Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKlaudie Žáková
1
Ing. Zbyněk Vavřina vavrina.zbynek@magistrat.liberec.cz
4/3/2017 PROBLEMATIKA INFORMATIKY V OBCÍCH Libereckého kraje Role informatika na úřadě Tipsport Arena – VIP sál Liberec Ing. Zbyněk Vavřina
2
„Informatik na úřadě již není jen opravářem počítačů.
4/3/2017 „Motto“ „Informatik na úřadě již není jen opravářem počítačů. Od informatika se očekává a požaduje komplexní poskytování služeb, všude tam kde jsou využívány informační a komunikační technologie“
3
Obsah … Úvod Úloha informatika na úřadě Jak to děláme v Liberci Závěr
4/3/2017 Obsah … Úvod Pár slov o přednášejícím Cíl prezentace Úloha informatika na úřadě Trocha historie Aktuální požadavky a očekávání Shrnutí Jak to děláme v Liberci Organizační uspořádání Sdílení prostředků Příklady + přínosy současného modelu Závěr Prostor pro dotazy
4
Úvod … Ing. Zbyněk Vavřina Délka prezentace – 20 minut
4/3/2017 Úvod … Ing. Zbyněk Vavřina Vedoucí odboru informatiky a řízení procesů V informatice veřejné správy od roku 1999 Délka prezentace – 20 minut Dotazy na konci prezentace
5
4/3/2017 Cíl prezentace … „Podělit se“ o zkušenosti s budováním a provozováním ICT v prostředí Statutárního města Liberec … Odpovědět na některé otázky týkající se ICT na úřadě: Co má či nemá zajišťovat informatik? Jaká je úloha informatika na úřadě? Jaká je odpovědnost informatika na úřadě? Jaký model fungování informatiky na úřadě zvolit? Jak efektivně spojit legislativní změny a ICT? Dotace versus informatik? …
6
Úloha informatika na úřadě …
4/3/2017 Úloha informatika na úřadě … Trocha historie: Omezená úřední doba – velmi často do dvou dnů (pondělí a středa) Oprava počítačů, monitorů, tiskáren Nastavování či výměna tiskáren – síťový tisk byl ve značné menšině Výměna tonerů či náplní, doplňování papíru Kopírování na diskety, vypalování CD či DVD Vytváření tabulek v Excelu, formátování dokumentů ve Wordu Pomoc při čištění místa na disku Ruční instalace SW na koncové stanice Byl prostor (časový) na údržbu ICT Tolerance k výpadkům ICT byl podstatně větší
7
Úloha informatika na úřadě …
4/3/2017 Úloha informatika na úřadě … Trocha historie: Ruční zálohování a archivace dat z koncových stanic – např. pošta, lokálně uložené dokumenty, nastavení stanice, … Ruční obnova (záchrana) dat z koncových stanic v případě havárie Vzdělávání úředníků v základních operacích s počítačem – elektronická pošta, word, excel, … Provádění složitějších úkonů (na tu dobu) za úředníka – exporty dat, uzávěrky, volební agenda, … Informatik s úředníkem si často nerozuměli – úředník nebyl technicky Psaní obsahu na web úřadu – neexistence redakčních systémů Úředník se bez ICT po určitou dobu obešel či měl náhradní řešení …
8
Úloha informatika na úřadě …
4/3/2017 Úloha informatika na úřadě … Aktuální požadavky a očekávání: Úřední doba se prodlužuje Dostupnost služeb ICT je požadována v režimu 24/7 Úředník dne prakticky nemůže bez funkčního informačního systému vykonávat svoji činnost – např. ová pošta, datové schránky, základní registry, spisová služba, stavební úřad, GIS, ekonomika, jednání zastupitelstev či rad, evidence vozidel, občanské průkazy, cestovní doklady, evidence řidičů, … Optimalizace pracovních úkonů (procesy) – integrace jednotlivých aplikací – např. se spisovou službou, se základními registry, … ICT má nezastupitelnou úlohu při plnění pracovních činností úředníka, zvyšuje se podíl činností, které nemají náhradní řešení v případě havárie ICT Od informatika se očekává komplexní služba - ne funkční počítač, ale funkční služba (ekonomický systém, web úřadu, dostupný internet, …). Počítač je vnímán jen jako nástroj
9
Úloha informatika na úřadě …
4/3/2017 Úloha informatika na úřadě … Aktuální požadavky a očekávání: Znalost legislativy a pracovních postupů Zvyšování efektivity práce ve vazbě na ICT Aktivní úloha na projektech, které se byť i jen nepřímo dotýká ICT – softwarová podpora Informatika se dne již nedá dělat jen autonomně uvnitř úřadu – příspěvkové organizace
10
Úloha informatika na úřadě …
