Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Efektivní užívání energie v budovách

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Efektivní užívání energie v budovách"— Transkript prezentace:

1 Efektivní užívání energie v budovách
Petr Sopoliga, Vlasta Švejnohová, Lucie Kochová ENVIROS, s.r.o. Listopad 2009 Za obsah této prezentace odpovídají pouze její autoři. Prezentace nepředkládá názor Evropské Unie. Evropská Unie není zodpovědná za využití uváděných informací.

2 Úvod Proč budovy? Budovy – tzn. udržení požadovaného vnitřního prostředí v budově je velkým konzumentem energie

3 Cíl učebnice Seznámení s: Kde všude je v budovách potřebná energie?
Jak můžeme snížit potřebou energii? Technologií vytápění, chlazení, ohřevem teplé vody Jak důležitou roli hraje osvětlení? Jak správně používat elektrické a elektronické spotřebiče?

4 Zaměření Zaměření na efektivní užívání energie v budovách a každodenním životě Učebnice se snaží vést studenty k lepšímu využití budov a jejich vybavení

5 Obsah Úvod do tématiky – Budovy Struktura budov Klimatizace
Obálka budovy Bioklimatický návrh Klimatizace Vytápění Chlazení

6 Obsah Příprava teplé vody Osvětlení
Elektrické a elektronické přístroje a zařízení (a solární PV systémy) Energetický audit

7 Orientace v učebnici Definice: označuje výraz a vysvětluje jeho význam
Pamatuj: označuje něco důležitého, podnět nebo zásadní informaci. Na tyto piktogramy dávejte pozor! Učební látka: Tento piktogram je na začátku každé kapitoly a uvádí, co bude v dané kapitole předmětem výuky Pokus, cvičení nebo činnost: Tento piktogram označuje něco, co máte udělat na základě prostudované látky Webový odkaz: Ukazuje internetovou adresu, kde můžete získat více informací

8 Orientace v učebnici Odkaz: Označuje, odkud informace pochází
Případová studie: Zde uvádíme skutečný příklad z průmyslového odvětví nebo podniku Klíčové body: toto je souhrn (obvykle v řádcích označených puntíkem jako odrážkou) toho, co jste již obsáhli, obvykle se nacházejí na konci kapitoly Otázka: označuje náš dotaz, vyžadující vaši odpověď, nachází se zejména na konci kapitoly

9 Kapitola 1 – Úvod do tématiky týkající se budov
Co je budova? Typologie budov Vnitřní prostředí v budovách

10 Kapitola 1 – Cíle Studenti by měli získat povědomí :
o typech budov a rozdílech v požadavcích na vnitřní prostředí v těchto budovách o hlavních cílech udržitelného návrhu budov

11 Kapitola 2 – Struktura budov
Jak důležitou roli hraje obálka budovy? Vysvětlení principu přenosu tepla Přehled nejběžnějších stavebních a izolačních materiálů Základní pojetí bioklimatického designu budov

12 Kapitola 2 - Cíle Studenti by se měli dozvědět:
O principech šíření tepla Jaké jsou tepelně izolační vlastnosti běžných materiálů a stavebních prvků Tipy pro lepší užívání budovy

13 Kapitola 2 – Tipy pro výuku
Popřemýšlejte se studenty: Co je možné udělat, aby se zamezilo nechtěným únikům vzduchu ze třídy? Jaký prostředek nebo systém by mohl být použit k ochraně oken ve třídě před sluncem během letního období?

