Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Procvičovací cvičení – časování sloves
Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_175 Základní škola Loket, okres Sokolov Procvičovací cvičení – časování sloves Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. ©Mgr. Soňa Patrochová
2
Název: práce s textem – časování sloves, tvoření vět podle posloupnosti
Anotace: pracovní listy jsou určeny k procvičování probraného učiva Autor: Mgr. Soňa Patrochová Jazyk: Český Očekávaný výstup: časování sloves, slovesné časy, osoby a číslo Klíčová slova: čas sloves – přítomný, minulý, budoucí, sloveso být - časování Druh učebního materiálu: pracovní listy Druh interaktivity: Cílová skupina: žáci 1.stupně základní školy Stupeň a typ vzdělávání: stupeň ZŠ - základní Ročník: Vazby na ostatní materiály: učebnice a pracovní sešit ČJ 4.ročník – Nová škola Brno
3
Slovesa jsou slova, která
_____________________________ _____________________________. U sloves určujeme : 1. ___________ 2. ___________ 3. ___________
4
Slovesa jsou slova, která vyjadřují co osoby , zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje.
U sloves určujeme: 1. osobu (já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona) 2. číslo ( jednotné a množné) 3. čas (přítomný, minulý, budoucí)
5
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v minulém čase: Číslo jed. Číslo mn.
1. já ____________ 1. my ___________ 2. ty ____________ 2. vy ___________ 3. on, ona, ono 3. oni, ony, ona ______________ _______________
6
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v budoucím čase: Číslo jed. Číslo mn.
1. já ____________ 1. my ___________ 2. ty ____________ 2. vy ___________ 3. on, ona, ono 3. oni, ony, ona ______________ _______________
7
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v přítomném čase: Číslo jed. Číslo mn.
1. já ________ 1. my _________ 2. ty ________ 2. vy _________ 3. on, ona, ono ___ 3. oni, ony, ona ____
8
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v budoucím čase: Číslo jed. Číslo mn.
1. já budu my budeme 2. ty budeš vy budete 3. on, ona, ono bude 3. oni, ony, ona budou
9
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v minulém čase: Číslo jed. Číslo mn.
1. já jsem byl 1. my jsme byli 2. ty jsi byl 2. vy jste byli 3. on, ona, ono 3. oni, ony, ona byl, byla, bylo byli, byly, byla
10
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v přítomném čase: Číslo jed. Číslo mn.
1. já jsem 1. my jsme 2. ty jsi vy jste 3. on, ona, ono je 3. oni, ony, ona jsou
11
Najdi v textu slovesa a urči u nich osobu, číslo a čas.
Honzík pomáhá tatínkovi v jeho dílně. Pracují tam se dřevem. Velká prkna hoblují a rozřezávají na menší části. Z nich pak vyrábějí poličky, skříňky a další nábytek. Honzíkovi se v dílně moc líbí, ale musí být opatrný, aby se nepořezal.
12
Najdi v textu slovesa a urči u nich osobu, číslo a čas.
Honzík pomáhá tatínkovi v jeho dílně. Pracují tam se dřevem. Velká prkna hoblují a rozřezávají na menší části. Z nich pak vyrábějí poličky, skříňky a další nábytek. Honzíkovi se v dílně moc líbí, ale musí být opatrný, aby se nepořezal. sloveso Osoba Číslo Čas Infinitiv pomáhá 3. Jed. přítomný Pomáhat pracují Mn. Pracovat hoblují Hoblovat rozřezávají rozřezávat vyrábějí vyrábět Líbí se Líbit se musí muset být infinitiv nepořezal minulý nepořezat
13
Doplň do vět vhodná slovesa v čase přítomném a věty s podtrženými slovy dej do minulého času.
Sova Auto Vítr Slunce Voda Pes Stromy Děti Hodiny Štěkat Téct Kvést Tikat Troubit Houkat Hřát Foukat Skotačit
14
Doplň do vět vhodná slovesa v čase přítomném a podtržené věty dej do času minulého.
Sova houká. Auto troubí. Vítr fouká. Slunce hřeje. Voda teče. Pes štěká. Stromy kvetou. Děti skotačí. Hodiny tikají. Sova houkala. Auto troubilo. Vítr foukal. Slunce hřálo. Voda tekla. Pes štěkal.
15
Vylušti osmisměrku Najdi: 1. zpívat 2.os.č. jed., č. přít.
2. hledat os.,č.mn. ,č.min 3. létat 2.os.,č.mn.,č.přít. 4. padat 1.os.,č.mn.,č.přít. 5. hrabat 2.os., č.jed.,č.bud. 6. utíkat 3.os.,č.jed.,č.min 7. nosit 2.os.,č.jed.,č.přít. 8. bolet(ono) 3.os.,č.jed.,č.min. 9. koupat se 2.os.,č.jed., č.min. J P A D Á M E S N U H L I O T Z Š É K Í Č V B R
16
Vylušti osmisměrku Najdi: 1. zpívat 2.os.č. jed., č. přít.
2. hledat os.,č.mn. ,č.min 3. létat 2.os.,č.mn.,č.přít. 4. padat 1.os.,č.mn.,č.přít. 5. hrabat 2.os., č.jed.,č.bud. 6. utíkat 3.os.,č.jed.,č.min 7. nosit 2.os.,č.jed.,č.přít. 8. bolet(ono) 3.os.,č.jed.,č.min. 9. koupat se 2.os.,č.jed., č.min. J P A D Á M E S N U H L I O T Z Š É K Í Č V B R
17
Základní škola Loket, okres Sokolov
Seznam použité literatury a pramenů: 1. Zdroj - 2. Zdroj – PHDR. JAROMÍRA KVAČKOVÁ. <i>Český jazyk 4 nově</i>: <i>Pracovní sešit pro 4. ročník</i>. Tiskárna Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., ISBN JANÁČKOVÁ, Mgr. Zita a PaedDr. Hana MÜHLHAUSEROVÁ. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. 2. Brno: Nová škola s.r.o., ISBN Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Soňa Patrochová Základní škola Loket, okres Sokolov Květen 2012
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.