Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Označení: VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_17 Sada: 1 Ověření ve výuce: Třída: 3.L Datum:
2
Nerovnice v podílovém tvaru
Předmět: Matematika Tematická oblast: Rovnice a nerovnice Ročník: 3. ročník Anotace: Nerovnice v podílovém tvaru řešené metodou nulových bodů Jméno autora (vč. titulu): Mgr. Marek Novotný Škola – adresa: OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615
3
Nerovnice v podílovém tvaru
Nerovnice v podílovém tvaru je nerovnice, která obsahuje na jedné straně podíl libovolného počtu lineárních členů nebo dvojčlenů. Např.:
4
Řešte nerovnici s neznámou x:
Příklad 1: Řešte nerovnici s neznámou x: Nikdy nesmím vynásobit jmenovatelem, protože nevím, je-li kladný nebo záporný. Z každého lineárního členu určíme nulový bod. Nulové body nám rozdělí množinu reálných čísel na intervaly. Je-li znak nerovnosti u nerovnice < nebo >, jsou u nulových bodů kulaté závorky.
5
Nyní sestavím tabulku, ve které určím, jaké hodnoty mají lineární členy v jednotlivých intervalech.
Řešením je interval, ve kterém vyšla kladná hodnota.
6
Řešte nerovnici s neznámou x:
Příklad 2: Řešte nerovnici s neznámou x: Nikdy nesmím vynásobit jmenovatelem, protože nevím, je-li kladný nebo záporný. Z každého lineárního členu určíme nulový bod. Nulové body nám rozdělí množinu reálných čísel na intervaly. Je-li znak nerovnosti u nerovnice nebo , jsou u nulového bodu z čitatele ostré závorky.
7
Nyní sestavím tabulku, ve které určím, jaké hodnoty mají lineární členy v jednotlivých intervalech.
Řešením je interval, ve kterém vyšla záporná hodnota.
8
Řešte nerovnici s neznámou x:
Příklad 3: Řešte nerovnici s neznámou x: Nikdy nesmím vynásobit jmenovatelem, protože nevím, je-li kladný nebo záporný. Umím porovnávat pouze s nulou. Proto musím nejprve upravit nerovnici tak, aby měla na pravé straně 0.
9
Z každého lineárního členu určíme nulový bod.
Nulové body nám rozdělí množinu reálných čísel na intervaly. Je-li znak nerovnosti u nerovnice nebo , jsou u nulového bodu z čitatele ostré závorky.
10
Nyní sestavím tabulku, ve které určím, jaké hodnoty mají lineární členy v jednotlivých intervalech.
Řešením je interval, ve kterém vyšla kladná hodnota.
11
Řešte nerovnici s neznámou x:
Příklad 4: Řešte nerovnici s neznámou x: Nikdy nesmím vynásobit jmenovatelem, protože nevím, je-li kladný nebo záporný. Umím porovnávat pouze s nulou. Proto musím nejprve upravit nerovnici tak, aby měla na pravé straně 0.
12
Zlomek je záporný, je-li čitatel záporný a jmenovatel kladný nebo čitatel kladný a jmenovatel záporný. V tomto případě je čitatel záporný. Aby byl celý zlomek záporný, musí být jmenovatel kladný.
13
Příklady k procvičení:
14
Seznam použité literatury a pramenů:
1. Hudcová, M. a Kubičíková, L. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ,SOU a nástavbové studium. Praha: Prometheus, Calda, E. a kol. Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU část. Praha: Prometheus,2000 3. Petáková, J. Matematika – příprava k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ. Praha: Prometheus, 2003 4. Černý, J. a kol. Matematika – přijímací zkoušky na ČVUT. ČVUT Praha, 2007 5. Šařecová, P. Matematika – příprava na přijímací zkoušky na PEF ČZU v Praze. PEF ČZU Praha, 2006 6. Rosická, M. a Eliášová, L. Sbírka příkladů z matematiky k přijímacím zkouškám na VŠE. VŠE Praha, 1998 7. Janeček,F. Matematika-sbírka úloh pro SŠ (výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy. Praha: Prometheus,2006 8. Mikulčák, J. a Charvát, J. Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy. Praha: Prometheus, 2003 Objekty, použité k vytvoření sešitu, pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Mgr. Marek Novotný OA a VOŠE, Tábor září 2012
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.