Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJozef Jaroš
2
Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin Aranka Řezníčková Etická výchova, o.p.s. 11. 1. 2014
3
Na co se adaptovat? •nová škola, nová třída •nové pracovní návyky •komunikační zvyklosti •třídní řád •odpovědnost za sebe, později i za kolektiv •na nové třídní vedení aj.
4
Příprava •Stanovení cílů, výstavba programu •Výběr vrstevníků – instruktorů (pomocníků) •Příprava instruktorů •Spolupráce s rodiči
5
Cíle adaptačního výletu •KOHEZE • HODNOTY • ODPOVĚDNOST • ATMOSFÉRA A DOBRÁ NÁLADA • VLASTENECTVÍ • RESPEKTUJÍCÍ VZTAH MEZI TŘÍDNÍM A TŘÍDOU
6
Koheze •vytvořit soudržný kolektiv • podpořit volby náhodné a volby na základě sympatií • iniciovat pracovní podskupinky • zajistit prolínání skupinek různého druhu
7
Jak na to? •upevnit seznámení po přirozené linii pokoje (vizitky pro pokoje) •vytvořit podskupinky (stejně by k tomu došlo, pod vedením se jim dá rovnou jasná náplň, která jim často v realitě chybí) (třídní oddělení) •volba zaměření oddělení je různorodá, měla by kopírovat předpokládané potřeby skupiny (zábava, výzdoba, kronika)
8
K hodnotám •pracovitost • výkonnost a soutěživost (ale tak, aby nenarušovala kohezi) •prosociálnost • respekt ke své třídě
9
K zodpovědnosti • podporovat pocit odpovědnosti • neřešit za třídu • „Co si uděláte, to budete mít” - a naopak •Podskupiny je dobré přetáhnout do volného času; v nich se podporuje tvorba norem, děti přebírají odpovědnost, jsou ve skupině nově - chtějí se “ukázat”, jsou spolu prvně a pracují... bez učitele.
10
Předat odpovědnost je velmi těžké •úzkostnost •potřeba mít vše pod kontrolou •potřeba, aby vše dopadlo dobře, nejlépe výborně •jsem za to placená, co by řekli ostatní
11
K atmosféře •dobrá nálada •lidská blízkost •blízkost pedagoga třídě •humor •pohoda •uvolněnost
12
K vlastenectví • patříme k sobě = jsme třída • určitá míra hrdosti, nebo alespoň spokojenosti se svou přítomností v této třídě • tvorba hymny, erbu, znaku, pokřiku, novin, třídní knihy a práce s nimi, přijetí do skupiny, jiné rituály
13
Atmosféra začátku •úkol pro vedoucí = navodit humor a veselí, třída by neměla být vážná, •odlehčovat napětí, •akceptovat slovem i pohledem, •projevovat uznání kolektivu - potvrzovat jej
14
Seznamovací hry •Zelená karta •Klíče •Duch setkání •„Veselá Věrka“ •Interview
15
Program •Příklady her: běh v žebříku, obrův prsten, pavučina, lanové aktivita, hry zaměřené na důvěru aj. •Setkání s výchovnými poradci, vychovateli, staršími studenty… •Příprava zábavného večera. •Závěrečný rituál, důležitost uzavírání pobytu.
16
í •www.etickavychova.czwww.etickavychova.cz •www.etickavychova.cz/opswww.etickavychova.cz/ops •www.etickeforumcr.czwww.etickeforumcr.cz Odkazy na webu:
17
í •Možnost získat pro školy –Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň •www.etickaskola.czwww.etickaskola.cz Ocenění „Etická škola“
18
•ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu •Firemní sponzorství pro konkrétní školu •www.etickavychova.cz/ops/asetwww.etickavychova.cz/ops/aset Možnosti financování
19
www.etickavychova.cz/ops Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.