Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJulie Fišerová
1
13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) Roman Vašek
2
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Potřeby a přístup tanečníků – pomoc po skončení taneční kariéry Pomoc při rekvalifikaci by využilo přes 80 % aktivních a bývalých tanečníků, z toho: 86 % tanečníků baletu 63 % tanečníků současného tance 88 % bývalých tanečníků Pomoc odborného konzultanta při hledání nového zaměstnání by využilo kolem 60 % aktivních a bývalých tanečníků, z toho: 64 % tanečníků baletu 38 % tanečníků současného tance 76 % bývalých tanečníků
3
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Potřeby a přístup tanečníků – pomoc po skončení taneční kariéry Pomoc psychologa by využilo kolem 30 % aktivních a bývalých tanečníků, z toho 28 % tanečníků baletu 33 % tanečníků současného tance 33 % bývalých tanečníků Jakou další pomoc tanečníci nejčastěji poptávali Finanční (výsluha, renta, předčasný důchod) Zdravotní (rehabilitace) Nabídku zaměstnání přímo v divadle
4
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Potřeby a přístup tanečníků – přispívání do spořícího programu na zajištění po skončení taneční kariéry Pokud by stát přispíval ke vkladu tanečníka stejnou částkou, bylo by ochotno odvádět pravidelné příspěvky přes 95 % tanečníků Tanečníci baletu by byli ochotni přispívat průměrně 1200 Kč, nejčastěji 1000 Kč Tanečníci současného tance by byli ochotni přispívat průměrně 993 Kč, nejčastěji 1000 Kč Bývalí tanečníci by byli ochotni přispívat průměrně 1712 Kč, nejčastěji 2000 Kč
5
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Potřeby a přístup tanečníků – využití naspořených peněz: výběr ze tří variant Jednorázová výplata na podnikatelský projekt nebo jiný plán pracovního uplatnění Zvolilo by 54 % aktivních tanečníků Úhrada rekvalifikačního studia max. na 3 roky a výplata stipendia, kompenzujícího propad v příjmech Zvolilo by 34 % aktivních tanečníků Výplata renty až do nároku na starobní důchod Zvolilo by 12 % tanečníků
6
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Program podpory tanečníků (a artistů) při změně povolání – návrh Zacílit na umění výrazně limitovaná věkem a zdravím, tedy na profesionální tanečníky, event. artisty a akrobaty Základní princip: Tanečník vkládá do fondu (např. 1500 Kč měsíčně), podílí se stát (např. příspěvkem 100 % vkladu tanečníka), vklady jsou úročeny Po splnění podmínek je naspořená částka využita na nové pracovní uplatnění nebo na částečné sociální zajištění po skončení umělecké kariéry Vstupní podmínky pro umělce Tanečník (nebo artista) vykonává své povolání jako profesionál Odvádí pravidelný příspěvek optimálně 15 let a minimálně 5 let
7
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Program podpory tanečníků (a artistů) při změně povolání – návrh Tři úrovně podpory podle zapojení do programu Minimální (bez přispívání do programu) Individuální poradenství pro problémy spojené s průběhem a ukončením taneční kariéry Přístup na základní workshopy k ukončení taneční kariéry a nové pracovní uplatnění Základní (po 5 letech přispívání do programu; čerpání do výše naspořené částky – např. 90 000 Kč + státní příspěvek + úroky) Totéž, co v úrovni „minimální“ Úhrada rekvalifikačního studia a základní stipendium, nebo Příspěvek na rozvoj ve vlastním podnikání Služby mentora
8
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Program podpory tanečníků (a artistů) při změně povolání – návrh Optimální (po 15 letech přispívání do programu; čerpání do výše naspořené částky – např. 270 000 Kč + státní příspěvek + úroky) Totéž, co v úrovni „základní“ Nadto vyšší stipendium při rekvalifikaci nebo vyšší příspěvek na rozvoj ve vlastním podnikání nebo renta do nároku na starobní důchod Otázky k řešení Má být přístupné pro cizí státní příslušníky? Pokud ano, za jakých podmínek? Jak bude řešeno při mimořádných situacích, které mohou kariéru předčasně ukončit (úraz, mateřství) Jak stanovit vstupní podmínky pro nezávislé umělce? Má být program rozšířen o jiné umělce, např. z oblasti hudby?
