Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga"— Transkript prezentace:

1 Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga
Neratovice PaedDr. Květa Husová

2 Osnova 1. definice asistenta pedagoga 2. legislativní rámec 3. podpůrná opatření 4. spolupráce ve třídě. úskalí a přínosy 5. nároky učitele a ředitele školy na práci asistenta pedagoga 6. metodické vedení asistenta pedagoga 7. průběžné vzdělávání asistenta pedagoga 8. asistent pedagoga a dítě 9. asistent pedagoga a zákonný zástupce

3 Asistent pedagoga Asistent pedagoga je pedagogickým pracovníkem, jehož prostřednictvím dochází k naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání u dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním cílem jeho působení je podpora práce pedagoga při práci se žáky, kteří vyžadují zvýšenou míru podpory ve vzdělávání. Působení asistenta pedagoga je jedním z nástrojů inkluzivního modelu vzdělávání, které mezi svými prioritami uvádí také Strategie vzdělávání

4 Legislativní rámec Funkci AP ve třídě, ve které se vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami lze zřídit v souladu s §16 odst. 2 písm. g) zákona č.82/2015 (novela školského zákona). Podkladem ke zřízení funkce AP je v souladu s 16 odst. 2 písm. g) školského zákona u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení zapsaného v rejstříku škol a školských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum).

5 Zřízení funkce asistenta pedagoga
Vyhláška č. 27/2016 Sb. v §18 upravuje možnost získat AP pro třídu, pokud se ve třídě vzdělává více než 5 žáků s PO 2-5. stupně. Ředitel může požádat prostřednictvím rozvojového programu o AP nad rámec PO. Do počtu žáků se nezapočítávají ti, kteří mohou mít AP z důvodů svých speciálních vzdělávacích potřeb. Zřízení funkce AP a jeho činnost určuje § 5 a § 18 vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. O AP žádá vždy ředitel školy (§16 odst. 11 ŠZ. ) AP může působit také ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání (§20 odst. 2 zákona č.563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů)

6 Asistent pedagoga AP je pedagogický pracovník souladu s § 2 odst. 2 písm. f) zákona 563/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Odbornou způsobilost AP stanovuje § 20 zákona 563/2004 Sb., ke kvalifikačním předpokladům AP se také vztahuje § 22 a § 23 uvedeného zákona. AP vykonává přímou pedagogickou činnost v rozsahu stanoveném nařízením vlády č. 75/2005 Sb., o stanovené přímé vyučovací činnosti v rozsahu hodin týdně. Rozsah přímé pedagogické činnosti stanovuje ředitel školy. Vyhláška č.27/2016 Sb. vychází ve stanovení normované finanční náročnosti pro AP z 8.platové třídy.

7 Podpůrná opatření a asistent pedagoga
Vyhláška 27/2016 Sb.. v příloze č. 1 stanovuje členění podpůrných opatření do stupňů, pravidla jejich použití a dále i normovanou finanční náročnost PO stupně. Pokud je tedy AP přiznán jako PO, jsou na něj škole přiděleny finanční prostředky v rozsahu a výši stanovené v příloze č. 1 vyhlášky. Výše je stanovena centrálně pro všechny školy stejně. Rozsah úvazku AP je od 3. stupně PO v rozmezí od 0,25 do 0,75, ve 4. a 5. stupni může být úvazek AP až 1,0. Snížení počtu ve třídě za každé dítě s PO čtvrtého a pátého stupně ( v případě mentálního postižení již při třetím stupni ). Pokud tato situace nastane a není možné otevřít novou třídu, pak je změna uplatňována až od ve školním roce 2017/2018. Dítě přebírá od rodičů a předává rodičům pouze jen učitel(ka) MŠ.

8 Spolupráce učitele a asistenta pedagoga ve třídě
1. učitel nastavuje komunikaci a spolupráci s AP v průběhu vzdělávacího procesu 2. učitel koordinuje průběh vzdělávacího procesu ve třídě a v dalších souvisejících aktivitách 3. učitel vede AP při výběru vhodných pedagogických postupů a metod. nástrojů a pomůcek 4. učitel usměrňuje činnost AP, seznamuje s doporučením ŠPZ, 5. učitel průběžně provádí hodnocení práce AP, vyhodnocuje, jak se jeho působení projevuje v předškolním vzdělávání dítěte.

