Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
rizikové chování Škola:
Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov53 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: Rizikové chování Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: Klíčová slova: rizikové chování, sociálně patologické jevy, nuda, frustrace, agresivita, neúspěch, konflikt, deviace, dysfunkční socializace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmů rizikové chování a sociálně patologické jevy, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli
2
rizikové chování sociálně patologické jevy
nezdravé, nenormální, obecně nežádoucí společenské jevy, resp. společensky nebezpečné formy deviantního chování, ohrožující jedince i společnost a základní hodnoty
3
sociálně patologické jevy
I. negativní společenské jevy II. asociální společenské jevy III. sociálně patologické jevy
4
I. negativní společenské jevy
fenomény charakteristické pro moderní společnost, míra nebezpečnosti či závažnosti je nízká, i konečný dopad na společnost, společností jsou víceméně tolerovány;
5
I. negativní společenské jevy
nezaměstnanost, fluktuace, bída, nemocnost, úrazovost, populační nerovnováha, rozvodovost a další;
6
II. asociální společenské jevy
míra nebezpečnosti či závažnosti i konečný dopad na společnost je výrazně vyšší, společností jsou odmítány;
7
II. asociální společenské jevy
výtržnictví, vandalismus, aktivity sprejerů, šikana, sekty, extrémistická hnutí a skupiny, projevy xenofobie a rasismu apod.;
8
III. sociálně patologické jevy (v užším slova smyslu)
s nejvyšší mírou společenské nebezpečnosti a závažnosti; kriminalita, závislosti, prostituce sebevraždy;
9
rizikové chování chování nerespektuje sociální normy, rozumí jim, ale neakceptuje je nebo se jimi nedokáže řídit; při porušení normy necítí vinu; neschopnost udržovat přijatelné sociální vztahy; nedostatek empatie a egoismus; agresivita;
10
možné příčiny rizikového chování:
nuda, frustrace, sklony k agresivitě, neúspěch, konflikty v rodině, nesprávné využívání volného času;
11
možné příčiny rizikového chování:
nuda – nepříjemný afektivní stav spojený s pocity napětí, se zkresleným vnímáním času a s pocitem prázdna; frustrace – nenaplnění potřeby; existenciální frustrace – pocit nesmyslnosti života; agresivita – způsob vymezení se silou, vychází z kontrolně mocenského motivu;
12
možné příčiny rizikového chování:
neúspěch – nenaplnění potřeby pozitivní zpětné vazby při smysluplné činnosti; konflikty v rodině – primární sociální skupina naplňující emoční a sociální potřeby, nezpracovaný konflikt vede k ohrožení stability jedince; nesprávné využívání volného času – volný čas je prostorem pro svobodné vyjádření, nabízí široké možnosti seberealizace;
13
faktory vzniku osobnostní: genetická dispozice, oslabení či porucha CNS, úroveň inteligence; vliv sociálního prostředí: rodinné prostředí, rodiče, neúplná rodina, subdeprivační zkušenost, vliv subkultury, styl života;
14
poruchy chování v dětském věku
lhaní – pravá lež, bájná lež, účel; útěky, toulavost, záškoláctví reaktivní, impulzivní; chronické – plánované, připravované, někdy přesný cíl; toulání – dlouhotrvající, nedostatečná citová vazba
15
poruchy chování v dětském věku
krádeže příležitostné, promyšlené, opakované; krade pro sebe, pro druhého, pro partu; agresivní poruchy chování, šikana
16
rizikové chování dospívajících
závislosti na návykových látkách; virtuální drogy (PC hra, media); gamblérství; agresivita, šikana; vandalismus, krádeže; rasismus, antisemitismus;
17
dysfunkční socializace – vznik deviací
dysfunkční socializace – nevede k vytvoření správných vzorců chování; vytváří se tak rizikové chování; jejím efektem je deviace – odchylka od sociálních norem nutných k soužití, která ohrožuje společnost;
18
dysfunkční socializace – vznik deviací
příčiny vzniku: raná deprivace; nezpracované traumatické zážitky a krize; anomie; přináležitost k deviantním skupinám; stigmatizace;
19
dysfunkční socializace – vznik deviací
raná deprivace – chybění pevné citové vazby, symbiózy matka – dítě, vytvoření alexitymie – neschopnost vyjádření emocí; nezpracované trauma – náhlá událost i silná životní změna (smrt, úraz, neúspěch); anomie – jedinec zjistí, že dodržování platných norem nevede k cílům, které považuje za nezbytné;
20
dysfunkční socializace – vznik deviací
přináležitost k deviantním skupinám – subkultura, která se vymezuje proti tradiční společnosti; stigmatizace – společnost označuje jedince negativní „nálepkou“;
21
otázky proč je nuda nebezpečná, co je nuda?
emoce spojená s napětím a prázdnem nenaplnění potřeby lze řešit jiným způsobem naplnění potřeb volný čas je prostor pro seberealizaci i negativní základní sociální zázemí proč je nuda nebezpečná, co je nuda? proč frustrace může vést k rizikovému chování? jak je rizikové chování spojeno s trávením volného času? proč je klíčová rodina?
22
otázky emoce matka – dítě, raný věk dysfunkční socializace vede k vytvoření vzorců rizikového chování která oblast psychiky hraje roli při vytvoření rizikového chování? který vztah je klíčový pro prevenci dysfunkčního socializace a kdy ve vývoji ? jak souvisí rizikové chování se socializací?
23
Použité zdroje HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha ISBN osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.