Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/12.0065 Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy 21. 10. 2011, Olomouc Olomoucké vysoké školství partnerem moravského.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/12.0065 Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy 21. 10. 2011, Olomouc Olomoucké vysoké školství partnerem moravského."— Transkript prezentace:

1 reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/12.0065 Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy 21. 10. 2011, Olomouc Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova

2 NOVÉ OTAZNÍKY A VÝZVY FINANCE OBCÍ NA KŘIŽOVATCE

3 Josef Bartoněk -předseda Sdružení místních samospráv ČR Aktuální názory a požadavky členů SMS ČR na budoucnost financování obcí SMS ČR – 1.100 venkovských obcí a měst

4 Obsah: 1. K tomu, co dnes zaznělo 2. Rozpočtové určení daní Novela ministerstva financí Další návrhy změn RUD Příjmy velkých měst 3. Dotace Národní dotace Evropské dotace

5 1. K tomu, co dnes zaznělo Venkovu schází pevná opora: - formulace pojmu venkov - sjednocení pohledu politických subjektů na pozici a důležitost venkova - vize rozvoje a budoucnosti venkova jako místa pro život - podmínky pro naplňování vize

6 - EU vnímá potřeby venkova a venkov podporuje - Rozdrobenost obcí – efektivita malých obcí - Povinná spolupráce - vliv počtu obyvatel na vybavenost a úspěšnost obce

7 Významné závěry z Analýzy venkova: - větší finanční podpora státu obcím 45% při 7 možnostech - nespokojenost s RUD 88% (finanční možnosti jsou největší překážkou řešení potřeb) - různorodost spektra vnímaných hrozeb (potřeby obcí nelze řešit centrálními opatřeními – účelové dotace nejsou vhodný nástroj) - kladný vztah k obci 93% (potenciál k řešení problémů a potřeb)

8

9 2. Rozpočtové určení daní Novela ministerstva financí Sledované principy : • dosažení 3-násobku ve sdílených daních na obyvatele (Praha versus kategorie obcí s nejnižšími příjmy) • posílení RUD 7,0 mld. Kč – dotační programy z národních zdrojů • zařazení Brna, Ostravy, Plzně do propočtu mezi ostatní obce (u Prahy zůstává oddělený propočet) • ve srovnání se sdílenými daněmi dle stávajícího RUD ztrácí Plzeň, Ostrava, Brno a Praha Uplatněná kritéria a jejich váhy : • váha prostého počtu obyvatel zvýšena ze 3 % na 10 % • nové kritérium „počet žáků“ 7 % (začleněn "Příspěvek na školství" cca 1,5 mld. Kč; nyní ve VPS) • bez změny zůstává 3 % váha celkové výměry katastrálních území • na postupné přechody zbývá 80 % (váha tohoto kritéria činí ve stávajícím systému 94 %)

10

11

12 Dopad na místní samosprávy Navýšení daňových příjmů obcí a měst 15 – 40% Počet obyvatel Sdílené daňové příjmy (tis. Kč) Výnos na jednoho obyvatele (tis. Kč) Současný systém RUD Návrh RUD MF ČR Současný systém RUD Návrh RUD MF ČR 200413641185036.89.2 Dřevohostice 1569 10379 14239 6.6 9.1 Náměšť na Hané 462 2992 4052 6.5 8.8 Haňovice 834 5857 7291 7 8.7 Veselíčko

13 Dopad na regiony Navýšení financí obcí v krajích v tis. Kč 1 960 965 930 580 -165 243 399 310 895 655 527 788 784 141 758 707 812 604 434 425 822 784 842 401 210 660 SČ JČ Plz KV Úst Lib KH Par Vys JM Olo Zl MS

14 Další návrhy změn RUD ODS – největším 4 městům se nesmí ubrat Nutnost nalézt prostředky ve státním rozpočtu Ostatní – spojování RUD s jinými reformními zákony Snaží se obcím vnutit názor o nevýhodnosti návrhu MF – navrhování pozměňovacích návrhů (výtěžnost) Hledání cesty, jak přesunout prostředky zpět k PBOP

15 Úhelný kámen sporů o RUD - příjmy velkých měst

16 Nejčastější argumenty zastánců PBOP: - 38 % stejných, některé nižší- větší náklady na občana - je mnohem menší, než tvrdí- daňová výtěžnost území - skutečná mobilita je 20%- služby pro cizí občany - stejné, i odpovědnost- více povinností - kompenzace- návrh je likvidační - příklad dalších měst - možnosti úspor - nesystémové zvýhodnění- oprávněnost privilegií

17 3. Dotace Dotace - příčina nerovnoměrného rozvoje území: -osobní a politické zájmy koncentrují dotace do výběrových lokalit a oblastí - podpora privilegovaných obcí na úkor ostatních samospráv Dotace – příčina plýtvání, omezení kompetencí, svobody a nezávislosti místních samospráv - utrácí se ne podle potřeb, ale podle vyhlášených titulů - svévolné a netransparentní rozhodování o přidělování dotací je živnou půdou korupce - složitost administrace a nerovnoprávné postavení žadatelů Převedení prostředků do nárokového RUDAnalýza Národní dotace

18 Evropské dotace - Radikální omezení počtu dotačních programů -Transparentnost všech procesů, zejména hodnocení žádostí a výběru projektů - Jednoduchost žádostí (žádosti, čerpání, vyúčtování) - Sjednocení žádostí a legislativního rámce - Omezení role krajů při rozdělování dotací - Odpovědnost řídících orgánů - Snížení nákladů na publicitu a technickou podporu na minimum - Zavedení možnosti nezávislého přezkumu hodnocení - Posílení právních jistot žadatelů

19 Ohrožení základních hodnot venkova Lidský potenciál – spolupráce a soužití občanů Nezájem občanů o spravování společných záležitostí Celospolečenské změny ve vnímání hodnot Nezdravý zájem o spravování společných peněz

20 Děkuji Vám za pozornost Kontakt:Josef Bartoněk -předseda Sdružení místních samospráv ČR predseda@smscr.cz www.smscr.cz


Stáhnout ppt "Reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/12.0065 Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy 21. 10. 2011, Olomouc Olomoucké vysoké školství partnerem moravského."

Podobné prezentace


Reklamy Google