Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Publicistický styl a jeho charakteristika

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Publicistický styl a jeho charakteristika"— Transkript prezentace:

1 Publicistický styl a jeho charakteristika
CJL sloh Publicistický styl a jeho charakteristika Mgr. Kateřina Pelikánová

2 Anotace Materiál předkládá základní charakteristiku publicistického stylu, teorie je doplněna příklady. Materiál může sloužit i nepřítomným žákům. Autor Mgr. Pelikánová Kateřina (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechni­ka 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Mluvená a psaná publicistika, výstavba zpravodajských útvarů Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiály Je součástí CJL

3 Publicistický styl je styl hromadných sdělovacích prostředků (tzv. masmédia – noviny, časopisy, rozhlas, televize). Funkce: sdělná (informační), agitační (získat, přesvědčit), případně funkce rekreační (pobavit) Znaky: - aktuálnost - pravdivost - výstižnost - přesvědčivost - srozumitelnost

4 Dělení publicistiky a) Mluvená publicistika
zvukové a vizuální sdělovací prostředky nejaktuálnější, časově vymezené zpravodajství další pořady: diskusní, přenosy, soutěže, reportáže aj. b) Psaná publicistika noviny (periodika), časopisy, internetové zpravodajství zdrojem informací jsou zpravodajské agentury (např. ČTK)

5 Jazykové prostředky vyžaduje se (ale mnohdy nedodržuje!) spisovný jazyk využívá tzv. automatizace = výrazy využívané často, předpokládané, očekávané př. – boj o Hrad, využít rezervy, hrozí mu vězení, odešel známý herec, kam na vánoční trhy, uspořádat recepci opakem je tzv. aktualizace = výrazy nové, neotřelé, neobvyklé, které upoutají, často jsou to obrazná pojmenování př. – Evropa padá, Povinně – dopravní výchova do škol! Pokud se aktualizovaný prostředek začne hojně využívat, stává se z něj automatizovaný, př. blbá nálada v Česku

6 Jazykové prostředky II
Používá-li se některý výraz neustále (i nevhodně) stává se z něj tzv. klišé – otřelá fráze (př. panuje obecný názor) Aktualizované prostředky (často obrazné) jsou typické pro sportovní publicistiku. př. – tenisový bronz, vsítit branku, zůstat u ledu, na vodě jedničkou, Bára je zlatá, založit útok, Nedvědovy bomby

7 Dělení publicistických útvarů
zpravodajské – podávají výčet základních údajů bez zdůvodňování faktů (útvary = zpráva, článek, reklama, inzerát, oznámení) analytické - přinášejí další fakta, vysvětlují, rozebírají a uvažují o události (komentář, úvodník, glosa, recenze, příp. diskuse, debata) beletristické - mají rysy publicistiky, ale i uměleckého stylu (črta, sloupek, fejeton, reportáž)

8 Výstavba zpravodajských útvarů
Především zpravodajské útvary musí mít logickou výstavbu. Na začátku jsou nejdůležitější údaje, směrem ke konci méně podstatná, doplňující fakta. Tzv. obrácená pyramida KDO – CO – KDY – KDE PROČ – JAK DALŠÍ INFORMACE

9 Jak by měl vypadat současný novinář?
neúnavný hledač pravdy všestranné vzdělání (nemusí být žurnalistické – jazykové, politologické aj.) inteligentní, zdvořilý a slušný, mít smysl pro čest a pravdu, dodržovat základní principy etiky („bulvární novinář“?) musí být nezaujatý = nestranný stále ověřovat a kontrolovat fakta investigativní = pátrající, vyšetřující úředně

10 Otázky na závěr Znáte jméno nějakého současného novináře, příp. zpravodaje? Znáte názvy alespoň dvou našich deníků? Koho lze považovat za průkopníka české politické satiry? odpovědi: - Martin Zvěřina (LN), Stanislav Motl, Michaela Horáčková (Mf Dnes); Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Rudé právo; Karel Havlíček Borovský

11 Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga. MARKVARTOVÁ, Barbora. KLUSÁČKOVÁ, Lenka. JEŘÁBKOVÁ, Eleonora; ADÁMKOVÁ, Petra: Odmaturuj z českého jazyka, třetí, doplněné vydání, Didaktis, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy, druhý dotisk 2. vydání, Fragment, ISBN


Stáhnout ppt "Publicistický styl a jeho charakteristika"

Podobné prezentace


Reklamy Google