4/3/2017 Úloha informatika na úřadě … Shrnutí: Hardware a Software je jen nástroj k uspokojování potřeb uživatelů informačního systému (úředník, politik, občan, firma či jiná právnická osoba, veřejná instituce, …) Uživatel očekává výstup v odpovídající kvalitě a rychlosti Uživatele prakticky nezajímá jakým způsobem je jeho požadavek ze strany informatika zajištěn K tomu, aby informatik mohl zajistit očekávanou službu v požadované kvalitě a rychlosti, musí mít znalosti i z jiných oblastí – vnitřní procesy úřadu, legislativa, řízení procesů. V neposlední řadě informatik musí umět komunikovat s uživateli
11
Jak to děláme v Liberci …
4/3/2017 Jak to děláme v Liberci … Město Liberec – Odbor informatiky a řízení procesů Odpovědnost za provozuschopnost informačního systému Nakupování ICT služeb Správa rozpočtu pro oblast ICT města Konzultační podpora v oblasti ICT Účast v projektových týmech za stranu města Počet zaměstnanců – 3 Liberecká IS, a.s. Akciová společnost Statutárního města Liberce Rok založení 2002, služby od roku 2003 Správa ICT i organizací zřízených městem Vlastní ICT majetek s výjimkou majetku získaného z dotací Počet zaměstnanců – 25
12
Jak to děláme v Liberci …
4/3/2017 Jak to děláme v Liberci … Spojením města Liberce a Liberecké IS, a.s. došlo ke kvalitativnímu skoku (řádově) při využívání finančních, lidských a technologických zdrojů v oblasti ICT dotýkajících se organizací zřízených městem … Informatika může v rámci tohoto modelu poskytovat služby ne jen být „opravářem“ počítačů + =
13
Jak to děláme v Liberci …
4/3/2017 Jak to děláme v Liberci … Přínosy nastaveného modelu MAN – metropolitní síť optických vláken včetně dohledu, technologie CISCO (řada 6500), … Tři datová centra – geocluster, propojení budov do kruhu, dostupnost poskytovaných služeb 24/7, zálohování a archivace (IBM Tivoli Storage Manager), „blade servery“, virtualizace serverů, DB Oracle v clustru, … Dvě nezávislé konektivity k Internetu IP telefonie – úspora v řádech statisíců za hovorné ročně Opuscard – krajská čipová bezkontaktní karta Centrální systém reprografických služeb (tisk-kopírování-skenování) – identifikace pomocí Opuscard ( stránek oproti stránek) Licenční politika – operační systémy, kancelářský SW, antivir, … Uživatelská podpora – jednotný systém zadávání požadavků – HelpDesk
14
Jak to děláme v Liberci …
4/3/2017 Jak to děláme v Liberci … Přínosy nastaveného modelu Koncepce, strategie budování informačního systému města Projekty s podporou dotací z evropských fondů Spisová služba pro všechny příspěvkové organizace města Připojení příspěvkových organizací města k MAN – sdílení služeb Bezpečnostní politiky – správa incidentů, ochrana osobních údajů, přístupová práva, plány zálohování a archivace dat, obnova funkčnosti systému po havárii Snížené náklady na provoz informačního systému – sdílení prostředků
15
Jak to děláme v Liberci …
4/3/2017 Jak to děláme v Liberci … Informatik na úřadu se může (má čas se) věnovat tomu, co je pro úřad cílem – poskytovat služby občanům či firmám. Informatik není pouze „opravářem“ počítačů, ale aktivně pomáhá optimalizovat a zefektivňovat práci úředníků.
16
Jak to děláme v Liberci …
4/3/2017 Jak to děláme v Liberci … Odběratelé služeb – sdílení prostředků … Statutární město Liberec Statutární město Jablonec nad Nisou Městská policie Liberec Městský obvod Liberec – Vratislavice nad Nisou Dopravní podnik Liberec Technické služby Liberec Krajská vědecká knihovna Krajská nemocnice Liberec Zoologická zahrada Liberec Botanická zahrada Liberec Sportovní areál Ještěd Centrum zdravotní a sociální péče Divadlo F.X.Šaldy …
17
Jak to děláme v Liberci – HelpDesk …
4/3/2017 Jak to děláme v Liberci – HelpDesk … Ředitel LIS Vedoucí OI MML – kontrola kvality LIS – kontrola kvality MML – uživatel LIS – řešitel HelpDesk Řešitelský tým Koncový uživatel
18
Ing. Zbyněk Vavřina – vavrina.zbynek@magistrat.liberec.cz
4/3/2017 Závěr … Děkuji za pozornost …. a případné dotazy Ing. Zbyněk Vavřina –
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.