Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výtahy a zdviže pro osobní dopravu
2
Páternoster – princip nekonečná vertikálně vedená „smyčka“ se zavěšenými kabinami => oběžný výtah dle legislativy původně specifický druh výtahu, dnes strojní zařízení ve stejných kategoriích jako např. eskalátory – EU nebrání uvádění nových zařízení do provozu; stávající zařízení musí splňovat normy platné v době zprovoznění těchto zařízení – není větším problémem prvky: kabiny, dvě šachty, řetězová kola, nosné a zároveň tažné řetězy, strojovna
5
Páternoster – historie (1/2)
první stopy již v dobách antiky především pro přemístění nákladu (vody) nekonečné vertikálně vedené lano se závěsy prvky: nosné a zároveň tažné lano se závěsnými prvky, dvě kola, nádoby na náklad
6
Páternoster – historie (2/2)
1880 první páter noster pro osobní dopravu (Anglie, hrabství Kent) 1929 první páter noster u nás (budova Českého rozhlasu na Vinohradech) rozvoj a rozšíření především v Evropě odklon k jiným typům dopravních zařízení
7
Páternoster – výhody (1/2)
vysoká přepravní kapacita rychlost přepravy (ovšem nízká rychlost jízdy!!! – výhodný na kratší vzdálenosti) nižší provozní náklady vysoká spolehlivost
8
Páternoster – výhody (2/2)
Srovnání technologických časů při přepravě („běžný výtah“ vs. páternoster): č. úkon běžný výtah (BV) páternoster (PN) lepší 1 přivolání výtahu (stisk tlačítka) 0 - ? odpadá PN 2 čekání na příjezd (volné) kabiny/okamžik nástupu 0 - ? 0 - ? PN 3 otevření dveří (automaticky, nebo mechanicky) >0 odpadá PN 4 nástup do klece >0 >0 remíza 5 zavření dveří (stisk tlačítka cílového patra) >0 odpadá PN 6 stisk tlačítka cílového patra (zavření dveří) >0 odpadá PN 7 jízda >0 >0 BV!!! 8 otevření dveří >0 odpadá PN 9 výstup z klece >0 >0 remíza 10 zavření dveří 0 - ? odpadá PN
9
Páternostery – v Praze (1/2)
Magistrát hlavního města Prahy v budově Nové radnice, Mariánské nám. 2, Praha 1 Ministerstvo pro místní rozvoj, Staroměstské náměstí, Praha 1 Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1/376, Praha 2 Ministerstvo zahraničních věcí, Loretánské náměstí, Praha 1 Ministerstvo průmyslu a obchodu, Na Františku, Praha 1 Ministerstvo zemědělství, Těšnov, Praha 1 Ministerstvo dopravy, GŘ Českých drah, nábřeží Ludvíka Svobody Praha 1 Budova Českého rozhlasu (nejstarší páternoster v ČR), Vinohradská třída 12 (po opravě od 07/2009 opět v provozu, není přístupný veřejnosti) Palác Lucerna v Praze 1 na Novém Městě u vchodu do pasáže ze Štěpánské ulice Palác YMCA, Na Poříčí 12, Praha 1 Komerční banka na Václavském náměstí na Novém Městě v Praze 1 (v této budově jsou dva, jeden přístupný, druhý nepřístupný veřejnosti)
10
Páternostery – v Praze (2/2)
Úřad městské části Praha 1 ve Vodičkově ulici (bývalá pojišťovna Sekuritas) Palác Dunaj, Praha 1, Národní 10 (nepřístupný veřejnosti) budova Eurovia, Praha 1, Národní 138 Právnická fakulta Univerzity Karlovy, Náměstí Curieových 7, Praha 1 - Staré Město (mimo provoz) ČVUT v Dejvicích, Technická 2 a 4, Praha 6 (zde fungují tři, z toho dva v budovách Elektrotechnické fakulty, jeden v budově Strojní fakulty) budova bývalých Elektrických podniků, Bubenská ulice, Praha 7 - Holešovice Úřad městské části Praha 7, Nábřeží kpt. Jaroše, Praha 7 - Holešovice budova polikliniky Kartouzská 6, Praha 5 - Smíchov budova polikliniky Pod Marjánkou 12, Praha 6 - Břevnov budova Městského soudu, Slezská 9, Praha 2 - Vinohrady budova České správy sociálního zabezpečení, Křížová 25, Praha 5
11
Páternostery – v ČR (1/2) Středočeský kraj
