Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner"— Transkript prezentace:

1 Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner Název VY_32_INOVACE_30_Romantismus Téma Romantismus – umělecký směr 19. století Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/

2 - Umělecký směr 19. století
Romantismus - Umělecký směr 19. století

3 Anotace Prezentace je určena žákům 8. a 9. tříd.
V prezentaci je nastíněn umělecký sloh romantismus, jak po stránce malířské, literární a architektonické. Hlavním tématem je hudební romantismus a vznik nových velkých uměleckých forem.

4 Co je ROMANTISMUS? Je to umělecký směr konce 18. století a 1. ½ století 19. Díky vítězství Velké francouzské revoluce, jsou přinášeny do tohoto slohu nové myšlenky (filosofické a umělecké). Romantismus jako umělecký směr, představuje vítěztví citu a fantazie nad rozumem.

5 Zdroje inspirace pro romantismus
Zájem o přírodu. Kult lidového tance a písně. Historické náměty – hlavně rytířský středověk. Báje a pohádky. Orientální náměty.

6 Romantismus nejen v hudbě: Literatura
Nejen v hudbě byl přijat romantismus. Promítal se do všech uměleckých oboru. Jedním z nich je literatura. ČECHY: K. H. Mácha, F. L. Čelakovský, B. Němcová NĚMECKO: H. Heine RUSKO: A. S. Puškyn, M. J. Lermontov POLSKO: A. Mickiewicz

7 Malířství a architektura
Malířství je spojeno s romantickou krajinou, kterou každý malíř v tomto období vymaloval. FRANCIE: E. Delacroix ČECHY: A. Mánec, J. Navrátil

8 Romantismus v hudbě Tento umělecký směr má své charakteristické znaky, které jsou velice nápadné. Zvukomalba: mimohudební myšlenka, často bývá vyjádřena specifickou formou motivu – př. Leitmotiv (jeho prvky mají specifický charakter dané události) – u R. Wagnera. Melodika poetická, citlivá, vliv folklóru. Rytmus je bohatý, nepravidelný, jsou zde synkopy, trioly, rytmy lidových tanců. Harmonie obsahuje alterované akordy a septakordy. Forma je uvolněná, oblíbené jsou fantazie – písně beze slov apod. Instrumentace se snaží o novou barevnost – lesní roh, anglický roh, klarinet, basklarinet.

9 Nástroje pro větší barevnost

10 Rozdělení romantismu 1. Ranný – a) starší větev: C. M. von Weber, F. Schubert. b) mladší větev romantiků: R. Schumann, F. Mendelssohn-Bartholdy, F. Chopin. 2. Novoromantismus: vznik národních škol. H. Berlioz, F. Liszt, R. Wagner. Čechy – Smetana, Dvořák. Rusko – Glinka, Mocná hrstka. 3. Pozdní romantismus: C. Franck, G. Mahler, R. Strauss.

11 Seznam použité literatury a internetové odkazy
MÁNES, Antonín. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, :35 - [cit ]. Dostupné z: NAVRÁTIL, Josef Matěj. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, :58 - [cit ]. Dostupné z: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, :52 - [cit ]. Dostupné z: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, :52 - [cit ]. Dostupné z: HOLMES, Richard. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, :10 - [cit ]. Dostupné z: HOLMES, Richard. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, :48 - [cit ]. Dostupné z: CMÍRAL, Adolf. Heslo: Romantikové. In: Základní pojmy hudební. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění str. 223 – 230.


Stáhnout ppt "Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner"

Podobné prezentace


Reklamy Google