Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Testování na Hepatitidu C v podmínkách terénního programu
Michaela Plocková, DiS. Michaela Kropáčková, DiS. Semiramis o.s. AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
2
AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – 14.4.2011, Seč
Cíl příspěvku Zaměřit se na specifika testování infekčních chorob v prostředí terénního programu Porovnat náš model testování v TP s kolegy z jiných zařízení Informovat, jak může testování v podmínkách terénního programu fungovat AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
3
Příprava na spuštění služby testování v terénu
Zjištění dostupnosti testů – výběr rychlotestů TOYO, 1 balení obsahuje 25 testů, cena á cca 65Kč; možnost použití v TP, testujeme jen Anti- HCV (finanční a technické důvody) Jak je to se zákony a předpisy (je vůbec možno testovat v TP?) Co nám testování přinese Zvládneme to prakticky? Co vše k tomu potřebujeme? Objednání testů a příprava odborné části (předtestové a potestové poradenství) Příprava samotného aktu testování – výběr míst, kde se dá testovat Proškolení jednotlivých pracovníků, praktický workshop pro pracovníky Propagace nové služby mezi klienty, zjišťování poptávky Zařazení do manuálu Spuštění služby AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
4
AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – 14.4.2011, Seč
Cíle testování Prevence šíření infekčních chorob mezi uživateli drog Potvrzení či vyvrácení přítomnosti protilátek na Hep. C a motivace klienta k následné péči Oslovení skryté populace uživatelů drog, popř. jejich navázání do služeb Získání relevantních údajů (výskyt Hep. C mezi uživateli drog, informovanost o infekčních chorobách mezi uživateli drog, efektivita HR služeb) Vytvoření dalšího prostoru pro kontakt s klientem AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
5
Jak funguje námi používaný typ sreeningového testu
Jde o screeningový test reagující na protilátky Hepatitidy typu C (Anti-HCV) Lze jej skladovat i použít mezi 4 a 30°C, musí se použít do 1hod. po otevření Provádí se s plnou krví (musí se provést ihned) Vyhodnocení testu trvá 15 minut Pracovník sděluje negativitu/reaktivitu (nejsme lékaři) AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
6
Průběh testování v terénu
S klientem se domlouváme na testování předem - domluvíme termín a místo. Pokud je prostor je možné klienta v terénu otestovat okamžitě. Informujeme klienta jak testování probíhá, jaké jsou podmínky pro testování. Informujeme klienta za jakých podmínek testování nemůže proběhnout (počasí, testování partnerů atd.) AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
7
Průběh samotného testování
Před-testové poradenství Fáze testování Po-testové poradenství
8
Před-testové poradenství
Informace o tom, jak testování probíhá: Zjišťujeme, zda může na daném místě test proběhnout (zda místo klientovi vyhovuje) Informace jaké nemoci se test týká Informujeme jakou formou bude test probíhat (kufr auta…) Časová dotace testování Doba odečtení výsledku testu O čem vypovídají výsledky testu Jak test může vyjít (informace o latentním období) Informace týkající se samotestování (asistovaný test) Vyplnění In-come dotazníku: Zjišťujeme především rizikové chování Zjišťujeme důvody pro testování Hodnotíme, zda test provést Zjišťujeme klientovu obeznámenost s infekční chorobou
9
Fáze testování Příprava pomůcek k testování
Poskytování informací o tom, jak se samotestovat, asistence Odebrání vzorku krve a úkony potřebné ke správnému použití testu – provádí pracovník Čekání na odečtení výsledku - V této době mluvíme s klientem o infekčních chorobách – prevenci, možnostech dalšího testování, přenos atd. - Informace o léčbě Hepatitidy typu C - Klient má prostor na dotazy - Mapujeme schopnost klienta vyrovnat se s krizí (v případě reaktivního výsledku) - Poskytujeme informace o rizikovém chování
16
Po-testové poradenství
Dle sděleného výsledku: Negativní: Nabízíme klientovi možnost dalšího testování Zopakujeme prevenci rizikového chování Motivujeme klienta k dodržování zásad bezpečnějšího užívání drog Nejasný výsledek: Provedeme test znovu Reaktivní výsledek: Informace o tom, co to znamená Doporučení přetestování z žilní krve (předání kontaktů, nabídka asistence) Případné poskytnutí krizové intervence Upozornění na důsledky rizikového chování (šíření infekční choroby) Klientům je na konci testování předána brožurka, kde je shrnutí všech sdělených informací + kontakty na místa testování a krizové linky.
17
Specifika testování v terénu
Testování v TP ovlivňuje několik faktorů: teplota a vlivy počasí (použitelný mezi 4 a 30°C, kontraindikací je déšť) spolehlivost klienta (je schopen dorazit na smluvené místo ve smluvený čas?, domluvit si test po telefonu?) okolní prostředí (výběr místa – lavička, auto…; frekventovanost místa apod.) AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
18
Podmínky pro testování v terénu – ve vztahu ke klientovi
Klient musí přijít na testování sám (bez partnera/partnerky, dítěte, kamaráda) Klient musí přijít ve stavu, kdy bude schopen spolupracovat Klient musí souhlasit s vyplněním In-come dotazníku a s testováním Musí dodržet základní pravidla TP AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
19
Testování v optice zákonů a předpisů
Zákon č. 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví Vyhláška 195/2005 Sb. – vyhláška kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče Seznam a definice výkonů drogových služeb, NMS, 2006 Metodika testování infekcí u uživatelů drog v nízkoprahových zařízeních, RVKPP a NMS, 2004 P. Dolanská, B. Korčišová, V. Mravčík AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
20
Jaká očekávání jsme od testování měli a jak to dopadlo
Očekávání, která se naplnila Upevní vztah klient/pracovník Motivace ke změně chování klientů směrem k bezpečnějšímu užívání drog Bude to něco nového pro pracovníky (skladba služeb se v posledních letech moc nezměnila) – prevence syndromu vyhoření Očekávání, která se naplnila zčásti Očekávali jsme vysoký zájem ze strany klientů – někteří klienti razí heslo „lepší je nevědět“, pro některé je problematické trefit se do smluveného času a místa – ještě jsme snížili práh (testování „teď a tady“) Argument pro donátory Přivede nám nové klienty do služeb Očekávání, která se nenaplnila Motivace klientů k léčbě Hepatitidy C Motivace klientů k testování na další infekční choroby - vysoký práh AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
21
Vliv testování na vztah mezi pracovníkem a klientem
Klienti otevřenější při vyplňování In-come Klient projevuje nervozitu/strach v době vyhodnocování testu, pracovník poskytuje podporu – upevnění vztahu Klient má sám zájem o informace o přenosu Hepatitid apod. Zvyšuje úroveň důvěry klienta ve službu/pracovníka Pracovník sděluje výsledek a pracuje s klientovou emocí (radost, úleva/zmatenost, smutek, vztek, strach…) – krizová intervence AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
22
AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – 14.4.2011, Seč
Děkujeme za pozornost Michaela Kropáčková, DiS. Michaela Plocková, DiS. Semiramis o.s. je členem svazu Proadis AT KONFERENCE 2011: Závislosti a veřejné zdraví; 10. – , Seč
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.