kancelářská budova KAUČUK, a.s., Kralupy nad Vltavou budova SOUs Škoda Auto Mladá Boleslav (v provozu, běžné veřejnosti nepřístupný) Plzeňský kraj budova Magistrátu města Plzně, Škroupova Ústecký kraj kancelářská budova Spolku pro chemickou a hutní výrobu (Spolchemie), Ústí nad Labem budova bývalých Báňských staveb, Most, třída Budovatelů Liberecký kraj budova sídla Libereckého kraje v Liberci budova bývalého podniku Skloexport, a.s., v Liberci (v současné době je budova uzavřena) budova městského úřadu v Jablonci nad Nisou, Mírové náměstí Královéhradecký kraj budova bývalého ředitelství státních drah v Hradci Králové budova Polikliniky na Slezském předměstí v Hradci Králové
12
Páternostery – v ČR (2/2) Jihomoravský kraj
Vysoké učení technické v Brně – Fakulta strojního inženýrství budova pošty v Brně u hlavního nádraží (mimo provoz) budova magistrátu města Brna, Malinovského náměstí Moravskoslezský kraj Magistrát města Ostravy na Prokešově náměstí v Ostravě budova ředitelství OKD, Ostrava (běžně veřejnosti nepřístupný) budova ředitelství ArcelorMittal, Ostrava-Kunčice budova bývalého podniku Vítkovické stavby, a.s., Ostrava-Vítkovice budova ředitelství Válcoven plechu (dnes ArcelorMittal) ve Sviadnově Zlínský kraj budova Zlínského krajského úřadu ve Zlíně (správní budova č. 21) – nejvyšší páternoster v České republice budova centroprojektu ve Zlíně budova firmy Barum Continental spol. s r.o., Otrokovice
13
Rychlovýtahy nutnost v supervysokých budovách
více jak jednopodlažní mezistaniční vzdálenosti (často spojení přízemí a rozhledny, terasy) budovy: např. Taipei 101 (Čína), Burj Dubai (SAR) charakteristické technickými a technologickými progresivními „vychytávkami“
14
Výtahy v Taipei 61 výtahů, z toho
2 výtahy obsluhují rozhlednu v 89. patře nosnost každého z výtahů je 24 osob rychlost nahoru 16,7 m/s (60,12 km/h) rychlost dolů 10 m/s (36 km/h) délka zdvihu je 382 m doba jízdy nahoru 39 s, dolů 48 s pohon výtahů řídí tyristorové motory
16
Rychlovýtahy – progresivní prvky (1/2)
rychlost (zkrácení doby přepravy) dvoupodlažnost klece (zvýšení obsaditelnosti, přepravní kapacity) ovládání atmosférického tlaku (bezpečí a komfort cestujících) aerodynamický kryt klece (snížení odporu při jízdě)
17
Rychlovýtahy – progresivní prvky (2/2)
eliminátory chvění při jízdě (komfort cestujících, bezpečnost) omezovač rychlosti (bezpečnost) bezpečnostní zachycovače (bezpečnost) násobné teleskopické nárazníky (bezpečnost)
18
Rychlovýtahy – OTIS GEN 2
klasická ocelová lana nahrazena plochými krytými polyuretanovými pásy (snížení vibrací) další pro cestující ne tak významné aspekty: netřeba strojovny větší flexibilita architektů při navrhování staveb rychlá instalace lepší možnosti kontroly větší energetická výkonnost nižší dopady na životní prostředí
19
OTIS GEN2
20
Výtahové unikáty – Bailong Lift
postaven před cca 10 lety (Čína) nejvyšší venkovní výtah (336 m) nejvyšší panoramatický výtah s dvoupodlažní klecí největší přepravní kapacita (50 osob) maximální objem přepravy: 4000 osob/h
22
Výtahové unikáty – Hammetschwand Lift
postaven před cca 100 lety (Švýcarsko) klec původně ze smrkového dřeva obitého plechem v době vzniku nejrychlejší výtah v Evropě (1 m/s) – nyní 3,15 m/s, i dnes nejvyšší venkovní výtah v Evropě kapacita 12 osob ročně 40 tisíc cestujících
24
Výtahové unikáty – „Gateway“ (St. Louis)
„výtah“ tvořen soupravou z osmi menších kabin ve tvaru vejce kabinky v rámu – možnost plynulého natáčení (v závislosti na proměnné křivosti jízdní dráhy) => obdoba principu ruského kola rámy spřaženy za sebou – vedeny v jízdní dráze, taženy nosným (vlečným) lanem v budově 2 takovéto nezávislé výtahy (redundance)
27
Výtahové unikáty – Santa Justa Lift
v provozu více jak 100 let spojuje lisabonské centrum a náměstí Carmo (výše položené) místo protizávaží druhá klec (zvýšení přepravní kapacity) – jedna klec zároveň protizávažím ke druhé kabina pro 24 osob překonávaný výškový rozdíl: 45 m původně na parní pohon (1902 – 1907)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.