Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy."— Transkript prezentace:

1 Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy

2  Investice do výstavby komunikací  Komunikační síť dle Územního plánu  Prodražování dopravních staveb  Financování dopravních staveb  možnosti do budoucna  Srovnání Praha - Berlín

3 Komunikační síť dle ÚPn Prahy

4 Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh30 947 mil.

5 Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh30 947 mil. Městský okruh23 302 mil.

6 Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh30 947 mil. Městský okruh23 302 mil. Radiály24 050 mil.

7 Náklady dle ÚPn (1999) Silniční okruh30 947 mil. Městský okruh23 302 mil. Radiály24 050 mil. Sběrné kom.19 741 mil. Celkem88 040 mil.

8 Úseky ve stavbě: PO Slivenec - Lahovice – Vestec, Vysočanská radiála Úseky v přípravě: MO Myslbekova – Pelc-Tyrolka Současný stav sítě

9 Prodražování dopravních staveb

10 1998200020022005 odhad Nárůst nákladů na Městský okruh MO SAT – Pelc-Tyrolka MO Zlíchov - SAT MO Pelc-Tyrolka - Rybníčky délka3,2 km tunel40 % náklady3600 mil / km tunel5400 mil / km délka6,5 km tunel83 % náklady3960 mil / km tunel4500 mil / km prodražení: ÚR  realizace +64 % prodražení: ÚPn  ÚR +149 % ÚR  realizace ? Městský okruh celkem (mil. Kč) Zdroj: ÚPn, rozpočty HMP 8 7997 723 11 70812 31912 000 6 780 ?? 23 302 40 38839 09169 000 12 403 19 992 25805 31 000 21 900 14 20026 000 52 408 odhad SOS Praha z roku 2002

11 Náklady :dle ÚPn Pražský okruh30 947 mil. Městský okruh23 302 mil. Radiály24 050 mil. Sběrné kom.19 741 mil. Celkem88 040 mil. reálné 90 000 mil. 70 000 mil. 20 000 mil. 250 000 mil. Co budou silniční stavby opravdu stát ?

12 Příčiny prodražování dopravních staveb  Hrubé podhodnocování nákladů během přípravy staveb ve snaze prosadit jejich realizaci  Požadavky na investice přesahují reálné možnosti města - krácením rozpočtů oproti harmonogramům dochází ke skluzům a tím i prodražování staveb  Korupční prostředí – absence nezávislé kontroly nakládání s investičními prostředky

13 Shrnutí - komunikace  Náklady na dopravní stavby byly v ÚPn hrubě podhodnoceny  Dochází ke zpožďování a prodražování většiny dopravních staveb  Reálné odhady celkových nákladů komunikační sítě Prahy dosahují astronomické výše přes 250 mld. Kč

14 Financování dopravních staveb a zadlužování města

15 Vývoj zadlužení Prahy 1998:11 mld. Kč 2002:22 mld. Kč 2003:35 mld. Kč

16 Výhled a skutečnost mil. Kč

17 Výhled a skutečnost mil. Kč

18 Výhled a skutečnost mil. Kč

19 Výhled a skutečnost Skutečnost je však odlišná – místo přebytku byl v letech 2004-05 deficit 5 mld Kč Nicméně v novém rozpočtovém výhledu město opět plánuje přebytky během příštích 5 let... mil. Kč

20 Finanční možnosti do roku 2015 Pokud se Praha nemá dále zadlužovat a nechce budovat dopravní infrastrukturu na úkor jiných funkcí města, může do roku 2015 investovat do rozvoje dopravních sítí cca 20 mld. Kč.

21 Plánované investice do roku 2015 Náklady dopravních staveboficiálníreálné Městský okruh40 00558 000 Radiály31 50148 000 Sběrné komunikace20 000 Komunikační síť celkem91 506126 000 Metro86 402109 000 Tramvaje5 8387 000 Rozvoj VHD celkem92 240116 000 Plánované investice celkem183 746242 000 Vlastní zdroje20 000 Náklady v mil. Kč, dokončované stavby nezahrnuty.

22 Srovnání investiční politiky Prahy a Berlína

23 Podíl investic dle druhu dopravy BerlínPraha

24 Investiční politika - Berlín Teze: Do roku 2015 můžeme do dopravní infrastruktury investovat 4850 mil. EUR  Jak těchto prostředků nejlépe využít ? scénář 1 scénář 2scénář 3 2.Vyhodnocení: efekty dopravní, ekonomické... 1.Možné varianty rozvoje: 3.Seznam konkrétních projektů: posouzení efektivity, stanovení priorit

25 Investiční politika - Praha  Teze: Nezbytně potřebujeme postavit:  Městský okruh  radiály a další komunikace  metro do Letňan, na letiště, trasu D...  atd...  Kolik to bude skutečně stát?  Kde na to vzít?  Jak město splatí dluhy? Nevíme

26 Závěr  Současná dopravní koncepce Prahy je finančně nereálná  Při pokračování výstavby MO hrozí, že vznikne nefunkční torzo, a to současně s finančním vyčerpáním města  Proto je naprosto nezbytné hledat jiné, méně nákladné dopravní řešení Prahy

27 Zdroje informací  Územní plán Prahy 1999  Rozpočty hl.m. Prahy 1997 – 2005  Rozpočet SFDI 2002 - 2005  Návrh rozvoje dopravních sítí ČR 2001  Studie obsluhy pražské aglomerace veřejnou hromadnou dopravou  Ročenky dopravy  Denní tisk

28 projekt Dopravní alternativa pro Prahu financuje nadace Partnerství a Rockefeller Brothers Fund zpracoval Štěpán Boháč únor 2005 Dopravní alternativa pro Prahu


Stáhnout ppt "Dopravní alternativa pro Prahu Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy."

Podobné prezentace


Reklamy Google