Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Národní centrum elektronického zdravotnictví plány versus realita v roce 2019 Martin Zeman ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví MZ ČR.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Národní centrum elektronického zdravotnictví plány versus realita v roce 2019 Martin Zeman ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví MZ ČR."— Transkript prezentace:

1 Národní centrum elektronického zdravotnictví plány versus realita v roce 2019
Martin Zeman ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví MZ ČR Seminář MEDSOFT 2019 Hotel Academic, Roztoky u Prahy, 19. března 2019

2 Rok 2017 Provizorní ustavení Národního centra elektronického zdravotnictví a Útvaru hlavního architekta elektronického zdravotnictví (duben 2017) a návrh organizačních změn v oblasti informatiky MZ (květen 2017) Zahájení podpůrných projektů pro rozjezd Národního centra elektronického zdravotnictví Projekt „Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ“ (duben 2017, OP Z, 48M) Projekt „Strengthening of capacity for creation and implementation of the National eHealth Centre“ (Program na podporu strukturálních reforem EU, cca 12M, schválení únor 2018, kickoff březen 2018)

3 Rok 2018 Zajištění personálních kapacit a dalších zdrojů pro výkon činností Národního centra elektronického zdravotnictví a Útvaru hlavního architekta elektronického zdravotnictví říjen 2018 požadavek: 17 nových tabulkových míst do NCeZ a ICT Navýšení rozpočtu na nové agendy NCeZ Postupné zahájení samostatné činnosti Národního centra elektronického zdravotnictví

4 Národní centrum elektronického zdravotnictví – samostatný odbor MZ ČR
Rok 2019 Změna organizační struktury a systemizace MZ ČR k Oddělení hlavního architekta elektronického zdravotnictví Oddělení kybernetické bezpečnosti realita: Krácení o 5 tabulkových míst do NCeZ (4) a ICT (1) Krácení rozpočtu pro NCeZ i ICT Nastává zápas o zdroje, hledání alternativních cest Realizace 1. etapy Národního zdravotnického informačního portálu – podpora Zdraví 2020 Projektový záměr podpory rozvoje telemedicíny Národní centrum elektronického zdravotnictví – samostatný odbor MZ ČR

5 Akční plán realizace NSeZ
Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")

6 Aktivita 1 Strategické řízení rozvoje zdravotnictví
Indikátory plnění: Ustanovení Národního centra elektronického zdravotnictví včetně vytvoření role a institutu Hlavního architekta elektronického zdravotnictví Stav plnění: NCeZ ustaveno jako odbor MZ ČR k Další kroky: Rozvoj činnosti v rozsahu dle Akčního plánu k NSeZ, řešení personální situace, architektonická podpora, příprava koncepce pro období Zdroje: Realizované projekty OP Z, SRSS, státní rozpočet (v rámci MZ ČR), WHO BCA, Norské fondy, nedostatečné personální zabezpečení, požadavky na SR na , projektové záměry do programu Digitální Česko

7 Podpůrný projekt Projekt
„Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v rezortu MZ“ je podpůrným projektem pro nastartování dlouhodobého procesu strategického řízení elektronizace zdravotnictví v České republice a jeho výstupem bude vytvoření řady nezbytných nástrojů pro Národní centrum elektronického zdravotnictví.

8 LOGICKÝ MODEL PROJEKTU Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ
KA3

9 NÁPLŇ PROJEKTU KA3 Zpracování metodik tvorby nástrojů pro implementaci Národní strategie elektronického zdravotnictví (PEZ) Portál elektronického zdravotnictví (IDRR) Integrované datové rozhraní resortu Resortní datové rozhraní (RDR) Systém uživatelských notifikací (SUN) Audit a log management (ALM) Katalog služeb elektronického zdravotnictví (KSZ) Otevřená data zdravotnictví (ODZ) Registr práv a mandátů (RPM) Bezpečná výměna dat (BVD) (AR) Autoritativní registry Autoritativní registr pacientů (ARP) Autoritativní registr zdravotnických pracovníků (ARZP) Autoritativní registr poskytovatelů zdravotních služeb (ARPZS) (eID) Elektronická identita (EZD) Sdílení zdravotnické dokumentace (IKZ) Indikátory a hodnocení kvality služeb elektronického zdravotnictví (SEZ) Standardy elektronického zdravotnictví

