu konkurentů do odvětví možnost, že vstoupí na trh a ovlivní cenu a nabízené množství daného výrobku/služby. Ziskový trh, je atraktivní pro nové firmy pro stávající podniky vstup nových společností znamená snížení zisků Nejatraktivnější segment trhu má obvykle vysoké vstupní a nízké výstupní bariéry.
9
Analýza 5F (Porterův model)
3. Intenzita rivality zásadní problém pro většinu tržních odvětví naprosto Snaha o: nejvíce inovací ve svém odvětví soupeření on-line/off-line (např. internetové obchody) dobrá reklama, kvalitní webové stránky… 4. Jednání se zákazníky ( smluvní síla odběratelů ) Hlavní výstup z trhu schopnost zákazníka dostat firmu pod tlak ovlivňění cenu výrobků => Firma se nechá snadno ovlivnit, protože se přizpůsobuje potřebám zákazníka. 5. Jednání s výrobci (smluvní síla dodavatelů) vstup do odvětví Dodavatelé surovin, technologií atd. mají nad firmou velkou moc. závislost Společnosti dodavatelích Přerušení dodávky nebo zvýšení ceny, může znamenat problémy udržet se na trhu.
10
Analýza 5F (Porterův model)
základy modelu vychází z mikroekonomie – z analýzy trhu, chování firmy a chování spotřebitele V rámci přiblížení mikroekonomii, lze přidat k modelu další dva rozměry: chování vlády – regulace odvětví; trh komplementů – jejich nabízené množství a cena.
11
Děkujeme za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.