Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv"— Transkript prezentace:

1 VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 1.část

2 STADIUM ČÁRANIC a) kolem 2.roku – chaotické (bezzáměrné) čáranice
b) po 6 měsících od začátku chaotického čárání kontrolované čáranice c) před 4. rokem – nazývané čáranice

3 Chaotické čáranice

4 ve stadiu chaotických čáranic převládá motorika nad zrakovou kontrolou, proto dítě často odvrací hlavu a přitom kreslí dál, nerespektuje formát

5

6 Kontrolované čáranice
Čáranice nabývají na pestrosti. Linie mohou být kresleny různými směry, okrouhle, vzácněji se setkáme s tečkami nebo krátkými čarami. (Dítě v této fázi nerado odtrhává tužku od papíru a přerušuje kresbu.)

7 ve stadiu kontrolovaných čáranic si dítě začíná všímat stopy, experimentuje s ní, respektuje formát papíru, objevuje izolovanou linii, křížící se linie, uzavřený tvar

8

9 Nazývané čáranice co může být obsahem jeho kresby.
Ačkoli se vzhled čáranic příliš nezměnil, dítě již může mít od počátku jasnou představu o tom, co chce nakreslit. Nyní, když vytváří různé znaky na papíře, zároveň si pod nimi představuje něco, co může být obsahem jeho kresby.

10 ve stadiu nazývaných čáranic se kresba pozvolna dostává pod nadvládu představy, spojení kresby a představy je ale labilní, často na základě určité části kresby, navenek nelze tuto fázi rozpoznat, pouze dítě čáranici dodatečně nazve, pojmenuje

11 Existuje vztah mezi způsobem čárání a vlivy prostředí.
Děti citlivé a bázlivé jsou takové i při čárání (jako v ostatních situacích). Dítě, které ztratilo sebedůvěru ve své schopnosti přizpůsobení se novým situacím, se uchyluje ke stereotypii a opakování.

12

13 použité zdroje: Lowenfeld, V, Brittain, L.: Creative and Mental Growth. New York, Macmillan 1964 Arnheim, R.: Art and Visual Perception. Psychology of the Creative Eye. Regents of University of California 1974 Arnheim, R.: Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Listy České sekce INSEA 3/1997 Read, H.: Výchova uměním. Praha, SPN 1967 Linaj, E.: PROZATIMNÍ STUDIJNÍ TEXTY Z DIDAKTIKY A TEORIE VÝTVARNÉ VÝCHOVY pro posluchače KS I. st. ZŠ na PF UJEP v Ústí n. Labem, 2004 vlastní kopie a fotografie dětských kreseb


Stáhnout ppt "VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv"

Podobné prezentace


Reklamy Google