10 NÁPLŇ PROJEKTU KA3 Zpracování metodik tvorby nástrojů pro implementaci Národní strategie elektronického zdravotnictví Vybrané výstupy projektu: Katalog standardů elektronického zdravotnictví; Model architektury národních standardů; Metodiky správy standardů a klasifikačních a terminologických systémů elektronického zdravotnictví; Referenční příručka pro uživatele a realizátory systémů eHealth v prostředí českého zdravotnictví, postihující atributy uživatelských scénářů zaváděných elektronických služeb v různých úrovních interoperability.

11 NÁPLŇ PROJEKTU KA3 Zpracování metodik tvorby nástrojů pro implementaci Národní strategie elektronického zdravotnictví

12 DÍLČÍ REALIZAČNÍ TÝMY Setkání realizačních týmů organizuje odbor NCEZ a vede jejich průběh a diskuzi K diskuzi jsou přizváni odborníci na daná témata V realizačních týmech se detailně řeší problematika jednotlivých témat Všechny realizační týmy pracují s návrhem věcného záměru zákona o elektronizaci zdravotnictví, pracovní setkání probíhají zpravidla na týdenní bázi Tabulka níže zobrazuje nejzákladnější témata, která se na setkání RT řeší, nejedná se o konečný výpis RT ARP RT Zdravotnická dokumentace RT Elektronická identita RT Standardy Vztah ARP a CRP Index ZD eID zdravotního pracovníka Katalogizace standardů a terminologií Legislativní ukotvení Práva a mandáty pacienta Nosiče eID Resortní metodiky rozvoje eZ Modely Enterprise architektury Stigmatizující údaje Technický správce Přístup do ZD  Vydání nosiče eID Metodika správy standardů Vztah k základním registrům Uložení ZD  Technický správce Metodika správy klasifikačních a terminologických systémů eZ Povinnost vkládat údaje do ARP   Výhody a nevýhody karty profesionála Metodika správy terminologie eZ Možnost využívání dat z ARP Referenční příručka pro uživatele eZ

13 REALIZAČNÍ TÝM MZ ČR

14 REALIZAČNÍ TÝM (ZASTOUPENÍ SUBJEKTŮ A KLÍČOVÉ OSOBY)

15 HARMONOGRAM PLNĚNÍ Stav plnění k 21.2.2019

16 Akční plán realizace NSeZ
Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")

17 Aktivita 2 ePreskripce Indikátory plnění: - podíl elektronicky vystavených receptů ze všech vystavených receptů (85 %), - podíl elektronicky vydaných léků ze všech léků vydaných na předpis (95 %) Stav plnění: Nehodnoceno, projekt v rutinním využití s vysokou penetrací, realizace etapy 2 Další kroky: Zpřístupnění lékového záznamu – předpoklad 2020

18 Akční plán realizace NSeZ
Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")

19 Závazné indikátory plnění jsou součástí realizovaného projektu IROP
Aktivita 3 Vybudování základní informační infrastruktury eHealth – resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Indikátory plnění: Závazné indikátory plnění jsou součástí realizovaného projektu IROP Obecné indikátory dle NSeZ: - Zprovoznění registrů NRZP a NRPZS jako autoritativních zdrojů dat. - Zpracování Enterprise architektury řešení IDRR a zajištění jeho kompatibility s plánovaným rozvojem v resortu zdravotnictví dle Architektur schválených MZ ČR. - Fungující autentizační služby pro zdravotnické pracovníky a zajištění a autentizačního mechanismu pro klienta zdravotních služeb napojením na autentizační služby poskytované v rámci eGovernmentu. - Dobudování funkční a spolehlivé infrastruktury datové centra resortu zdravotnictví; Stav plnění: Projekt IROP v realizaci, příprava zákona o eHealth Další kroky: Finalizace zadávací dokumentace, veřejné zakázky, paragrafované znění zákona Zdroje: Realizovaný projekt IROP, podpora OP Z, požadavky na SR na , projektové záměry do programu Digitální Česko

