Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pneumatiky Úvod Historie Volba pneumatik Skladování pneumatik

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pneumatiky Úvod Historie Volba pneumatik Skladování pneumatik"— Transkript prezentace:

1 Pneumatiky Úvod Historie Volba pneumatik Skladování pneumatik
Poškození opravy a montáž Opotřebení Značení pneumatik nákladní pneumatiky osobní pneumatiky

2 1. Úvod Hodnota pneumatik na vozidle představuje významnou nákladovou položku, proto péči o ně a správnému hospodaření s nimi je třeba věnovat náležitou pozornost.

3 2. Historie R.W. Thompson – 1845 první pneumatika plněná vzduchem
John Boyd Dunlop první pneumatiky s duší Edouard Michelin – 1891 snímatelná pneumatika dnešního typu, 1899 automobil s pneumatikami Michelin překonává rychlost 100 km/h John Boyd Dunlop Edouard Michelin

4 3. Volba pneumatik Pneumatiky pro daný typ vozidla určuje vždy výrobce vozidla ve spolupráci s výrobcem pneumatik Optimální jízdní vlastnosti vozidla lze dosáhnout jen s pneumatikami stejného druhu V případě zimních pneumatik doporučujeme z bezpečnostních důvodů používat tyto vždy na celém vozidle Změna plášt'ů si vyžaduje velmi často i změnu diskových kol. Proto i volbu diskových kol je třeba provádět podle doporučení výrobce.

5 4. Skladování pneumatik Skladování plášt'ů a duší je třeba provádět v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné vystavování slunci, teplu a průvanu těmto výrobkům škodí. Pneumatiky starší 10 let mohou být používány jen v případě, že byly již dříve provozovány normálním způsobem.

6 5. Poškození opravy a montáž
Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Opravy poškození zasahující nárazník nebo kostru je třeba provést metodou vulkanizace za tepla nebo za studena po předchozí podrobné prohlídce a úpravě poškozeného místa pláště. Prořezávání hloubky drážky prodlužuje životnost pneumatik. Prořezávání plášťů pro osobní automobily je zakázáno. Montáži pneumatik je třeba věnovat z bezpečnostních důvodů mimořádnou péči a měl by ji proto provádět jen řádně zaškolený pracovník. Namontovanou pneumatiku nahuštěnou na předepsaný provozní tlak je třeba dynamicky vyvážit.

7 6. Opotřebení Hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké 1 ,6 mm. Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost.

8 7. Značení pneumatik a. nákladní vozy
REGROOVABLE - konstrukce pláště umožnuje dodatečné prohloubení dezénových drážek BRAND TYRE HERE - místo pro dodatečné vyznačení interního čísla provozovatele pneumatik /80 R 22.5 BD - rozměr pláště spolu s označením dezénu /148 M - index nosnosti, kategorie rychlosti, 16 PR - smluvní označení pevnosti kostry a nosnosti pneumatiky (starší způsob značení) ALL STEEL RADIAL - označení radiální konstrukce pláště v tzv. celoocelovém provedení 10 TUBELESS - bezdušové provedení pláště (TUBE TYPE - provedení s duší) 11. MAX. LOAD - maximální nosnost pneumatiky v kg a librách (lbs) při maximálním huštění v kPa 12. SIDEWALL 1PLY STEEL - oblast boku 1 ocelová vložka, trEAD 5 PLIES - oblast koruny 5 ocelových vložek 13. E8 xx xxx - homologační znak a číslo homologace, 14. DOT - Department Of Transortation, HW - kód výrobce BARUM Continental, s.r.o., Otrokovice, EA - kód rozměru pláště 295/80 R 22.5, 306 < - datum výroby, kde 30 = 30. týden, 6 = 1996, < dekáda let , LRH - označení pro odolnost proti průrazové energii servisní bezpečnostní opatření TWI - trEAD WEAR INDICATORS - indikátory opotřebení běhounových drážek ochranná značka Barum, název výrobce a jeho sídlo BD 21 ROAD DRIVE - úplné obchodní označení výrobku 295/80 R rozměr pláště, jmenovitá šířka pneumatiky v mm, /80 - profilové číslo (%), jmenovitý průměr ráfku v palcích RIM - doporučený a povolený ráfek pro plášť» 290/80 R 22.5

9 b. osobní vozy 5. RADIAL - pláště s radiální konstrukcí kostry, STEEL - nárazník z ocelového kordu, TUBELESS - bezdušové provedení pláště (TUBE TYPE - provedení pláště s duší) 6. T1 - označení a pořadové číslo formy 7. nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) a odpovídající huštění pneumatiky v kPa (psi) 8. DOT - Department of Transportation, HW - kód výrobce, (Barum Continental, s.r.o.), FB - kód rozměru (185/65 R14), 295 < - datum výroby - 29 = týden, 5 = rok, <= dekáda let 9. materiál kostry pláště a skutečný počet vložek v oblasti boku a běhounu 10. E8 = homologační znak a číslo země (ČR) 11. odolnost běhounu proti opotřebení v procentech, 12. velikost součinitele adheze A, B, C, 13. odolnost proti dynamické únavě A, B, C 14. indikátor opotřebení (Tread Wear Indicators - TWI) ochranná značka Barum, název výrobce a jeho sídlo, 1a. obchodní značení výrobku označení rozměru pláště 86 = index nosnosti, T = kategorie rychlosti označení dezénu pláště s radiální konstrukcí kostry


Stáhnout ppt "Pneumatiky Úvod Historie Volba pneumatik Skladování pneumatik"

Podobné prezentace


Reklamy Google