Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Digitální učební materiál
Oftalmopedie SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ Mgr. Eva Matějková, Ph.D. říjen 2013
2
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE SPE -3 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Speciálně pedagogické poradenství Ročník 3 Datum tvorby Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou speciálně pedagogického poradenství Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
3
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ
Speciální pedagogika SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ
4
RANÁ PÉČE Raná péčí je definována jako „soustava služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám, s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální interakce. Tyto služby mají být poskytovány od zjištění rizika nebo postižení do přijeti dítěte vzdělávací institucí tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy“ (Hradilová, 1998 In Vítková, 2004, s. 237).
5
FORMY SLUŽEB PRO KLIENTY
návštěvy poradců a konzultantů v rodinách (1x za 1-3 měsíce) semináře pro rodiče týdenní rehabilitační pobyty pro celé rodiny ambulantní zrakovou stimulaci setkání rodičů půjčování hraček, pomůcek a literatury možnost konzultace s rehabilitační pracovnicí, psychologem pomoc při výběru předškolního zařízení instruktáže pracovníků vzdělávacích a rehabilitačních zařízení, kam dochází děti v péči SRP základní sociálněprávní poradenství Služby jsou poskytovány zdarma.
6
ÚKOLY RANÉ PÉČE Odhalování Prevence Stimulace
7
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ CENTRA PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ
SPC centra pro zrakově postižené poskytují služby dětem se zrakovou vadou od 3 let po ukončení školní docházky (cca 19 let). Dalé poskytují poradenství rodinám dětí se zrakovým postižením a školním pedagogickým pracovníkům.
8
ÚKOLY SPC PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ
Příprava podkladů k rozhodnutí o zařazení žáka do speciálního vzdělávání. Návrh individuálního vzdělávacího plánu. Depistáž dětí a mládeže. Speciálně pedagogická a psychologická diagnostika. Poradenský a metodický servis rodičům s pedagogům. Sledování a vyhodnocování vhodnosti zařazení a školní úspěšnosti dětí. Spolupráce s ostatními poradenskými pracovišti. Osvětová činnost. Organizace diagnostických pobytů rodičů s dětmi. Zapůjčování reedukačních a kompenzačních pomůcek. Zajišťování intenzivní předškolní přípravy. (Vítková, 2004)
9
TYFLOCENTRUM Tyflocenra poskytují sociální služby, aktivizační a motivační programy a vzdělávací kurzy pro zrakově postižené. Služby jsou poskytovány osobám starším 15 let.
10
SLUŽBY TYFLOCENTRA Registrované sociální služby podle Zákona č / 2006 Sb. Sociální poradenství Asistenční služby nevidomým Sociálně aktivizační služby zrakově postiženým Další služby Rekvalifikační kurzy Odborně technické služby pro zrakově postižené Podpora pracovního uplatnění
11
TYFLOSERVIS Tyfloservis je „terénní a ambulantní sociální rehabilitace nevidomých a slabozrakých“ (Vítková, 2004, s. 245). Poskytují služby pro klienty od 15 let. Nabízí poradenskou a psychologickou intervenci.
12
NÁPLŇ PRÁCE STŘEDISEK TYFLOSERVIS
prostorová orientace a samostatný pohyb (nácvik chůze s bílou holí, bez pomůcek, s průvodcem, výběr vhodných tras) sebeobsluha (nácvik vaření, péče o oděvy, osobní hygienu, péče o děti a domácnost atd.) čtení a psaní Braillova bodového písma (včetně psaní na tabulce) nácvik vlastnoručního podpisu nácvik psaní na kancelářském psacím stroji a klávesnici počítače tyflografika (nácvik samostatného zhotovování reliéfních vyobrazení a rozvoj schopností tato vyobrazení vnímat) rehabilitace zraku (užívání zraku v maximální možné míře) nácvik sociálních dovedností (chování v různých společenských situacích a způsob kontaktu s lidmi v dopravě, v obchodech apod.) (
13
VÝBĚR VHODNÝCH POMŮCEK
seznámení se sortimentem speciálních optických, rehabilitačních, kompenzačních i jiných pomůcek a s možnostmi jejich získání proškolení v obsluze vybraných pomůcek (
14
PORADENSTVÍ úprava prostředí a odstraňování architektonických bariér z hlediska potřeb nevidomých a slabozrakých speciální komunikační techniky při potížích se zrakem a současně se sluchem (Lormova doteková abeceda, prstová abeceda, znakování ruku v ruce a další) nasměrování na další poskytovatele služeb (
15
FORMY PRÁCE S KLIENTY důraz je kladen na terénní individuální práci s klientem (v jeho domácnosti či na pracovišti, na trasách, které se potřebuje naučit atp.) v některých případech je vhodné využít ambulantních služeb (v prostorách střediska Tyfloservisu) výjimečně probíhají kurzy skupinové instruktoři zajišťují rovněž odborný program na rekondičních pobytech pořádaných jinými organizacemi (např. SONS) (
16
KONTROLNÍ OTÁZKY Co je to raná péče? Komu jsou určeny SPC?
Jaký je rozdíl mezi Tyflocentrem a Tyfloservisem?
17
LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, s. ISBN VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, s. ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
18
INTERNETOVÉ ZDROJE Tyfloservis: Rehabilitace nevidomých a slabozrakých. [online] [cit ]. Dostupné z:
19
Děkuji za pozornost ematejkova@szs-jaselska.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.