14 Kapitola 3: Klimatizace
Kapitola je rozdělena do dvou podkapitol: 3.1 Vytápění 3.2 Chlazení

15 Kapitola 3.1 – Vytápění Co je hlavním úkolem vytápění?
Co je tepelná pohoda? Systémy vytápění Zdroje Neobnovitelné Obnovitelné Možnosti využití alternativních zdrojů energie Solární e. Tepelná čerpadla

16 Kapitola 3.1 - Cíle Studenti by se měli dovědět:
Proč se někteří lidé cítí v místnosti dobře a jiní ne – tepelná pohoda O běžně používaných systémech vytápění a jejich rozdělení, zdrojích, a jejich přednostech a nevýhodách Jak zapojit využití obnovitelných zdrojů do vytápění

17 Kapitola 3.1 - Cíle Studenti by se měli dovědět:
Jak lze využít energii ze slunce Jak funguje tepelné čerpadlo

18 Kapitola 3.1 – Tipy pro výuku
Nechejte studenty zjistit, jaké zdroje energie pro vytápění používáte ve škole, u sebe doma? Popřemýšlejte se studenty, zda ve škole či u sebe doma, můžete využít energii z obnovitelných zdrojů

19 Kapitola 3.2 - Chlazení Jaká je teplená pohoda v letním období?
Popis klimatizačního zařízení + účinnost Energetické štítky zařízení Tipy a nápady, jak vhodně používat klimatizační zařízení

20 Kapitola 3.2 - Cíle Studenti by se měli dozvědět:
Jak pracuje klimatizační zařízení? Jaké jsou důsledky používání klimatizace? Jak číst v energetických štítcích Jak lépe a efektivněji používat klimatizační zařízení?

21 Kapitola 3.2 – Tipy pro výuku
Popřemýšlejte: Jak lze jinak dosáhnout tepelné pohody v létě než za použití klimatizace?

22 Kapitola 4: Příprava teplé (užitkové) vody
Příprava teplé (užitkové) vody obvykle tvoří druhou nejvyšší položku domácnosti ve spotřebě tepla. Seznámení se spotřebou vody při jednotlivých činnostech Tipy jak ušetřit vodu a energii

23 Kapitola 4 - Cíle Seznámit studenty: s procesem přípravy teplé vody
tipy jak šetřit vodou a energií na její přípravu v každodenním životě

24 Kapitola 4 – Tipy pro výuku
Pokuste se studenty vypracovat studii a měření, kolik vody a energie ušetří pokud změní své chování v souladu s tipy uvedené v učebnici

25 Kapitola 5: Osvětlení Jak je světlo pro lidi důležité
Jak využívat denního a umělého světla Jaké jsou zdroje umělého osvětlení Co je světlo, jak ho změřit a doporučení pro jeho intenzitu v budovách

26 Kapitola 5 – Tipy pro výuku
Nechejte studenty spočítat, kolik by ušetřili energie a peněz, když vymění doma všechny klasické žárovky za úsporné zdroje. Výsledky porovnejte mezi sebou.

27 Kapitola 6 – Elektrické a elektronické přístroje a zařízení (a solární PV systémy)
Jednotky měření elektřiny a jak je vypočítat Jak zjistit informace z energetických štítků používaných v Evropě na elektrických přístrojích Přehled parametrů hlavních přístrojů používaných v domácnostech Jak jejich správným používáním ušetřit energii

28 Kapitola 6 – Elektrické a elektronické přístroje a zařízení (a solární PV systémy)
Základy o solární energii a jak se přeměňuje na elektřinu Hlavní typy fotovoltaických článků Základní dimenzování fotovoltaického systému

29 Kapitola 6 – Tipy pro výuku
Nechejte studenty změřit: kolik energie ušetří, když budou doma vypínat elektrické přístroje, místo ponechání ve stand-by režimu Udělejte průzkum: vyplatí se koupit výrobek (např. lednici) ve třídě A než ve třídě C? Odhadněte, kolik elektřiny by dokázal vyrobit PV systém instalovaný ve vaší škole a vypočtěte, jak by byl velký.

30 Kapitola 7 - Cvičení Návod jak provést monitorování spotřeby energie a energetický audit doma nebo ve škole

31 Otázky? Rádi zodpovíme vaše dotazy…


Stáhnout ppt "Efektivní užívání energie v budovách"

Podobné prezentace


Reklamy Google