Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
MGR. PETRA JIRÁSKOVÁ MOC újop uk petra.jiraskova@ujop.cuni.cz
Mnohostranné využití textu MGR. PETRA JIRÁSKOVÁ MOC újop uk
2
HLASITÉ vs. TICHÉ čtení Jak často se hlasité / tiché čtení objevuje v reálném životě? Které dovednosti se při hlasitém / tichém čtení používají? Který typ čtení je vhodnější pro porozumění obsahu? Kdo je při každém z typů čtení aktivní?
3
ADAPTOVANÝ vs. AUTENTICKÝ text
odpovídá úrovni srozumitelnost nevyděsí AUTENTICKÝ autenticita kontext + orientace v textu motivace od textu – jednoduché texty od úkolu – složitější texty
4
TEXT JAKO… (Johns & Davies, 1983)
lingvistický objekt (TALO) gramatické formy gramatické struktury slovní zásoba příbuzná slova zdroj informací (TAVI) klíčové informace otázky ANO – NE otázky doplňovací reprodukce textu
5
PŘEDČTECÍ AKTIVITY PROČ? reálné čtení slovní zásoba práce se slovníkem
znalost tématu souvislost s našimi zkušenostmi rozpoznání formátu / žánru účelovost - hledáme odpovědi slovní zásoba práce se slovníkem BOX elicitace a hierarchizace slovní zásoby (myšlenkové mapy) prezentace nové slovní zásoby odpověď ANO / NE – odhad diskuse obrázek písemné / slovní shrnutí seznamy slov
6
Co vidíte na obrázku? Jak myslíte, že se text bude jmenovat?
7
3. Vysvětlete, co to znamená.
Kůň měří v kohoutku 80 centimetrů. To je nepopsatelné. Jsou to koně v pravém slova smyslu. Je to dlouhověké plemeno.
8
ČTECÍ AKTIVITY PROČ? udržet pozornost zaměřit pozornost motivace
KDY a JAK? předem (paměť vs. porozumění) dvojice časový limit BOX řazení obrázků nalezení chyb na obrázku doplnění mezititulků (zařazení; vymýšlení) otázky na porozumění doplnění tabulky / nákresu / seznamu vypsání klíčových bodů/slov/frází (rekapitulace v počtecí fázi) vložení vyjmutých vět na správná místa
9
1. Doplňte informace podle textu
MINIATURNÍ KŮŇ chov malá zahrada vlastnosti inteligentní aktivity mini parkur
10
2. Na co se reportérka ptala? Doplňte pět otázek.
1. Jak jste se dostala k chovu koní, zejména těch miniaturních? 2. Jak vás napadlo začít jezdit na takovéto akce? 3. Jsou všichni vaši koně zvyklí na lidi? 4. Kolika let se miniaturní koně dožívají? 5. Běžní koně jsou zvyklí na život ve stádech, můžeme toto říci i o koních miniaturních? 3. Vypište klíčovou informaci z každé odpovědi.
11
4. Vyplňte tabulku podle textu.
MINIATURNÍ KŮŇ obvyklá výška v kohoutku průměrná délka života ideální velikost stáda tři typické vlastnosti
12
POČTECÍ AKTIVITY PROČ? zopakování / procvičení nového nové kontexty
další kanály další řečové dovednosti zaměřené na JAZYK hledání synonym / antonym hledání párů formální vs. neformální hledání příbuzných slov hledání určitých gramatických forem nebo jejich tvoření využití nové slovní zásoby ve větách trénink výslovnosti nových / obtížných / užitečných slov a frází reformulace vět zaměřené na TÉMA diskuse (Co si myslíte o…) dialog (Role-play na základě textu) písemná reakce jiná prezentace obsahu před a po
13
Dělejte rozhovor podle textu. Použijte vybrané fráze.
JAKÉ MÁTE DOMA ZVÍŘE? Nedávno jsem měl/a možnost udělat rozhovor s …, který/která se věnuje chovu… Jak jste se dostal/a k chovu tohoto zvířete? Momentálně mám… …, proto mi ta zvířata vyhovují. Je Vaše zvíře zvyklé na lidi? Toto zvíře je velmi… Kolika let se tato zvířata dožívají? V průměru se dožívají…, ale mohou se dožívat klidně i… Mají tato zvířata ráda kontakt s jinými zvířaty? Chovám je samostatně / dvě / tři…, protože…
14
ZDROJE DOFF, Adrian. Teach English: a training course for teachers. Cambridge: Cambridge University Press in association with the British Council, ISBN CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, ISBN JOHNS, Tim a Florence DAVIES. Text as a Vehicle for Information: the Classroom Use of Written Texts in Teaching Reading in Foreign Language. Reading in a Foreign Language [online]. 1983, březen 1983, 1(1), 1-19 [cit ]. ISSN Dostupné z: SCRIVENER, Jim. Learning teaching: a guidebook for English language teachers. 2nd ed. Oxford: MacMillan, ISBN UR, Penny. A course in language teaching: practice and theory. Repr. Cambridge: Cambridge University Press, Cambridge teacher training and development. ISBN
15
Děkuju za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.