9 Úskalí při společné práci ve třídě
1. pedagog s asistentem netvoří fungující tým, komunikace a spolupráce vázne 2. AP vynáší ze třídy nepravdivé informace, chce se zalíbit rodičům 3. AP svým hlučným přístupem k žákovi narušuje vzdělávání ostatních žáků 4. AP vede dítě spíš k nesamostatnosti, dost práce dělá za něj 5. AP je netečný, lhostejný k problémům ostatních žáků ve třídě 6. AP se neorientuje dostatečně v problematice vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami 7. nevhodný výběr AP

10 Přínosy při společné práci
1. přímá dopomoc i ostatním dětem ve třídě 2. pomoc při řešení výchovných problémů 3. podpora při práci ve skupině 4. kontrola a korekce práce dětí 5. pomoc při přípravě pomůcek a úklidu 6. usměrňování chování během celého dne

11 Další přínosy při společné práci
7. práce s neklidným dítětem mimo třídu 8. posílení doprovodu při akcích mimo školu 9. vedení relaxačních chvilek 10. podpora třídy při samostatné práci 11. umožnění individuální práce pedagoga s dítětem se SVP 12. předávání vzájemných informací se zákonnými zástupci

12 Nároky učitele a ředitele na práci AP ve třídě
1. společné sezení celého týmu, vyjasnění kompetencí 2. vytvoření fungujícího rozvrhu 3. náplň práce AP, stanovení přímé a nepřímé práce 4. projednání finančního ohodnocení v rámci tarifů 5. seznámení s dokumentací dítěte s SVP 6. proškolení v BOZP a se směrnice a řády školy 7. seznámení s chodem školy i zaměstnanci školy 8. rozvázání pracovního poměru při ukončení PO

13 Asistent pedagoga a dítě
1. navázání fungujícího vztahu 2. propracovat způsoby komunikace mezi AP a dítětem, které neruší třídu ( doteky, kartičky, šepot, psaní, piktogramy, domluvená signalizace pro usměrnění chování, verbální gesta, sepsaná pravidla, tabulka s body) 3. vypěstovat vzájemnou důvěru 4. empatické chování vůči dítěti s vysokou mírou podpory 5. nastavení pravidel 6. péče o dítě se zdravotním postižením 7. specifika práce AP s romským etnikem

14 Činnosti asistenta pedagoga během vyučování
1. podpora koncentrace pozornosti 2. navrácení k činnosti 3. podpora samostatnosti dítěte 4. podpora motivace 5. individualizovaný výklad 6. pevné vedení. práce s pravidly 7. podpora při manipulaci s pomůckami 8. častější zpětná vazba 9. změna tempa

15 Činnosti asistenta pedagoga během vyučování
10. korekce chování. nabídka z alternativy 11. podpora v přechodových činnostech 12. názorně demonstrační praktiky 13. krokování 14. ochrana žáka při afektivním chování 15. relaxační chvilka 15. odlišná práce od zbytku třídy 16. odchod žáka a AP mimo třídu 17. pomoc při sebeobsluze

16 Metodické vedení asistenta pedagoga
1. spolupráce SPC a školy, přizvání AP do týmové porady 2. spolupráce s výchovným poradcem školy 3. spolupráce se speciálním pedagogem a psychologem 4. pravidelné schůzky se speciálním pedagogem 5. náslechy v hodinách, rozbory 6. doporučování vhodných metod při práci s dítětem s SVP 7. zajišťování vhodných kompenzačních pomůcek

17 Průběžné vzdělávání asistenta pedagoga
1. průběžné vzdělávání cíleně zaměřené na konkrétní specifickou vzdělávací potřebu dítěte 2. Služba škole Středočeského kraje 3. bezplatné vzdělávání na NÚV v rámci projektu 4. Apla 5. vzdělávání v SPC – pro žáky se zrakovým postižením, tělesným postižením 6. bazální stimulace, orofaciální stimulace, psychomotorika, alternativní metody čtení a psaní

18 Asistent pedagoga a zákonný zástupce
Vztah s učiteli a rodiči je pro AP důležitým bodem v práci ve prospěch žáka. Dodržení určitých hranic mezi AP a rodiči Vzájemné předávání zkušeností Informace o změnách zdravotního stavu Způsoby motivace Respektování rodičů Komunikace osobní, mailová, telefonická a SMS Respektování soukromí

19 Děkuji za pozornost Loučím se a přeji hodně sil tvořivosti a chuti při zdolávání nových překážek a výzev v českém školství.


Stáhnout ppt "Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga"

Podobné prezentace


Reklamy Google