Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní pojmy podle E. H. Gombriche – autora „Příběhu umění“
Teorie umění Základní pojmy podle E. H. Gombriche – autora „Příběhu umění“
2
Ernst Hans Gombrich: Příběh umění
úvod do dějin výtvarného umění určena studentům i široké veřejnosti publiku, které chce pochopit umělecké dílo, či styl vývoj umění podán jako příběh provázaný sítí zákonitostí Cíl: zvýšit naši vnímavost a citlivost vůči uměleckým dílům
3
O autorovi Sir Ernst Hans GOMBRICH (*1909 ve Vídni, r emigroval do Anglie) přednášel v Oxfordu, Cambridgi a řadě dalších evropských universit, také v USA svou metodu založil na syntéze poznatků, psychologie vnímání, filosofii a dokonalé znalosti výtvarných materiálů
4
O umění a umělcích „Umění ve skutečnosti neexistuje, existují pouze umělci“ definice umění podle Gombriche: toto slovo znamená v různých dobách a místech různé věci umění s velkým U neexistuje
5
Chápání uměleckého díla podle Gombriche
žádný důvod, proč se nám nějaké umělecké dílo líbí, není nesprávný lidé v obrazech většinou rádi vidí to, co by chtěli vidět ve skutečnosti to, co se umělcům jeví jako přitažlivé, se tak nutně nemusí jevit i nám; přesto je však nutno jejich pojetí brát v úvahu
6
Krása uměleckého výtvoru nespočívá v kráse námětu
7
Stejný námět – lidé, blízcí, rodinní příslušníci
Jean Paul Rubens syn Nicholas pýcha a přání obdivovat jeho syna Albrecht Dürer portrét matky pravdivá studie ženy ve stáří vyvolává šok? jevila se umělci jeho matka jako krásná? jeví se krásná nám?
8
Bartolomé Estéban Murillo
Děti ulice Pieter de Hooch Interiér se ženou loupající jablko
9
Krása uměleckého výtvoru Krása námětu
Bartolomé Estéban Murillo Děti ulice Pieter de Hooch Interiér se ženou loupající jablko Je dítě na tomto obraze opravdu krásné? Je obraz přitažlivý? Co dělá umělecké dílo přitažlivým?
10
Rembrandt van Rijn;Peter Paul Rubens
11
Krása a výraz Celkový výraz klíčové postavy obrazu může působit přitažlivým či odpudivým dojmem Výraz nemusí znamenat pouze tvář, jde i o gesta, řeč těla, postoj, celkovou pozici Výraz může mít různé účinky líbí se, protože je srozumitelný někdy je nutno napřed pochopit umělcovy metody a techniku někdy je ve výraze něco, co je třeba uhodnout
12
Výraz uměleckého díla Rembrandt van Rijn Hlava Krista Giudo Reni
Kristus s trnovou korunou
13
Výraz uměleckého díla Rembrandt van Rijn Hlava Krista
výraz vyvolává spíše pocit klidu důležitou roli hraje také osvětlení Giudo Reni Kristus s trnovou korunou pocit neklidu, nejistoty svou roli tu hrají také barvy, které k výrazu přispívají
14
Síla (podmanivost) uměleckého díla
16
Síla a podmanivost uměleckého díla
Jsou tato umělecká díla působivá? Zkus odhadnout jejich autory; zařaď je do určitého kontextu Popiš jejich náměty V čem se obrazy liší? Co mají společného?
17
V čem spočívá síla uměleckého ztvárnění
někdo preferuje obrazy, které vypadají jako živé trpělivost, s jakou se snaží zachytit detail, zasluhuje u některých umělců obdiv díla, která jsou správně nakreslená, nebo se tak zdají být, mohou být odpudivá či umělecky málo hodnotná naopak: moderní umění často polemizovalo s předpokladem, že umělci jsou břídilové, kteří neumějí správně kreslit
18
Síla um. ztvárnění Albrecht Dürer: Ruce; Dürer-malíř rukou; Zajíc
19
Um. ztvárnění – další příklady
Kresby Leonarda da Vinci – pravděpodobně studie pro Poslední večeři
20
Kazimír Malevič: Autoportrét
František Kupka: Autoportrét
21
Hodnocení : kritika přesnosti obrazu
2 věci, na něž bychom se měli ptát a) měl umělec důvod změnit vzhled zobrazovaného předmětu? (Jaký to byl důvod?) b) Můžeme dílo zcela zatratit, i když neodpovídá našemu vkusu a měřítkům? Můžeme si být zcela jisti, že pravdu máme my a ne tvůrce díla? (rychlé a jednoznačné odpovědi na tyto otázky mohou být znakem špatného přístupu)
22
Přesnost uměleckého díla; Théodore Géricault: Dostihy v Epsomu
Co je nám divné, nepřirozené na pohybu koně?
