Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci, 21. 8. 2018
2
Jak na výuku finanční gramotnosti?
Ing. Alena Opletalová, Ph.D. Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
3
Úvod, zdůvodnění problematiky
Aktuální situace v oblasti finančního vzdělávání ve společnosti Finanční negramotnost obyvatel ČR se pohybuje v rozmezí 56 až 65 % (podle studie OECD z r. 2012) Zvýšená pozornost finančnímu vzdělávání ve školách školní vzdělávací programy Vysoká úroveň zadlužení českých domácností Leden mld. Kč Leden mld. Kč Leden mld. Kč Leden mld. Kč Leden mld. Kč Leden mld. Kč Leden mld. Kč Leden mld. Kč Leden mld. Kč Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
4
Zdroj: Insolvenční rejstřík, Creditreform
Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
5
Dokumenty rozpracovávající problematiku EKO a FG
7. prosince 2005 uložila Vláda ČR svým usnesením zpracovat tzv. Systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ aktualizovaná verze publikována v prosinci 2007 r vytvořeny „Standardy finanční gramotnosti“, které jsou zapracovány do RVP oslovení děkanů vysokých škol o spolupráci při zařazení problematiky do obsahu VŠ studijních programů 10. května 2010 schválena „Národní strategie finančního vzdělávání“, která definuje mj. pojem finanční gramotnosti Ministerstvo financí zveřejnilo v létě 2017 revidovaný Standard finanční gramotnosti, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. V tomto revidovaném standardu došlo k posílení určitých témat. Ze standardu vyjde MŠMT při revizi RVP. Zároveň byla také revidována definice finanční gramotnosti. Květen 2018 návrh revidované Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
6
Definice finanční gramotnosti
„Finanční gramotnost je souhrn znalostí a postojů nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování.“ (revidovaná verze) „Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb (původní verze). Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace“(Národní strategie finančního vzdělávání, 2010, s. 11) 3 dílčí části: peněžní, cenová a rozpočtová Hlavní moduly standardů: oblast peněz, hospodaření domácnosti, finanční produkty a práva spotřebitele (jen u SŠ). Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
7
Situace FG v českém školství
Začlenění Standardů FG do RVP škol Volitelná forma a časová dotace výuky Pozice ČŠI FG netvoří zpravidla samostatný předmět, je častěji začleněna do předmětů ZSV, OV, Výchova k občanství nebo projektovou výukou Finanční gramotnost se od stává povinnou součástí základního vzdělávání Očekávané výstupy vztahující se k FG jsou v upraveném RVP ZV zařazeny do vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět na 1. stupni ZŠ a Výchova k občanství na 2. stupni ZŠ (finanční gramotnost musí být tedy realizována na 1. i na 2. stupni ZŠ) Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
8
Možnosti zařazení témat FG
1. stupeň ZŠ – oblast Člověk a jeho svět, která zahrnuje orientaci žáka v základních formách vlastnictví, používání peněz v běžných situacích apod. 2. stupeň ZŠ – vzdělávací oblast Člověk a společnost (obor Výchova k občanství – Člověk, stát a hospodářství) – nejčastější zařazení témat FG, také ale do oblasti Člověk a svět práce (témata rozpočtu domácnosti), Matematika a její aplikace, Informační a komunikační technologie, Společenskovědní vzdělávání, Ekonomické vzdělávání, popř. v předmětech Osobnostní a sociální výchova, Mediální výchova (reklama, cenové triky, klamavá nabídka). Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
9
(https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6461)
Ve středním vzdělávání povinnost výuky do dvou let od vydání odpovídajících RVP, přičemž problematika je zakomponovaná do společenskovědního, matematického a ekonomického vzdělávání dle daného RVP. V současné době je již začleněn do RVP G a RVP SOV – je tedy již povinnou součástí ŠVP. Ve středním všeobecném vzdělávání ve vzdělávacích oblastech Člověk a svět práce, Člověk a společnost a Matematika a její aplikace. ( Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
10
Standardy finanční gramotnosti pro ZŠ(revidovaná verze r. 2017)
Nakupování a placení 1. ZŠ I. stupeň používá hotové, případně bezhotovostní peníze odhadne a zkontroluje cenu nákupu a doklad, případně vrácenou hotovost při nákupu srovnává zboží podle ceny či jednotkové ceny II. stupeň 1. nakupování vysvětlí stanovení ceny podle nákladů, poptávky a konkurence na příkladu vysvětlí, jak reklamovat zboží či službu, a na koho se obrátit v případě stížnosti či sporu popíše vliv inflace na hodnotu peněz rozpozná nekalé obchodní praktiky 2. bezhotovostní placení popíše výhody a rizika bezhotovostního placení a vysvětlí, jak bezpečně platit vysvětlí odlišnosti a omezení debetní a kreditní karty popíše možnosti kontroly pohybu a stavu prostředků na účtu Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
