Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Inteligentní dopravní systémy v každodenní praxi
Brno - TruckBussinesDay 2010 – Ing. Jaroslav Zvára koordinátor realizace projektu Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR, ŘSD ČR ,
2
ZÁKLADNÍ PRINCIP Budujeme funkční, spolehlivý, efektivní, bezpečný a k životnímu prostředí šetrný systém v silniční dopravě. ZNAMENÁ Zajistit v maximu času a maximu územního rozsahu průjezdnost a sjízdnost sítě pozemních komunikací v celé České republice. ZNAMENÁ Mít průběžný, aktuální, trvalý a co nejúplnější přehled o jevech a událostech, které v konkrétních místech nebo úsecích sítě pozemních komunikací její průjezdnost nebo sjízdnost úplně nebo částečně omezují.
3
Každý chceme jet do cíle VŽDY
bezpečně plynule rychle nejkratší trasou za přiměřené náklady S MAXIMÁLNÍM OSOBNÍM PROSPĚCHEM Osobní prospěch každého je OMEZEN zákonem ostatními účastníky provozu kritickými faktory podmínek - sjízdnost - viditelnost - uzavírky - nehody - sjízdnost - viditelnost - uzavírky - nehody
6
Dopravní telematika = telekomunikace + informatika.
Co se myslí, když se řekne TELEMATIKA nebo Inteligentní Dopravní Systémy (ITS) Dopravní telematika = telekomunikace + informatika. Služby pro cestující a řidiče dopravní informace – ZPI, RDS-TMC, GPS, TV, rádio, internet Služby pro správce infrastruktury údržba, řízení provozu, monitoring Služby pro provozovatele dopravy volba nejvýhodnější trasy, logistika, dálková diagnostika Služby pro veřejnou správu sledování a vyhodnocování přepravy, financování infrastruktury Služby pro IZS optimalizace zásahu, prevence proti vzniku události
7
158 NEHODA 155 150, 112 158 155 150 112 0800 Čas (min) 3 5
8
AUTOMATICKÉ ZVEŘEJNĚNÍ IHNED nebo v pravidelné relaci
158 NEPŘESNÁ INFORMACE 155 NDIC 150, 112 158 155 150 112 0800 ověření, distribuce AUTOMATICKÉ ZVEŘEJNĚNÍ IHNED Pravděpodobnost správnosti – místo, průjezdnost, druh události Zpracování nepřesné informace Zveřejnění nepřesné informace Čas (min) - aktuálnost IHNED nebo v pravidelné relaci 3 5 7 9 10 15
9
AKTUALIZACE INFORMACE 158 155 158 155 150 112 0800 5 7 9 10 15 17 20
NDIC 150, 112 158 155 150 112 0800 ověření, distribuce Pravděpodobnost správnosti – místo, průjezdnost, druh události Zpracování nepřesné informace Zveřejnění nepřesné informace Aktualizace informace z místa Čas (min) - aktuálnost 3 5 7 9 10 15 17 20
10
Nehoda na 129 km D1 směr Brno se stala 19.3.2009 v 17:55
Vlastní nehodový jev 6 kamionů a 5 OA trval několik minut První informace přišla na NDIC v od HZS ČR z tísňového volání automaticky při výjezdu jednotky Druhá informace přišla na NDIC v od záchranky z tísňového volání automaticky při výjezdu posádky
11
CO SE ZOBRAZUJE – DOPRAVNÍ SITUACE
KLIDOVÉ STAVY – nejsou plánované, neplánované události, nejsou zvýšené intenzity a není problémové počasí 90 procent denní doby – NÁŠ CÍL – není co zobrazovat !!! Klidové texty informační (FM vysílání, telefonní informační linka, www stránky) preventivní (kampaně na podporu bezpečného chování řidičů) zhasnutá tabule se symbolem standby (tři hvězdičky) teplota a čas
12
CO SE ZOBRAZUJE – DOPRAVNÍ SITUACE
Plánované události – víme kdy, kde, co a rozsah omezení – uzavírky a objížďky, opravy a údržba, atd. (SSÚD, MDČR – přesné informace) Neplánované události – nevíme kdy, kde, co ani rozsah omezení – nehody, požár, překážky provozu, havárie sítí, atd. (PČR, HZSČR, ZZS, SSÚD, Celní správa – průběžně upřesňované informace) Intenzita provozu – nevíme kdy a rozsah omezení (předpoklad), víme co a kde – kolony, výšené intenzity atd. (telematické systémy, vizuální pozorování – dynamická změna v čase) Meteosituace – nevíme kdy, kde a rozsah omezení (předpoklad), víme co (míra pravděpodobnosti) – viditelnost, vítr, srážky, sjízdnost atd. (telematické systémy, vizuální pozorování – dynamická změna v čase)
13
TRAVEL TIME Dojezdové doby do vzdáleného cíle
Porovnání dojezdových dob mezi různými trasami Připravuje se komplexní řešení pro D2, D1 a D5.
14
Systém liniového řízení dálnice D1
DNES Systém liniového řízení dálnice D1 Informační portály, kamery a detektory Testování kontrolních a řídících systémů na dálnici D8 – euroregionální projekt CONNECT Informační portály, kamery, detektory – výpočet dojezdových časů, vysokorychlostní váha, varovný meteorologický systém Telematický systém na průjezdu Českým středohořím Informační portály, detekční kamery – čtení RZ, výpočet dojezdových časů po alternativních trasách – silnice I/8 a I/30 Telematický systém na R35 – Turnov – Liberec Informační portály, kamery,varovný meteorologický systém
15
Tabulka telematických systémů
Aplikace Lokalita Počet ks Kamery Dálnice 120 ks Rychlostní silnice 36 ks Informační portály 48 ks 4 ks Digitální systém DIS-SOS 370 ks 93 ks Varovný meteorologický systém 128 ks 33 ks Silnice ASD 86 ks 22 ks 55 ks WIM 7 ks 1 ks
16
Systém liniového řízení na SOKP
V REALIZACI Systém liniového řízení na SOKP Informační portály, portály LŘD, kamery a detektory Výstavba dopravního řídícího dispečinku Rudná Rychlostní silnice R6 Praha - Pavlov DIS, informační portál, kamery, ASD a meteorologický systém Dálnice a rychlostní silnice V rámci nových staveb probíhá realizace telematických systémů vyplývající z doporučení EK a Dopravní politiky ČR.
17
D5 – Praha – Rozvadov, evropský program EasyWay
V PŘÍPRAVĚ Doplnění varovného meteorologického systému na dálnicích i silnicích I. třídy Doplnění meteorologického a kamerového systému pro účely údržby na dálnicích i silnicích I. třídy Doplnění a opravy komunikační infrastruktury, opravy systémů DIS, ASD a WIM D5 – Praha – Rozvadov, evropský program EasyWay DIS, informační portály, kamery, ASD, varovný meteorologický systém a WIM D8 – Nová Ves - Lovosice, doplnění telematických systémů DIS, informační portály, kamery a varovný meteorologický systém
18
Děkuji za pozornost .. ! Ing. Jaroslav Zvára
koordinátor realizace projektu Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR, Ministerstvo informatiky ČR ,
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.