20 Akční plán realizace NSeZ
Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")

21 Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace
Indikátory plnění: - Shodné jako v Aktivitě 3 - Zprovoznění základní infrastruktury pro výměnu zdravotnické dokumentace; Stav plnění: Průběžná realizace. Realizován centrální projekt IROP a dílčí projekty IROP u poskytovatelů zdravotních služeb a v krajích, příprava zákona o eHealth, úpravy stávající legislativy (ZoZS), projekt z OP Z 25 na MZ ČR, projekt CEF NIX-ZD (Vysočina, MZ ČR) Další kroky: pokračování infrastrukturního projektu IROP, paragrafované znění zákona o eHealth, úpravy ZoZS a prováděcích předpisů, rutinní provoz NIX-ZD, realizace klíčových aktivit projektu OP Z 25 MZ ČR, včetně veřejných zakázek

22 Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace
Zdroje: Realizované projekty IROP, projekt z OP Z 25 MZ ČR, projekt CEF NIX-ZD, vlastní zdroje MZ ČR, požadavky na SR na , projektové záměry do programu Digitální Česko. V původním rozpočtu aktuálního programového období pro eGovernment nebylo zdravotnictví uvažováno. MZ ČR akcelerovalo využívání strukturálních fordů pro elektronizaci vypracováním metodických materiálů pro resort zdravotnictví a poskytlo ji poskytovatelům zdravotních služeb v resortu MZ ČR. Projekty poskytovatelů zdravotních služeb (výměna zdravotnické dokumentace) byly předkládány do výzvy 26 IROP. Z předložených žádostí do výzvy č. 26 bylo schváleno více než 47 žádostí o spolufinancování z EU fondů ve výši cca mil. Kč (stav 2. pol. 2018). Projekty byly podávány i do výzev č. 28 a 23 a také na výzvu č. 10 Kybernetická bezpečnost.

23 Akční plán realizace NSeZ
Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")

24 Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost
Indikátor plnění: Indikátorem plnění je plnění závazků MZ ČR stanovených legislativou Stav plnění: Postup plnění v oblasti kybernetické bezpečnosti je dán realizačními kroky dle Akčního plánu pro oblast kybernetické bezpečnosti resortu MZ ČR, který je prováděcím dokumentem schválené Strategie kybernetické bezpečnosti resortu MZČR. Zcela konkrétně je postupováno podle plánu: - V rámci výzvy č. 10 Kybernetická bezpečnost IROP bylo schváleno celkem 9 žádostí o spolufinancování z EU fondů ve výši 550 mil. Kč, včetně FN Hradec Králové, FN Brno a Nemocnice České Budějovice. - V roce 2018 bylo na základě vyhlášky o určujících kritériích pro provozovatele základní služby určeno v kategorii Zdravotnictví celkem 16 poskytovatelů zdravotních služeb „Provozovatelem základní služby“. Náklady na naplnění povinností jsou odhadovány na 456 mil. Kč v prvním roce a 176 mil. Kč v každém dalším roce.

25 Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost
Další kroky: Rozvoj metodické podpory ze strany MZ ČR, aktualizace vzorových metodických předpisů, zajištění zdrojů, realizace projektu IROP pro KHS Zdroje: Realizované dílčí projekty IROP 10, centrální projekt IROP pro KHS, státní rozpočet (v rámci MZ ČR), nedostatečné personální zabezpečení u PZS, požadavky na SR na , projektové záměry do programu Digitální Česko. Mj. není zajištěno financování KB u pražských nemocnic, odhad cca 1 mld. Kč.

26 Akční plán realizace NSeZ
Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")

27 Aktivita 6: Telemedicína
Indikátory plnění: Zpracování implementačního plánu a projektového záměru podpory rozvoje telemedicíny Stav plnění: Zpracována první znění obou dokumentů, probíhá oponentura Další kroky: Vydání implementačního plánu a zahájení realizace, příprava projektového záměru a založení kompetenčního centra/platformy Zdroje: státní rozpočet (v rámci MZ ČR), projektové záměry do programu Digitální Česko, potenciálně OP Z nebo finanční nástroje následujícího programového období

