Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce"— Transkript prezentace:

1 SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
PUBLICISTICKÝ STYL VOŠ a SZeŠ, Tábor PhDr. Iva Petrová

2 PUBLICISTICKÝ FUNKČNÍ STYL
zpráva článek (s prvky reportáže, fejetonu, zamýšlející se nad určitým problémem) interview

3 ZPRÁVA FUNKČNÍ STYL: publicistický, popř. prostě sdělovací
SLOHOVÝ POSTUP: informační, popisný MARKANTNÍ PRVEK: informace o události, která se stala

4 POŽADAVKY směřuje do minulosti aktuálnost objektivnost, věcnost
věcná správnost – pracovat s daty výchozího textu! úplnost – podat všechny podstatné informace

5 KOMPOZICE TITULEK! Informace o události – CO, KDY, KDE, JAK
nejvhodněji chronologický postup vhodné – 1. odstavec shrnující lze funkčně začlenit přímou řeč (citace svědků události) v závěru lze uvést subjektivní hodnocení, ale musí být zřetelně odděleno od informací objektivních

6 JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY spisovný jazyk
možno využít automatizaci a aktualizaci vedle neutrálních jazykových prostředků lze využít prostředky s emocionálním zabarvením

7 REPORTÁŽ Slohový postup: popisný, vyprávěcí, informační, výkladový
Markantní prvek: autorova osobní účast, o které referuje, autor je očitým svědkem

8 REPORTÁŽ Přímý záznam nějaké události – autor je očitým svědkem
Adresát je vtahován do děje a místa Cílem je vyvolat názornou představu o události – pocit, že je autor „při tom“ Nemusí být nestranná, může zahrnovat autorovy názory

9 REPORTÁŽ – cvičná práce
5 vět o 5 minutách Vytvořte 5 vět, které reportážním způsobem zachytí atmosféru na naší škole v průběhu pětiminutové přestávky.

10 FEJETON Funkční styl: publicistický, umělecký
Slohový postup: úvahový, vyprávěcí Markantní prvek: pointa, výrazné vyústění

11 FEJETON Krátký, ale sevřený text
Vtipně – „lehkým perem“ otevírá nějaký (často i zdánlivě banální) problém, ten může mít i obecnější dosah Sdělení je podáno nově, neotřele Text může obsahovat překvapivé vyústění – pointu Příležitost pro uplatnění originálních nápadů, ironie, nadhledu apod.

12 INTERVIEW Metodicky vedený rozhovor mezi tazatelem a dotazovaným ( slavná - známá, významná, zajímavá osobnost) za účelem získání potřebných informací Většinou předem připraveno

13 Příprava na interview Shromáždit informace o daném tématu
Otázky promyslet – sdělit je tázanému předem Jádrem jsou odpovědi! – krátké a otevřené otázky

14 Interview Nejdříve stručné představení dotazovaného
Jádrem jsou odpovědi! – krátké a otevřené otázky Reagovat na obsah odpovědí Neklást nevhodné otázky – ctít soukromí Autorizace!

15 ČLÁNEK FUNKČNÍ STYL: publicistický
SLOHOVÝ POSTUP: úvahový, informační, výkladový MARKANTNÍ PRVEK: zaměření na adresáta a komunikační situaci určenou v zadání; funkce informační, vzdělávací i zábavná

16 ČLÁNEK velmi široce pojímaný útvar
např. článek s úvahovými či apelativními prvky; reportážními či fejetonovými prvky lze za něj považovat jakýkoliv text se znaky publicistického stylu – lze jej otisknout v novinách, časopisu, zpravodaji, publikovat na internetu (automatizace a aktualizace, obrazná pojmenování, módní výrazy)

17 ČLÁNEK řešit problém jasně a srozumitelně
subjektivní názor může být vyjádřen výběrem a řazením informací nesmí chybět titulek respektovat typ periodika, zadanou funkci kontakt s adresátem

18 KOMPOZICE přehledná logicky členěná – snadná orientace v textu
dodržet formální pravidla

19 JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY ustálené fráze, větné konstrukce
formální zdvořilost neutrální prostředky (lze však funkčně užít mírné emocionální zabarvení)

20 POUŽITÁ LITERATURA: Baumgartnerová, Gabriela; Kapustová Andrea. Český jazyk a literatura – písemná práce. Praha: Tauris, ISBN


Stáhnout ppt "SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce"

Podobné prezentace


Reklamy Google