Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ivana Kůtová Tereza Navrátilová
Stravovací služby Ivana Kůtová Tereza Navrátilová
2
Pohodlně se usaďte
3
A DÁVEJTE POZOR!
4
CÍL Cíl práce a metodika Cíl práce – seznámit studenty s provozními jednotkami pohostinství v oblasti stravování, jejich klasifikací a charakteristikou Metodika – pro naší práci jsme použili vědomosti ze střední školy, internetové stránky a odborné literatury, které jsme uvedli ve zdrojích
5
Charakteristika stravovacích služeb
Umožňují uspokojování základních potřeb člověka V cestovní ruchu – uspokojování základních potřeb během pobytu i během přepravy
6
Gastronomická odbytová střediska se s přihlédnutím k jejich funkci člení na:
Převážně stravovací ( jídelny) Společensko-zábavní (vinárny, bary) Doplňkového stravování (bistra, bufety)
7
Členění hostinských zařízení
Restaurační zařízení Bary Formy rychlého občerstvení
8
Restaurační zařízení Restaurace Pohostinství
Jídelní a restaurační vozy Motoresty Samoobslužné restaurace Bufet Kiosek
9
Bary Denní bar Noční bar Kasina Vinárna Kavárna Espreso Hostinec
Pivnice Výčep Čajovny
10
Formy rychlého občerstvení
Fast food Pipi gril Gyros, kebab Pizzeria Lunch restaurace
11
Technika stravovacích služeb
12
Nabídka produktů Nabídka závisí na: typ strav. zařízení, lokalita, požadavky zákazníků, konkurence, sezóna, kapacita Důkaz nabídky: jídelní a nápojový lístek, zároveň s ceníkem a propagačním materiálem
13
Druhy jídelních a nápojových lístků
Stálý jídelní lístek Denní lístek Menu Samostatné nápojové lístky Speciální jídelní lístek
14
Realizace produktů gastronomických zařízení
Uskutečnění, provedení strav. služ. Závisí na: kategorii zař., počtu a kvalifikaci zaměstnanců, klientele, lokalitě, prostorové uspořádání, spolupráce s kuchyní a výrobou Dle formy realizace produktu gastronom. zař. se rozlišuje 1. individuální obsluha 2. samoobsluha 3. kombinovaný systém 4.prodej pomocí automatů 5. obsluha při spol. strav.
15
1. Individuální obsluha Může zahrnout: uvítaní hosta – vyhledání místa – usazení hosta – seznámení s nabídkou – přijetí objednávky – odnost špin. nádobí – udržování čístoty – vyúčtování rozloučení Systémy individuální obsluhy rajónový systém brigádový systém francouzský systém
16
2. Samoobsluha Část úkonů se přenáší na zákazníka
(výběr jídla, převzetí, odnos, usazení…) Část úkonů zůstává na stravovacím zařízení (vaří, udržuje čistotu, inkasuje) Systém výdeje Průběžný systém – zákazník prochází podél výdejní linky ve vymezeném prostoru – vybírá si jídlo a na konci linky zaplatí Systém konzumačních lístků – při vstupu host obdrží „konzumační lístek“ na který se jednotlivé položky zapisují, při odchodu zaplatí
17
3. Kombinovaný systém Spojuje prvky individuální obsluhy a samoobsluhy
Možnost kombinace: A) obsluha u barového pultu B) bufetový stůl C) nabídkový vozík D) etážová obsluha E) prodej přes ulici F) ambulantí prodej
18
4. Prodej pomocí automatů
Zcela bez obsluhujícího pracovníka Využívá se při doplňkovém prodeji Existují různé druhy Umisťují se na frekventovaná místa
19
5. Obsluha při společném stolování
A) Obsluha účastníků organizovaného cestovního ruchu B) Obsluha účastníků různých akcí Koktejl Raut Banket
20
Zásady stolování Stolování zahrnuje úpravu stolu a chování u stolu
Předpokladem správného stolování jsou poznatky o servírování, jimiž se označuje: soubor příborů, talířů, nápojového skla a ostatního inventáře způsob obsluhy hostů (na talířích, na mísách) Inventář pro stolování: všechny předměty používané při obsluze hostů Rozlišujeme inventář: dle typu gastronomického zařízení na restaurační, vinárenský, bufetový dle požitého materiálu na kovový, porcelánový, skleněný, dřevěný…
21
Druhy servírování Jednoduché servírování: Složité servírování
servírování na talířích Složité servírování Servírování na mísách
22
Odpovědnost za škodu na odložených věcech hosta
Provozovatel GZ je povinen nahradit hostu škodu na majetku nebo jinou škodu, která vznikne při poskytování služeb
23
Závěr Stravování je jednou z nejdůležitějších činností člověka z hlediska uspokojování potřeb Proto jsou stravovací zařízení tak vyhledávaná, navštěvovaná a žádaná (protože v nich uspokojíme naše potřeby jídla, pití i zábavy)
24
Zdroje HES, A., REGNEROVÁ, M., HRUBÁ, D. Obchodní nauka, vydání 5. Praha: Reprografické studio PEF ČZU, s. ISBN X Cestovní ruch. [online] [cit ]. Dostupné z: ruch.cz/kategorizace/klasrest.php MORRISON, A. Marketing pohostinství a cestovního ruchu. 1. vydání. Praha: Victoria publishing, ISBN PRAŽSKÁ, Lenka a Jiří JINDRA. Obchodní podnikání. 2. přepracované vydání. Praha: Management Press, ISBN
25
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.