28 Akční plán realizace NSeZ
Prioritní aktivity Aktivita č.1 – Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ Aktivita č. 2 – ePreskripce Aktivita č. 3 - Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů Další aktivity Aktivita 4: Výměna zdravotnické dokumentace Aktivita 5: Kybernetická bezpečnost Aktivita 6: Telemedicína Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")

29 Aktivita 7: Budování a rozvoj IS veřejného zdraví a elektronického zdravotnictví ("Portál")
Indikátory plnění: Zpracování implementačního plánu a projektového záměru Národního zdravotnického informačního portálu Stav plnění: Realizován pilotní projekt NZIP (ÚZIS), připraven návrh organizace projektu pro 1. etapu (ve VPŘ) Další kroky: Dle plánu projektu, včetně zpracování a podání projektové žádosti do OP Z, příprava koncepce pro období Zdroje: Realizovaný projekt OP Z 25, státní rozpočet (v rámci MZ ČR a ÚZIS), požadavky na SR na , projektové záměry do programu Digitální Česko, projektový záměr do OP Z

30 Portál NZIP Plánované aktivity: Návrh vizuální identity projektu
Plán komunikační strategie Návrh, vývoj a implementace informačního portálu Sestavení odborné redakční rady Naplnění portál NZIP obsahem a publikace klíčových materiálů dle priorit akčních plánů programu Zdraví 2020 Spuštění a pilotní provoz NZIP

31 Portál NZIP v 1Q 2019 Prosinec 2018 Leden 2019 Únor 2019 Březen 2019
Realizace průzkumu napříč veřejností. Výběr grafiky portálu. Vývoj prototypové verze na základě zvolené grafické podoby. Realizace průzkumu odborných společností ČLS JEP. Vývoj BackOffice portálu. Leden 2019 Dokončení online prototypu portálu NZIP včetně základní informační architektury. Vyhodnocení průzkum odborných společností a určení klíčových témat, která budou promítnuta do portálu NZIP. Vznik Redakční rady NZIP. Únor 2019 Produkční verze portálu NZIP včetně BackOffice. Zahájení vkládání obsahu pod garancí Redakční rady NZIP. Zprovoznění pokročilého modulu Dostupnost péče. Evaluace publikovaného obsahu. Březen 2019 Průběžná aktualizace obsahu portálu. Implementace dalších pokročilých modulů. Evaluace publikovaného obsahu.

32 Národní kontaktní místo elektronického zdravotnictví (NCPeH)
Spolupráce s Krajem Vysočina v projektu Zavedení přeshraničních služeb eHealth v České republice vybudování Národního kontaktního místa (brány) pro elektronické zdravotnictví pro Českou republiky zapojení České republiky do celoevropského mechanismu výměny zdravotnických dat pro službu souhrn o pacientovi (Patient Summary) a ePreskripce/eDispenzace (Kraj Vysočina a SÚKL) postupné prosazení „Souhrnu o pacientovi“ do národní praxe a do legislativy

33 Národní kontaktní místo elektronického zdravotnictví (NCPeH)
12. listopadu 2018 ČR podepsala „Dohodu mezi vnitrostátními orgány nebo vnitrostátními organizacemi odpovědnými za vnitrostátní kontaktní místa pro elektronické zdravotnictví o kritériích nezbytných k účasti v přeshraničních informačních službách v oblasti elektronického zdravotnictví“ (Agreement between National Authorities or National Organisations responsible for National Contact Points for eHealth on the Criteria required for the participation in Cross-Border eHealth Information Services)

34 Plán přípravy zákona o eHealth
do konce roku 2018 – předložení věcného záměru zákona vládě rok zpracování návrhu paragrafovaného znění zákona polovina roku účinnost zákona (předpokládaný, v případě bezproblémového projednání zákonodárci) do konce roku 2018 – předložení věcného záměru zákona vládě rok zpracování návrhu paragrafovaného znění zákona polovina roku účinnost zákona (předpokládaný, v případě bezproblémového projednání zákonodárci) 2019 2020 2018 předložení věcného záměru zákona vládě zpracování návrhu paragrafovaného znění zákona účinnost zákona Připomínková řízení

