Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_10_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Předmět Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy - Předmět Ročník: 9. ročník Klíčová slova: rozvíjející větný člen, řízenost, slovesa předmětová, bezpředmětová

2 ANOTACE Materiál slouží ke shrnutí učiva o předmětu, seznamuje se slovesy předmětovými a bezpředmětovými, se vztahem řízenosti. Žáci pracují s učebnicí ČJ 9.

3 Rozvíjející větné členy - Předmět
SKLADBA Rozvíjející větné členy - Předmět

4 Předmět Pt rozvíjející větný člen Ptáme se:
všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu Závisí: na slovese na přídavném jméně Formální vztah: řízenost

5 Čím bývá vyjádřen: podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje osobu, zvíře, věc, kterých se slovesný děj týká nebo které zasahuje

6 Předmět může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu
Předmět může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu. Sloveso (přídavné jméno) jeho pád ŘÍDÍ, proto tento vztah nazýváme ŘÍZENOST. PROČ? 1. pád = podmět 5. pád = samostatný větný člen

7 Slovesa, která vyžadují doplnění předmětem, se nazývají PŘEDMĚTOVÁ.
př.: daroval květinu, zasloužil si dárek, nese knihu Slovesa, na kterých předmět nemůže záviset, se nazývají BEZPŘEDMĚTOVÁ. př.: utíká pryč (PUM) směje se hodně (PUMÍRY)

8 Předmět může být: holý nese knihu rozvitý nese hezkou knihu několikanásobný nese knihu a sešit Pt Pks Pt Pt Pt

9 Najdi předmět a vyznač jej graficky:
Postup: najdi a podtrhni podmět a přísudek zeptej se pádovou otázkou a slovesem (nebo přídavným jménem) na předmět označ předmět označ závislost graficky př.: Jirka čte knihu. Po Pt-4.p. Po J č Pt-4.p. k

10 př.: Otevřel ji. (on) Po O o Pt-4.p. j

11 Rozvíjející větné členy - PŘEDMĚT - procvičování
Doplňte do vět: Předmět je __________ větný člen. Ptáme se na něj ___________________ _________________. Předmět bývá nejčastěji vyjádřen ___________________________. Předmět může také být vyjádřen ___________________. Předmět rozvíjí (tvoří dvojici) se _________________________. rozvíjející všemi pád. otázkami kromě 1. a 5. pádu podst. jménem nebo zájmenem číslovkou, infinitivem slovesem nebo příd. jménem

12 Doplňte do vět a utvořte grafy:
holý předmět rozvitý předmět několikanásobný předmět a) Jan se seznámil s ______. Janou Po ss J Pt-7.p. sJ

13 Jan se seznámil s ____________.
hezkou Janou Po J ss Pt-7.p. J Pk h

14 Jan se seznámil s ____________.
Janou a Evou Po J ss Pt-7.p. Pt-7.p. J E a

15 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google