9
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Program podpory tanečníků (a artistů) při změně povolání – návrh Kdo má zajišťovat? Pojišťovna na bázi životního pojištění? Nadace nebo nadační fond? Kombinace obojího? Jiná instituce? Financování: základní pilíře (příklad) Pravidelné příspěvky umělce v minimální výši 1500 Kč Pravidelné příspěvky státu ve výši 100 % příspěvku umělce, maximálně však 2000 Kč Odhad ročního nároku na státní rozpočet (pouze pro tanečníky) 6 000 000 Kč na spoření tanečníků + příspěvek na správu
10
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Program podpory při změně povolání – umělci tradičního a nového cirkusu Jak silné je téma změny povolání u umělců tradičního a nového cirkusu? Jakých a kolika umělců z oblasti tradičního a nového cirkusu by se podpora při změně povolání týkala? Jaké jsou představy artistů o dalším pracovním uplatnění, studiu apod.? Do jaké míry je schopen tradiční a nový cirkus nabídnout končícím artistům jiné pracovní uplatnění? Má být program podpory při změně povolání společný pro tanečníky a artisty? Má být jiný? Jaký?
11
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Program podpory při změně povolání – hudebníci Jak silné je téma změny povolání u umělců z oblasti hudby? Jakých a kolika umělců z oblasti hudby by se podpora při změně povolání týkala? Bylo by účelné připravovat strukturovaný program pro hudebníky, v němž by hudebníci pravidelně přispívali do fondu s podílem státního příspěvku? Byl by o to vůbec mezi hudebníky zájem? Nebo by v případě hudebníků byly řešením zvažované předdůchody? Měl by mít orchestr / sbor / divadlo povinnost postarat se o hudebníky, kteří už nemohou vykonávat svou profesi?
12
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Další témata. Tanečníci a vzdělávání na konzervatoři Jsou děti nastupující na taneční konzervatoře a v průběhu studia dostatečně seznámeny s tím, že jde o profesi limitovanou věkem a zdravím a že po taneční kariéře bude patrně následovat kariéra jiná? Jak jsou studenti na tanečních konzervatořích připravováni na pracovní uplatnění po skončení taneční kariéry? Jsou studenti na tanečních konzervatořích dostatečně připravováni i pro případ, že po studiu nebude následovat taneční kariéra? Není studium příliš jednostranně zaměřeno? A může být vzhledem k rostoucí konkurenci v taneční praxi poleveno v koncentraci na výuku odborných předmětů?
13
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Další témata. Tanečníci a vzdělávání na konzervatoři Co mohou dále studovat nebo jak se pracovně uplatnit absolventi tanečních konzervatoří, pokud nezamíří do taneční praxe? Je síť tanečních konzervatoří a Konzervatoře Duncan centre optimální? Jakou mají absolventi šanci uplatnit se v oboru? Není absolventů příliš mnoho na omezující se počet pracovních míst? Sledují taneční konzervatoře a Konzervatoř Duncan centre své absolventy a jejich další profesní vývoj? Jaké z toho plynou poznatky?
14
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Další témata. Příprava tanečníků na druhou kariéru Je dostatek možností pro kombinovanou formu Bc. a Mgr. studia na VŠ v oborech akreditovaných v programu taneční umění? (chybí na HAMU Praha) Jak mohou podporovat soubory a divadla přípravu svých tanečníků na nové pracovní uplatnění? (poskytnutí studijního volna na studium, přechod tanečníků ve vyšším věku na částečné úvazky, organizování workshopů k novému uplatnění přímo v divadlech) Mají mít divadla a soubory povinnost nabídnout tanečníkům po skončení kariéry práci na jiné pozici?
15
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Další témata. Umělci a zdraví, umělci a finance Ověření zařazení tanečníků, artistů a hudebníků mezi rizikové profese S ohledem na rizikovost profese, důraz na zdravotní prevenci Pracovní pomůcky (zvukové bariéry u hudebníků) Dobrý přístup tanečníků a artistů k masérům, fyzioterapeutům a jiným zdravotním specialistům; síť zdravotních specialistů Spolupráce s oblastí vrcholového sportu (obdobné problémy) Zohlednění rizikovosti a krátkodobosti profese ve finančním ocenění práce, např. Přiznáním zvláštního příplatku Revizí zařazení do platových tříd
16
Program podpory při změně povolání (podněty k diskusi) 13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Děkuji za pozornost Kontakt: roman.vasek@divadlo.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.