35 Hlavní kapitoly věcného záměru
Služby poskytování autoritativních údajů Autoritativní registr poskytovatelů zdravotnických služeb Autoritativní registr zdravotnických pracovníků Autoritativní registr pacientů Řízení identit zdravotnických pracovníků a pacientů Řízení identit zdravotnických pracovníků Řízení identit pacientů Institucionalizace elektronického zdravotnictví Národní centrum elektronického zdravotnictví (NCeZ) Národní kontaktní místo pro elektronické zdravotnictví (NCPeH) Národní centrum medicínských klasifikací a nomenklatur (NCMKN) Sdílení zdravotnické dokumentace Elektronická zdravotnická dokumentace Index zdravotnické dokumentace Propojení výměnných sítí Osobní zdravotní záznam Emergentní záznam

36 Hlavní kapitoly věcného záměru
Standardy elektronického zdravotnictví Portál elektronického zdravotnictví Integrované datové rozhraní resortu Katalog služeb elektronického zdravotnictví – KseZ Práva a povinnosti subjektů (zdravotníků a pacientů) při sdílení údajů o zdravotním stavu – Registr práv a mandátů Národní zdravotnický informační systém Postupy při zpřístupňování údajů z NZIS, včetně vědeckého využití dat Problematika meziresortní dostupnosti dat pro validaci a informační obohacení dat NZIS Koncepce otevřených dat („Open data“) zveřejňovaných ze zdrojů NZIS Forenzní postupy validace údajů v NZIS, zejména verifikace klíčových dat poskytovatelů Indikátory kvality péče, klinické doporučené postupy

37 Shrnutí Implementace Národní strategie elektronického zdravotnictví postupuje podle jejího Akčního plánu. Některé aktivity jsou opožděny. Personální zajištění Národního centra elektronického zdravotnictví je nedostatečné, nejsou zajištěny finanční prostředky pro naplnění požadavků vyplývajících ze Zákona o kybernetické bezpečnosti u poskytovatelů zdravotních služeb. Za účelem zajištění lidských i finančních zdrojů je podnikána řada konkrétních opatření.

38 Shrnutí Požadavky realizace Strategie Zdraví 2020 zvýšily prioritu Aktivity 7 („Portál“) a vedly k zahájení realizace. Legislativní změny v oblasti kybernetické bezpečnosti zvýšily prioritu Aktivity 5 Kybernetická bezpečnost, což vedlo k přijetí řady konkrétních opatření v metodické rovině a v generování požadavků na finanční podporu poskytovatelům zdravotních služeb. Náročnost realizace centrálních projektů z IROP a OP Z vede k opožďování realizace Aktivity 1 Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví, Aktivity 3 Vybudování základní informační infrastruktury eHealth - resortního datového rozhraní pro komunikaci transakčních informačních systémů a Aktivity 4 Výměna zdravotnické dokumentace, implementační podpora u poskytovatelů zdravotních služeb. U Aktivity 4 je kritickým místem rovněž realizace veřejných zakázek v rámci projektů IROP u poskytovatelů zdravotních služeb a závislost na výstupech Aktivity 3.

39 Shrnutí Jedním z kritických míst realizace Národní strategie elektronického zdravotnictví, vedle zajištění lidských a finančních zdrojů, zůstává nedostatečná legislativní a právní podpora implementace. Celkově se dosud nepodařilo zanést do stávající legislativy v potřebné míře úpravy, usnadňující vedení primárně elektronické zdravotnické dokumentace. Pravděpodobně se podaří prosadit úpravy legislativy, umožňující realizaci 2. fáze elektronizace preskripce. Opožděně bude předložen vládě věcný záměr zákona o elektronickém zdravotnictví. Vzhledem k blížícímu se konci účinnosti Národní strategie elektronického zdravotnictví byly zahájeny přípravy koncepce digitalizace zdravotnictví pro období 2021+, a to i s ohledem nutnosti zajištění financování z evropských fondů.

40

41 Martin Zeman Národní centrum elektronického zdravotnictví www.nsez.cz
Děkuji za pozornost Martin Zeman Národní centrum elektronického zdravotnictví


Stáhnout ppt "Národní centrum elektronického zdravotnictví plány versus realita v roce 2019 Martin Zeman ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví MZ ČR."

Podobné prezentace


Reklamy Google