11
Hospodaření domácnosti
ZŠ I. stupeň 1. porovná své potřeby a přání s finančními možnostmi 2. sestaví jednoduchý rozpočet a v příkladu rozliší vyrovnaný, přebytkový a schodkový rozpočet 3. uvede příklady zvýšení příjmů a snížení výdajů II. stupeň 1. rozpočet a. sestaví rozpočet jednotlivce i domácnosti b. odliší čistý a hrubý příjem c. odliší pravidelné, nepravidelné a jednorázové příjmy d. odliší pevné, kontrolovatelné a jednorázové výdaje e. zváží nezbytnost výdajů 2. porovná majetek a závazky domácnosti v bilanci 3. úvod do finančních služeb a. charakterizuje jednotlivé finanční produkty a jejich využití b. provádí výpočty jednoduchého úročení a popíše princip složeného úročení c. charakterizuje úrok a poplatky a jejich vliv na cenu finančního produktu d. porovná finanční produkty, zejména z hlediska rizika, výnosu a likvidity 4. plánování a. stanoví své krátkodobé a dlouhodobé finanční cíle a rozhodne o způsobu dosažení těchto cílů b. určí rizika ohrožující dosažení finančních cílů a navrhne způsob jejich zmírnění Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
12
Přebytek rozpočtu domácnosti ZŠ I. stupeň vysvětlí proč spořit
uvede příklady jak spořit II. stupeň odliší spotřebu, úspory a investice a jejich využití 2. v příkladu navrhne řešení přebytku rozpočtu 3. odliší druhy pojištění 4. v příkladu navrhne vhodné využití pojištění Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
13
Schodek rozpočtu domácnosti
I. stupeň 1. objasní vznik dluhů a nutnost jejich placení 2. objasní rizika půjček a vysvětlí, v jakém případě je vhodné si půjčit 3. uvede příklady jak si půjčit II. stupeň 1. navrhne řešení schodku rozpočtu domácnosti 2. půjčování a. rozhodne, v jaké situaci je vhodné a nevhodné si půjčit b. porovná nabídky úvěrů c. uvede příklady spotřebitelských úvěrů d. vysvětlí postup získání úvěru včetně posouzení schopnosti splácet 3. důsledky nesplácení a. vysvětlí příčiny a důsledky nesplácení dluhu b. vysvětlí postup vymáhání dluhu c. v příkladu navrhne řešení zadlužení d. vysvětlí jak se vyvarovat předlužení Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
14
Vyučujete témata finanční gramotnosti?
Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
15
Přístupy ke školnímu finančním vzdělávání
Vzdělávací publikace, učebnice, metodické příručky Přístup Michala Skořepy (ČNB) Projekt „Rozumíme penězům“, jehož realizátorem je AISIS, o. s. Metodické příručky NÚOV (Finanční gramotnost ve výuce, Gramotnosti ve vzdělávání (příručka pro učitele, metodická příručka, FG – úlohy a metodika, příklady z praxe) a VÚP Moje první peníze (sada pro předškolní děti) pen%C3%ADze.aspx Dostupné v knihkupectví či on-line Internetové zdroje Prezentace, pracovní listy, kvízy, řešení úloh z běžného života, osmisměrky, křížovky, puzzle, myšlenkové mapy, brainstorming, asociace, práce s textem, projektové vyučování Hry, soutěže, exkurze, přednášky odborníků Pohádky, omalovánky, citáty Reklamní a propagační materiály
16
Učebnice „Finanční a ekonomická gramotnost
manuál pro učitele pro žáky ZŠ a víceletá gymnázia“ + 2 pracovní sešity Návod pro učitele, jak problematiku žákům vysvětlit Cílem je, aby žáci pochopili, jak funguje ekonomika, odkud se berou peníze a naučili se s nimi hospodařit i s využitím moderních finančních produktů. Podporuje aktivitu žáků a zapojení se formou hry. Výhoda – forma učebnice Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
17
Projekt „Rozumíme penězům“
Podstatou jsou simulace a diskuze žáků s učitelem a další školení, které pořádají neziskové organizace (AISIC, o. s.) Jedná se spíše než o učebnici, tak o návod, jak děti finanční gramotnost naučit Základem je hra na fiktivní domácnost a vedení rodinného rozpočtu Zapojeno 5 krajů, více než 60 škol a v nich na 2 tisíce žáků 10 lekcí, metodika a pracovní listy Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
18
Příručka „Finanční gramotnost – úlohy a metodika“
Distribuce na školy v lednu 2010 Vydavatel NÚOV – autoři Petr Klínský a Danuše Chromá Pomůcka k výuce FG na SŠ Navazuje na publikaci „Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol Publikace je vydaná v rámci projektu MŠMT ČR Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
19
Metodická příručka dostupné v plném znění na a seznamuje s pojmy FG přestavuje metody podporující rozvoj FG uvádí příklady dobré praxe využitelné ve výuce FG Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
20
Učebnice nakladatelství Fortuna
JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ (Fortuna, 2011) JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ (Fortuna, 2011) - k učebnicím jsou vydány i pracovní sešity pro žáky Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
21
Učebnice nakladatelství FRAUS, Eduko
KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - učebnice (FRAUS, 2012) KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - příručka učitele (FRAUS, 2012) KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika : ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Eduko, 2010) Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
22
Učebnice pro 1. st. ZŠ SKOŘEPOVÁ, E. O penězích a hospodaření s Kačkou a Filipem. Finanční gramotnost pro třídu ZŠ (Fragment, 2010) Česká národní banka do 201 vybraných škol v ČR rozeslala celkem pracovních publikací Učebnice vychází z platných rámcově vzdělávacích programů Ministerstva školství. Školáci se během výuky dozvědí, odkud se berou peníze, a naučí se poznávat ochranné prvky českých bankovek. Dále se například „podívají“ do banky, poznají funkci reklamy a naučí se, že zboží je možné reklamovat. Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
23
4. Hry, soutěže, exkurze, přednášky odborníků
2. Internetové zdroje Portály pro finanční vzdělávání ( (zejména , ČNB ( ), Společní projekt finančních asociací Výuková videa a vzdělávací seriály ( O penězích a lidech – ČNB), e-learningové kurzy, televizní pořady (např. Suma sumárum aneb Kde jsou mé peníze?, Krotitelé dluhů, Aby dluhy nebolely, Hlava rodiny, ČT D Bankovkovi apod.) NEZkreslená věda, Finanční rádce, Rozumíme penězům, …) Webové aplikace (Spendee ) Webové stránky finančních institucí (ČNB, bank, pojišťoven, finparada.cz, …) 3. Prezentace, pracovní listy, kvízy, řešení úloh z běžného života, osmisměrky, křížovky, puzzle, myšlenkové mapy, brainstorming, asociace, práce s textem, projektové vyučování 4. Hry, soutěže, exkurze, přednášky odborníků Desková hra Cash flow aneb finanční svoboda svet.cz/upload/soubor/original/financni-svoboda.pdf), hra kapesné (RuneScape), Bingo, pexeso (MoneyMánie), Spořínkov, Economia, Apple Cup, Peníze kolem nás, Čas dluhů, Tajuplná cesta, Chráníme korunu.cz (hra na guvernéra ČNB), hra Uroboros.info Fingrplay (hra o život , hra o financích), Hraní rolí (inscenační metoda), Lístečky, Hra na obchodníky, Hra „Za kolik“, obálková metoda Soutěž Rozpočti si to! 5. Pohádky, omalovánky, citáty Chytré pohádky z lesní mýtinky, Chytré pohádky z městské zahrádky (aneb Zvířátka ve světě ekonomie) 6. Reklamní a propagační materiály Letáky supermarketů, nabídky úvěrových, pojistných, spořících produktů Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
24
Co by si měli žáci odnést?
očekávané postoje a chování a. uplatňuje svá práva a plní své povinnosti b. řeší finanční problémy včas c. má přehled o svých výdajích a příjmech d. žije úměrně svým finančním možnostem e. rozumí výhodám (finančního) plánování f. vytváří finanční rezervy a řeší včas zabezpečení na dobu, kdy nebude schopen dosahovat příjmů g. uchovává důležité doklady a chrání své osobní údaje h. splácí své dluhy včas a v plné výši i. směřuje k dosažení finanční prosperity Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
25
Principy nezávislosti ve finančním vzdělávání
Finanční vzdělávání je proces, který směřuje ke zvyšování finanční gramotnosti a splňuje následující zásady: 1. jeho obsah je v souladu se standardy finanční gramotnosti 1, 2. splňuje princip objektivity – tj. sdělovat informace objektivně, nikoli subjektivně (jednostranně) hodnotit, 3. splňuje princip obecnosti – nesmí se při něm doporučovat, propagovat ani prodávat žádný produkt, služba nebo instituce (zejména finanční), 4. splňuje princip odbornosti – odbornost obsahu a vzdělavatelů, včetně dostatečných schopností a dovedností jak z oblasti vzdělávání, tak odborné oblasti financí, 5. splňuje princip zacílení – konkrétní projekty či programy by měly jasně vymezit cílovou skupinu, pro kterou jsou určeny, a využívat vhodné informační kanály vzhledem ke zvolené cílové skupině tak, aby nedocházelo k chybné interpretaci. Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
26
Závěr Finanční vzdělávání má interdisciplinární charakter (integruje společenskovědní obory, matematiku a ICT). Opodstatnění a přínos vzdělávání ve světě osobních a rodinných financí. Šance eliminovat negativní vývoj ve společnosti právě vzděláváním mladé generace v problematice finanční gramotnosti. Zlepšení finanční gramotnosti populace ukáže až budoucnost, ale nutnost aplikace finanční gramotnosti do vzdělávání je známá již dnes. Alena Opletalová, Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci,
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.