Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Elektrické stroje Stejnosměrné motory
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Fakulta mechatroniky a mezioborových inženýrských studií Elektrické stroje Stejnosměrné motory Doc. Ing. Pavel Rydlo, Ph.D.
2
Stejnosměrné motory (konstrukční uspořádání motoru s cizím buzením)
Pozor! Počet pólů nemá vliv na rychlost otáčení.
3
Stejnosměrné motory (princip funkce)
4
Stejnosměrné motory (princip funkce)
5
Stejnosměrné motory (princip funkce)
6
Stejnosměrné motory (princip funkce)
7
Stejnosměrné motory (princip funkce)
9
Stejnosměrné motory (princip funkce)
10
Stejnosměrné motory (princip funkce)
11
Stejnosměrné motory (princip funkce)
13
Princip funkce ss. stroje
Princip funkce spočívá v chování vodiče, který je umístěn v magnetickém poli. Vodič se buď pohybuje (dynamo) nebo je protékán elektrickým proudem (motor). Síla působící na vodič, kterým protéká proud: Indukované napětí v pohybujícím se vodiči: Elektromagnetický moment:
14
Stejnosměrný motor s cizím buzením
15
Náhradní zapojení ss. motoru
16
Stejnosměrné motory (matematický model s použitím Laplaceovy transformace)
17
Model motoru v Matlab-Simulinku
18
Přenosová funkce ss. motoru
1/K1 = Ko je zesílení motoru (K1=CssΦ Ω je vlastní kmitočet motoru
19
Stejnosměrné stroje (základní dělení)
Dynama (derivační, kompaudní) Motory (derivační, seriové)
20
Náhradní zapojení ss. strojů
21
Základní charakteristiky motoru s cizím buzením
22
Řízení otáček motoru s cizím buzením
Změnou napětí na kotvě Změnou odporu v obvodu kotvy Změnou budicího proudu (magnetického toku)
23
Řízení otáček motoru s cizím buzením
24
Řízení otáček motoru s cizím buzením
25
Spouštění a brzdění motoru s cizím buzením
Spouštění, řízení rychlosti a brzdění motoru s cizím buzením je možno řešit pomocí následujících rovnic:
26
Spouštění motoru s cizím buzením (odporové spouštění)
Odpor R1 volíme tak velký, aby nebyl překročen max. proud kotvou.
27
Brzdění motoru s cizím buzením
Generátorové brzdění s dodávkou elektrické energie do sítě (rekuperace). Toto brzdění je možné jsou-li otáčky rotoru vyšší než jmenovité. Generátorové brzdění do odporu (dynamické brzdění). Brzdění protiproudem.
28
Brzdění motoru s cizím buzením
Rovnice pro momentovou charakteristiku: Do rekuperačního brzdění je možno přejít snížením napětí (tj. přechodem na novou momentovou charakteristiku). Pokud platí n > n0 stroj pracuje jako dynamo. Je-li n < n0 motor se vrací do motorického stavu a dosáhne ustálenou rychlost n1 (resp. N2). Příkladem je elektromobil, který zastavuje na rovině pomocí snižování napětí na kotvě. Rekuperační brzdění tedy probíhá od rychlosti n1 do n0‘.
29
Brzdění motoru s cizím buzením
Při brzdění do odporu odpojíme napájení a připojíme ke kotvě odpor. Momentová rovnice brzdění je následující: Maximální brzdný moment dostaneme zapojením kotvy motoru dokrátka.
30
Brzdění motoru s cizím buzením
Brzdění protiproudem se realizuje změnou polarity napájecího napětí kotvy a připojením odporu do obvodu kotvy. Aby po dosažení nulové rychlosti nazačala probíhat reverzace, musíme vypnout při dosažení nulové rychlosti napájení motoru. Rovnice pro momentovou charakteristiku brzdění je:
31
Stejnosměrný motor se sériovým buzením
U tohoto motoru protéká budicím vinutím stejný proud jako rotorem
32
Stejnosměrný motor se sériovým buzením
Základní vztahy (parabola) (hyperbola) Momentová charakteristika
33
Stejnosměrný motor se sériovým buzením
Velikost hnacího momentu a tím i rychlost otáčení se dá nastavovat změnou napájecího napětí nebo pomocí sérově zapojeného odporu.
34
Základní charakteristiky sériového motoru
35
Rozběh sériového motoru
36
Řízení otáček sériového motoru
37
Brzdění sériového motoru protiproudem
38
Brzdění sériového motoru do odporu
Sériový motor odpojíme od napájecí sítě a místo napájení zapojíme brzdicí odpor. Současně musíme přepólovat buzení, aby i při brzdění tekl proud budicí cívkou stále stejným směrem. Sériový motor bude při brzdění pracovat jako sériové dynamo.
39
Brzdění sériového motoru rekuperací není možné
40
Leonardova skupina
41
Leonardova skupina Umožňuje regulaci otáček pohonu určeného pro střední a vysoké výkony. Při spuštění je stejnosměrný motor plně nabuzen (n < n0). Dynamo je buzeno malým proudem a na výstupu dynama je nízké napětí. Je-li na kotvě motoru jmenovité napětí jsou na hřídeli jmenovité otáčky (n = n0). V oblasti nad jmenovitými otáčkami odbuzujeme motor. Dynamo je plně nabuzeno. Na výstupu dynama je jmenovité napětí V pásmu konstantního momentu lze otáčky řídit v rozsahu 1:15 V pásmu stálého výkonu lze otáčky řídit v rozsahu 1:2,5 Účinnost je až 85%
42
Řízený stejnosměrný pohon
43
Řízený stejnosměrný pohon
44
Řízený stejnosměrný pohon
45
Řízený stejnosměrný pohon (tranzistorový pulzní měnič pro 4Q řízení)
46
Stejnosměrné motory (brždění stejnosměrných motorů)
47
Stejnosměrné motory (reverzace pohonu)
Pomocí přepínače v obvodu kotvy, Pomocí reverzace magnetického toku, Pomocí dvouměničové skupiny
48
Reverzace pohonu Činnost pohonu ve více kvadrantech
je podmíněna reverzací momentu. To lze technicky provést změnou smyslu proudu kotvy nebo změnou proudu buzení (M=CFI)
49
Ss. pohony reverzační (přehled)
50
Dynamo (princip funkce)
51
Dynamo (princip funkce)
52
Dynamo (princip funkce)
53
Dynamo (princip funkce)
54
Dynamo (princip funkce)
55
Elektronicky komutované motory
Vlastnosti pohonu s elektronicky komu tovaným DC motorem (BLDC motory): jednoduché řízení (odměřování úhlu po 60) nespojité řízení (nutná elektron. komutace), napájení dvoufázovým obdélníkovým proudem, velké momentové pulsace při malých rychl. horší rovnoměrnost otáčení, pohony s těmito motory jsou levné.
56
Elektronicky komutované motory
57
Alternátor (generátor střídavého proudu)
58
Alternátor (generátor střídavého proudu)
59
Alternátor (generátor střídavého proudu)
60
Alternátor (generátor střídavého proudu)
62
Konec prezentace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.