Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Psychické projevy a stavy
II.Kapitola (Mimo jiné) Navázání na Utváření osobnosti - Procesy při utváření osobnosti
2
Obsah I. Jak poznávám a vnímám II. Jak myslím a tvořím nové
III. Jak si pamatuji a soustředím se IV. Jak se učím V. Jak prožívám své city
3
I. Jak poznávám a vnímám OBJEKT VJEM – výsledek vnímání Podněty
Zrakové Sluchové Čichové Hmatové chuťové Signály do mozku Barva a tvar Zvuky Vůně Chutě povrch VJEM – výsledek vnímání OBJEKT SMYSLY
4
- vedle funkčnosti smyslových orgánů - individuální zkušenost
Vjem Zkreslení (subjektivita) při vnímání je ovlivněno řadou skutečností: - vedle funkčnosti smyslových orgánů - individuální zkušenost - okolnost, aktuální situace Každý je jinak všímavý. Jde o psychickou podobu právě vnímaného objektu, nebo jevu. Tzn. : 5 lidských smyslů zajišťuje 5 psychických podob právě vnímaného jevu, či objektu.
5
Představa, fantazie Vybavit si vjem z minulosti = mít představu
Uvědomte si: Jaká je přesnost informace s odstupem času ? Důsledky pro život, dějiny ? Slovo fantazie vyjadřuje představy vytvářené, či přetvářené, stávají se originálními a jedinečnými. Tvoříme je my sami. (synonymum: Obrazotvornost)
6
Sociální poznávání (neustálý proces)
Sociální vnímání Sociální hodnocení Vztah
7
Domácí úkol 28.11. Učebnice strana 25
- Čím se řídí naše chování k druhému člověku? Překresli trojlístek, obrázek, fotku, kytičku do sešitu, vyber si jednu známou osobu (nejlépe spolužáka z lavice ) a stručně vyjádři, jak by tvoje vnímání a pohled na ni ovlivnilo těchto 8 brýlí. - Podívej se co je v hodnocení druhého častým problémem (projekce, první dojem, haló efekt, aj.) Při zkoušení nashle !
8
II. Jak myslím a tvořím nové
Informace poskytované smysly dál zpracujeme MYŠLENÍ Výrazy rozvinutého myšlení jsou řeč, písmo Revoluce ve vývoji člověka a lidské civilizace : 1. řeč – homo sapiens/sapiens sapiens ( př. Kr. ?) řeč vnitřní vnější 2. písmo – nejstarší let př. Kr. (Sumer, Egypt, Čína)
9
Zpracování informací 1. fáze (myšlenkové operace)
ANALÝZA/SYNTÉZA: I a,b,c, / a,b,c I. SROVNÁVÁNÍ: A B 2. fáze (proces) INDUKCE/DEDUKCE: více příkladů vzorec/vzorec konkr. příklad ANALOGIE: poznání na základě podobnosti
10
(Divergentní) Rozbíhavé myšlení
Jde o produktivní typ myšlení, který na jeden podnět, otázku či problémovou situaci poskytuje větší počet odpovědí, řešení, asociací a nápadů. Člověk s divergentním myšlením je takový jedinec, který místo jednoho řešení problému podává několik stejně možných a stejně pravdivých variant. Rozvíjení například při tzv. brainstormingu. Velká důležitost schopnosti kreativity.
11
(convergentní) Sbíhavé myšlení
Hledá pouze jedno řešení, ubírá se k jedinému cíli, problém, který má pouze jedno možné řešení
12
Paměť Jedna z nejdůležitějších vlastností každého živého organizmu
Druhy: - slovní (verbální), zraková (vizuální), emocionální, sociální - Krátko a dlouhodobá, bezděčná a záměrná, logická a mechanická Jaký druh paměti u tebe převažuje a proč? 3 fáze zapamatování: 1. zapamatování 2. uchování 3. vybavování
13
Zapomínání, pozornost Lépe si pamatujeme, menší nároky
na soustředění/pozornost: Co chápeme a čemu rozumíme Co máme rádi/neradi, k čemu máme vztah Věci utříděné, v systému, celek Při zapamatování zapojovat co nejvíce smyslů! Jediná obrana proti zapomínání OPAKOVÁNÍ Viz učebnice s.29 Křivka zapomínání
14
(ne)pozornost VLASTNOSTI POZORNOSTI Úmyslná/bezděčná Rozsah Intenzita
Stálost Pohyblivost Roztržitost X rozptýlenost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.