Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení snímku (obrázky, texty ….. ) je libovolné. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
2
ZMĚNY V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA VÝVOJOVÉ ZMĚNY
Vývojová psychologie – zkoumá člověka od početí až do smrti. Vývoj lidského jedince od jeho početí až do smrti ovlivňují jak dědičné dispozice, tak i prostředí. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
3
Na individualizaci duševního vývoje mají vliv:
genetické předpoklady vliv sociálního prostředí: rodina, škola, parta výchova charakterové vlastnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
4
Psychický vývoj má své zákonitosti
vývoj je celostní proces ve vývoji je vzájemná souvislost tělesného a psychického vývoj neprobíhá rovnoměrně v čase a s postupujícím věkem se zpomaluje vývojové zvláštnosti se projevují individuálním způsobem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
5
vývoj je socializační proces
s postupujícím vývojem dochází k individualizaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
6
Stadium prenatální – od početí do narození
Stadium novorozenecké – od porodu do 6 týdnů dítě je vybaveno základními vrozenými reflexy spí cca 20 hodin denně budí se cca 8x za den (hlad, pocit vlhka) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
7
dítě prodělává prudký rozvoj tělesný a psychický
KOJENEC (2 – 12 měsíců) dítě prodělává prudký rozvoj tělesný a psychický prořezává se mu mléčný chrup dítě začíná sedět, lézt, chodit používá jednoslabičná slůvka začíná aktivita i v sociálních kontaktech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
8
BATOLE (1. – 3. rok) v tomto období je nejvýznamnější chůze a řeč
dítě začíná si uvědomovat samo sebe, vzniká „jáství“ dochází k rychlému rozvoji ve všech oblastech motoriky, dítě se snaží ovládat své tělo ke konci 3. roku otázky PROČ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
9
dítě rychle roste, proporce postavy se mění, rostou zejména končetiny
PŘEDŠKOLNÍ VĚK (3–6 let) dozrává CNS dítě rychle roste, proporce postavy se mění, rostou zejména končetiny převládající činností je hra dítě převážně navštěvuje mateřskou školku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
10
OBDOBÍ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
(od 6. až 7. roku do 10. až 11. roku) rozvoj psychických funkcí – paměť a myšlení dochází k rozvoji učební činnosti, získávání vědomostí, dovedností a návyků prostřednictvím školy interakce dítěte a učitele Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
11
biologické dozrávání jedince, rozvoj sekundárních pohlavních znaků
OBDOBÍ PUBESCENCE (od 10. až 11. roku do 14. až 15. roku) biologické dozrávání jedince, rozvoj sekundárních pohlavních znaků rozvoj abstrakce a zobecňování vrstevnické skupiny, party 2. vzdor, kritičnost výchova k volbě povolání objevuje se první láska, resp. zamilovanost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG,, OP VK
12
ustalování tělesného a psychického vývoje příprava na povolání
ADOLESCENCE 16 – 22 ustalování tělesného a psychického vývoje příprava na povolání zapojení do společenského života vrchol fyzické výkonnosti citový vývoj rizikové chování – drogy, alkohol, kouření, promiskuita, gamblerství, kriminalita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
13
OBDOBÍ RANÉ DOSPĚLOSTI (20 – 35), PLNÉ DOSPĚLOSTI (35 – 50)
životní vitalita manželství, děti rozvodovost vrcholná produktivita sociální a ekonomická samostatnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
14
OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI 60 let a více
bohaté životní a pracovní zkušenosti fyzické a psychické změny – individuální odchod do starobního důchodu spokojené stáří – kvalitní využití volného času – kultura, sport, cestování problémy stáří – nemoci – demence, imobilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
15
V průběhu života člověka se setkáváme s různými zdravotními změnami.
ZDRAVOTNÍ ZMĚNY V průběhu života člověka se setkáváme s různými zdravotními změnami. Vady vrozené: zrakové sluchové pohybové duševní kombinované Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
16
špatnou životosprávou životním prostředím
Vady získané: nemocí po úrazu špatnou životosprávou životním prostředím Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
17
Nejznámější zdravotní změny v průběhu života
onemocnění pohybového ústrojí onkologické choroby, nemoci nervového systému chronické onemocnění ledvin, jater choroby trávicího ústrojí,dýchacího ústrojí choroby srdeční a cévní, diabetes mellitus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
18
ONEMOMOCNĚNÍ POHYBOVÉHO ÚSTROJÍ
jedná se o onemocnění kostí a kloubů jedná se o onemocnění traumatické, zánětlivé i degenerativní může nastat v jakémkoliv věku, nejčastěji po 50. roku života vyžadují správnou léčbu a rehabilitaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
19
Diagnostické metody, které se využívají ke správné diagnóze
rentgenové vyšetření výpočetní tomografie punkce kloubů endoskopické vyšetření kostní biopsie laboratorní vyšetření Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
20
Mezi nejvýznamnější onemocnění pohybového aparátu patří:
revmatická artritida – trvalé zánětlivé onemocnění postihující klouby, onemocnění neznámé příčiny, projevuje se mezi 20. – 40. rokem osteoartróza – je degenerativní onemocnění kloubní chrupavky, mezi hlavní příznaky patří bolest při pohybu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
21
Podle druhu tkáně, ze které nádory vyrůstají, se rozlišují:
