Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 23. ledna Autorka: Mgr. Kateřina Kyjovská

2 Františkovsko – metternichovský absolutismus
Rakousko po Vídeňském kongresu

3 Rakouské císařství 1804 – František I. rakouským císařem
1812 – občanský zákoník Rovnost před zákonem Nadále ovšem robota! Absolutismus

4 Územní rozsah císařství

5 Vztah národů k císařství
Rozsáhlé území s mnoha národy Rakušany se cítilo jen minimum obyvatelstva Státní patriotismus se neujal Obyvatelstvo spojovala dynastie a loajalita k ní

6 Panovníci do roku 1848 František I. Ferdinand I. Dobrotivý

7 František I. (1768 - 1835) Syn Leopolda II.
Dědeček Františka Josefa I. Od 16 let jej vychovával Josef II. Rodinně založený člověk Čtyřikrát ženatý Záliby: četba, hudba, botanika

8 Kníže Metternich Kancléř „četník Evropy“, „kočí Evropy“
Řídil zahraniční politiku monarchie v letech Monarchista

9 Přečtěte si dva výroky císaře Františka I
Přečtěte si dva výroky císaře Františka I. a charakterizujte jeho pohled na vzdělávání poddaných. Pokuste se odpovědět na otázku: „Proč zastával tento názor?“ „Tak řečení geniové a učenci nejsou k ničemu, vždycky chtějí všecko vědět nejlépe a zdržují úřadování anebo jim nevoní. Zdravý lidský rozum a dobrá zadnice, to je nejlepší.“

10 „Držte se starého, neboť to je dobré a naši předkové se při tom dobře měli; proč ne my? Nyní panují nové ideje, které nemohu schvalovat a nikdy jich neschválím. Vzdalujte se jich a přidržujte se jejich opaku, neboť já nepotřebuji učence, nýbrž dobré občany. Vaším povoláním je vzdělávat mládež k tomu účelu. Kdo mně slouží, musí učit, co nařizuji. Kdo to neumí, nebo přichází ke mně s novými ideami, ten může jít, nebo já jej odstraním.“

11 Františkovsko-metternichovský absolutismus
Proti novotám Snaha zabránit pronikání liberalismu Tajná policie Špiclové, cenzura – včetně korespondence Poddaní mají být oddaní panovníkovi a církvi Proti inteligenci – vliv na školy Měly produkovat oddané úředníky

12 Františkovsko-metternichovský absolutismus
Zmírněna centralizace Zmírněna germanizace Rostlo národní vědomí jednotlivých národů žijících v rámci monarchie. Př. české národní obrození (kořeny již za Josefa II.) 1843 – uzákoněna maďarština vedle latiny sněmovním a úředním jazykem v Uhrách nacionalismus nesměl ohrožovat politickou koncepci Metternicha.

13 Ferdinand I. Dobrotivý (1793 - 1875)
Syn Františka I. Epilepsie a jiné zdravotní problémy Zájmy: botanika, hudba, zájem o technické novinky Ženatý, ale bezdětný Poslední korunovaný český král!!! (1836) Po abdikaci žil v Praze

14 Rakouské císařství po roce 1835
1835 – smrt Františka I. Na trůn Ferdinand – neschopen vládnout Státní rada arcivévoda Ludvík (císařův strýc) kancléř Metternich hrabě František Antonín Kolovrat Hrabě Kolovrat

15 Objasněte dobovou anekdotu.
Vysoký dvorní hodnostář utěšuje plačící Vídeňáky lemující ulice při pohřbu císaře Františka: „Neplačte, vždyť vše zůstane při starém.“ Dostalo se mu odpovědi: „My pláčeme právě proto.“

16 Zdroje obrázků CEPLEANU, Spiridon Ion. KaisertumOsterreich.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: GERSTBACH, Peter. Krone Kaiser Rudolf II Kaisertum Österreich.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Axmann-Kupferstich.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Amerling Ferdinand I.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 1768 Franz-5.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

17 Zdroje obrázků Prince Klemens Lothar von Metternich-Winneburg.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Cartoon owl on book blue. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: Franz Anton von Kolowrat-Liebsteinsky.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Friedrich von Amerling 003.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

18 Zdroje Dějiny zemí Koruny české. 2., opr. a dopl. vyd. Editor Pavel Bělina, Jiří Pokorný. Praha: Paseka, 1993, 328 s. ISBN Habsburkové: životopisná encyklopedie. Vyd. 2. Editor Brigitte Hamanová. Praha: Brána, 2001, 403 s. ISBN HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 175 s. ISBN


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google