23
Přesnost uměleckého díla; Edward Muybridge: Běžící kůň v pohybu, fotografická sekvence, 1872
24
Vnímání uměleckého díla
Náš pohled Čím častěji pozorujeme zpracování určitého námětu, tím více jsme přesvědčeni, že musí být ztvárněn určitým způsobem Umělcův pohled zcela odlišný umělec, který zpracovává nepůvodní námět, chce zapomenout na všechna díla předchozí a snaží se publikum přesvědčit o vlastní pravdě
25
O co se snaží umělec při tvorbě svého díla
úsilí vidět věc známou znovu a jinak upoutat publikum a přesvědčit je každý rys uměleckého díla je výsledkem umělcova rozhodnutí kompozice, výraz postav, gesta pozadí některé obrazy nebo jejich části přemalovávány
26
Noční hlídka: přemalovávání postav v prvním plánu
27
Námět a obsah uměleckého díla
Věcný obsah uměleckého díla Vnější, objektivní smyslová skutečnost, která vybízí ke zpracování Krajina Prvky v krajině Předměty Příběh Duševní rozpoložení…. Obsah To, co vytváří autor sám Svým pojetím dává námětu osobitý tvar Zpracování různých námětů různými autory Shakespeare Poslední večeře páně
29
Tintoretto: Poslední večeře
30
Leonardo da Vinci: Zvěstování
31
Fra angelico : Zvěstování
32
Forma uměleckého díla Souhrn všech prostředků, jež byly použity k vyjádření obsahu Měla by být v souladu s obsahem díla? Nesoulad mezi obsahem a formou Potlačení obsahové složky Zdůraznění obsahové složky
33
Umění a jeho druhy: různé principy třídění
Základní: Umělecký proces Umělecký artefakt Působení díla ve společnosti Další: A) podle materiálů B) podle smyslů C) podle utváření uměleckých obrazů D) podle vztahu k mimoestetickým hodnotám E) podle materiálních prostředků Umění prostorová Umění časová Umění prostoro-časová
34
Různé vrstvy uměleckého díla
Forma vnitřní Sloh Tvarové pojetí Kompozice Prostředky závažné pro působení díla Barevnost Světlo, stín Forma vnější Technika Materiál Konečná úprava díla
35
Petr Paul Rubens: Únos dcer Leupikkových
Námět: únos dvou dcer krále Thessálie, princezna Foiba a Hilaire. ˇUnosci. Dvojčata Kastor a Polydeuxes
36
Rozbor uměleckého díla
Námět Obsah Forma vnitřní Forma vnější
37
Výtvarné umění a jeho členění
Architektura Sochařství Malířství, kresba, grafika Užité umění
38
Architektura Funkce: užitková + estetická
Dotváří prostor k určitému účelu, utváří životní prostředí Hlavní problém architektury: podpěra, břemeno Materiály Architektonické prvky A) základní: stěna, pilíř, sloup, klenba B) zdobné: odpovídající určitým stylům
39
Sochařství Spjato s architekturou
Různé pojetí sochařství v antice, románském období a gotice Druhy sochařského umění Trojrozměrné objekty Reliéfy Basreliéf Hautreliéf En Creux
40
Členění sochařství podle techniky
Skulptura Plastika Jiné – alternativní Materiály užívané v sochařství (mramor, kámen, sádra, dřevo, kov – bronz……) Výrazové prostředky Úprava povrchu, světlo, prostředí
41
Malířství Starší než architektura
Rozmanité materiály, techniky, náměty a pojetí Základní výrazové prostředky Linie Barva Světlo
42
Rozmanité náměty v malířství
Krajiny Zátiší Portréty Žánry Historie Mytologie Náboženství
43
Materiály, techniky a pojetí
Freska Olejomalba Tempera Akvarel Kresba Grafika Figurativní Nefigurativní Monumentální Intimní Kabinetní
44
Velasquez: dvorní dáma; portrét; Boticelli : Primavera – mytologický výjev
45
Technika: freska (malba na zdi do čerstvé omítky); Giotto: Sv
Technika: freska (malba na zdi do čerstvé omítky); Giotto: Sv. František vyhání ďábly z Arezza
46
Kresba; Goya : Francouzská revoluce
47
Goya: Stářínejde kresbu, ale spíš kvaš, nebo lavírovanou kresbu
48
Jiný příklad z Goyova cyklu
49
Zase Goya
50
Goya: Napoleon překračující Brennerský průsmyk
51
Goya: Portrét Napoleona
52
Vermeer: Ateliér; Rembrandt: Anatomie doktora Tulpa
53
Rubens ? Kapitulace bredy; Přístavní výjev
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.