ONKOLOGICKÉ CHOROBY onemocnění může vznikat v jakémkoliv věku Podle druhu tkáně, ze které nádory vyrůstají, se rozlišují: zhoubné – mezenchymální nádory – sarkomy zhoubné – epitelové nádory – karcinomy zhoubné nádory z pigmentotvorné tkáně důležité je stanovení správné diagnózy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
22
NEMOCI NERVOVÉHO SYSTÉMU
vrozené vady např. hydrocefalus zánětlivá onemocnění: meningitida: zánět mozkových blan encefalitida: zánět mozku myelitida: zánět míchy záchvatovitá onemocnění: epilepsie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
23
poúrazové onemocnění: otřes mozku degenerativní onemocnění:
mozková mrtvice roztroušená skleróza Alzheimerova choroba Parkinsonova choroba Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
24
ONEMOCNĚNÍ LEDVIN, JATER
onemocnění může postihnout děti i dospělé nutné je správné rozpoznání diagnózy, včasná léčba, dietní strava a upravený denní režim vyšetření: laboratorní rentgenové výpočetní tomografií CT Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
25
vyšetření ultrazvukem izotopová nefrografie (ING) ledvin cystoskopie
ledvinová biopsie nejčastější projevy onemocnění jater: únava, nevýkonnost, hubnutí, nadýmání a průjmy, křeče a kožní příznaky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
26
nejznámější onemocnění jater: cirhóza jater rakovina jater
jaterní steatóza nejčastějšími příznaky onemocnění ledvin jsou: únava, bolesti v bederní páteři, otoky, vysoký krevní tlak Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
27
nejznámější onemocnění ledvin: polycystóza ledvin rakovina ledvin
polynefritida Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
28
ONEMOCNĚNÍ TRÁVICÍHO SYSTÉMU
onemocnění žaludku – příznaky: nechutenství nevolnost zvracení bolest nejčastější nemoci žaludku: gastrititida, vředy, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
29
Nejčastější onemocnění střev: rakovina tlustého střeva a konečníku
Crohnova nemoc akutní průjmová onemocnění hemeroidy zánět slepého střeva zauzlení střev Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
30
CHOROBY DÝCHACÍHO ÚSTROJÍ
nejčastější choroby: laryngitida zápal plic – pneumonie tuberkulóza zánět průdušek černý kašel astma, rakovina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
31
výpočetní tomografie plic – CT plic bronchoskopie
Diagnostické metody: rentgenové výpočetní tomografie plic – CT plic bronchoskopie vyšetření krevních plynů vyšetření sputa Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
32
ONEMOCNĚNÍ CÉVNÍHO A SRDEČNÍHO SYSTÉMU
hlavní příznaky: dušnost bolest otoky kašel Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
33
EKG – elektrokardiografie vyšetření pulsu a krevního tlaku
Diagnostické metody: laboratorní rentgenové ultrazvukové EKG – elektrokardiografie vyšetření pulsu a krevního tlaku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
34
poruchy srdečního rytmu
Srdeční infarkt příznaky: bolest za prsní kostí neklid, úzkost dušnost studený pot bledost poruchy srdečního rytmu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
35
uzávěr přívodové mozkové tepny krevní sraženinou
Mozková mrtvice příčiny: uzávěr přívodové mozkové tepny krevní sraženinou vysoký krevní tlak, cukrovka porucha tukového metabolismu nadváha a nedostatek pohybu nadměrná konzumace alkoholu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
36
rozlišujeme 2 typy cukrovky
ONEMOCNĚNÍ CUKROVKY rozlišujeme 2 typy cukrovky diabetes mellitus 1. typu se vyskytuje převážně v dětství a mladším věku cukrovka 2. typu se objevuje u dospělých příznaky: hubnutí, žízeň, nadměrné pití a močení, únavnost, nevýkonnost léčba – dieta, pohybová aktivita, inzulín u typu 1 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
37
SOCIÁLNÍ ZMĚNY sociální změny jsou úzce spjaty se životem jedince od narození až po stáří ovlivňují je rodina, škola, zaměstnání, společnost, trávení volného času Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
38
Příchod dítěte do školky:
změna prostředí adaptace na kolektiv osamostatnění dítěte (bez pomoci a péče rodičů) dítě si musí zvykat na příkazy a zákazy získávání nových návyků, dovedností a znalostí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
39
Příchod dítěte do školy:
zralost duševní zralost fyzická nový kolektiv – socializace příprava na povolání – střední školy, vysoké školy profesní zaměstnání – kolektiv, získávání odborné praxe, kooperace, flexibilita Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
40
pocit ztráty sebevědomí a vlastní hodnoty změna sociální role
Nezaměstnanost: pocit ztráty sebevědomí a vlastní hodnoty změna sociální role sociální stigma nedostatek finančních prostředků deprese, strach, úzkost sociální strádání, sociální izolace sociální degradace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
41
ztráta vlastní identity nízké sebevědomí dlouhodobé citové strádání
Bezdomovectví ztráta vlastní identity nízké sebevědomí dlouhodobé citové strádání celkový úpadek osobnosti kontakty pouze s podobnou skupinou lidí odmítání hodnot a norem společnosti schází seberealizace, nezájem o nápravu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
42
trvalý handicap může sebou přinášet sociální stigma
má subjektivní význam člověk s trvalým handicapem zaujímá ve společnosti specifickou sociální roli trvalý handicap může sebou přinášet sociální stigma může nastat problém se zařazením do společnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
43
Odchod do starobního důchodu
ztráta kontaktu s pracovním kolektivem a pracovními povinnostmi nastávají i pozitivní změny – cestování, kulturní vyžití, sportovní vyžití mohou nastat i změny zdravotního stavu u starších seniorů může docházet i k sociální izolaci, mohou nastat i psychické problémy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.