Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
Gramotnosti ve vzdělávací oblasti umění kultura
Markéta Pastorová
3
Vzdělávací oblast Umění a kultura
4
Oblast Umění a kultura – obor HV
Hudební výchova Vokální činnosti Instrumentální činnosti Hudebně pohybové činnosti Poslechové činnosti
5
HV a gramotnosti – čtenářská
Rozvíjení čtenářské gramotnosti ve všech hudebních činnostech Čtení textů vokálních kompozic a následná hudební realizace – uspořádání hlasů ve vokálních partiturách. Čtením not a hudebních značek – vztah mezi textem a zapsanou hudbou. Texty z hudební historie – kritické čtení a vnímání různých mediálních sdělení.
6
HV a gramotnosti – matematická
Rozvíjení matematické gramotnosti v činnostech receptivních, tak i produktivních (interpretačních i tvůrčích). Orientace v metrorytmických strukturách písně, skladby, kompozice. Vnímání rozdílnosti rytmů – pravidelné/nepravidelné metrum. Vnímání logiky stavby hudebního díla – schémata reflektující průběh skladby, grafické partitury.
7
HV a gramotnosti – digitální
Rozvíjejí digitální gramotnost využíváním digitálních technologií v hudbě především v produktivních a tvořivých činnostech Elementární improvizace, komponování a tvorbu hudebních a zvukových objektů. Zvukové instalace, záznam a uchováním hudby v digitalizované podobě. Notační programy - přepis, remix, vlastní tvůrčí aktivity Ukládání hudby na digitální úložiště, správa digitální identity, reprodukování hudby. Využití ICT technologií v běžné výuce HV na ZŠ
8
Oblast Umění a kultura – obor DV
Dramatická výchova Základní předpoklady dramatického jednání Proces dramatické a inscenační tvorby Recepce a reflexe dramatického umění
9
DV a gramotnosti – čtenářská (I)
Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založeny na: motivaci a zájem s textem pracovat, potřebě prostřednictvím textu objevovat významy, které korespondují se světem žáka a sdílení těchto významů (se spolužáky, učitelem, diváky, posluchači), potřebě prostřednictvím textu objevovat a sdělovat důležitá témata a sdělení,
10
DV a gramotnosti – čtenářská (II)
Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založeny na: aktivní práci s textem, tvůrčím procesu - žák je spolu/tvůrce, potřebě uplatňovat v procesu vlastní tvorby skutečnosti nalezené v textu, ústrojném propojování roviny vyprávěcí, herní (dramatické) a reflektivní.
11
Oblast Umění a kultura – obor F/AV
Filmová/Audiovizuální výchova Uplatnění subjektivity, pozorování, smyslového vnímání Uplatnění kreativity, fantazie a senzibility Komunikace, posilování a prohlubování komunikačních schopností
12
F/AV a gramotnosti - čtenářská
Verbální a následně písemná reflexe zhlédnutých filmů a audiovizuálních děl. Písemná příprava nutná k realizaci vlastních audiovizuálních tvůrčích pokusů. Sledování audiovizuálních děl inspirovaných literaturou.
13
F/AV a gramotnosti - matematická
Organizace vizuálních prvků v kompozici obrazu. Individuální nastavení základních funkcí přístrojů / např.: nastavení ohniskové vzdálenosti, světelné clony, odhad vzdálenosti, vztah clonového čísla k délce osvitu. Střihová skladba obrazu (schopnost vyjádření kombinací, variací a permutací matematickými pojmy a vzorci).
14
F/AV a gramotnosti -digitální
Poučené užívání digitální technologie, techniky a přístrojů, při němž se žák nespoléhá na automatické funkce, ale na jejich individuální ovládání a nastavení v zájmu dosažení zamýšleného výsledku a efektu, prohlubuje významně digitální gramotnost. Žák vlastní praxí prohlubuje kognitivní a technické dovednosti a chápe podstatu digitální technologie v komunikačních procesech a při vytváření, hodnocení a sdílení informací.
15
Oblast Umění a kultura – obor TPV
Taneční a pohybová výchova Pohybová průprava Prostorové cítění Vzájemné vztahy Pohyb s předmětem Hudba a tanec Improvizace/Improvizace a tvorba
16
TPV (I): 1/ harmonizuje tělesný i psychický vývoj dítěte/žáka (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost); 2/ je prevencí tělesných i duševních disharmonií (základna pro čtenářskou, matematickou, i digitální gramotnost včetně obrany proti jejím eventuálním negativním vlivům); 3/ vede k sebepoznání a autenticitě (základna pro čtenářskou, matematickou, i digitální gramotnost); 4/ probouzí prostorovou představivost (základna pro matematickou, čtenářskou, i digitální gramotnost);
17
TPV (II): 5/ zvyšuje nároky na fyzickou činnost, učí pozitivnímu vztahu k fyzické práci (přináší efekt hlubšího soustředění na duševní výkon); 6/ přináší přirozenou radost, pozitivně motivuje (důležité pro všechny prioritní gramotnosti - čtenářskou, matematickou, i digitální); 7/ svou podstatou učí pospolitosti a sdílení (čtenářská, matematická, digitální gramotnost);
18
TPV (III): 8/ vede k hlubokému citovému prožitku, přináší schopnost empatie (čtenářská gramotnost); 9/ učí zdravé sebedůvěře (čtenářská, matematická, digitální gramotnost); 10/rozvíjí tělesnou inteligenci, spoluvytváří a rozšiřuje základnu pro duševní činnosti obecně.
19
Oblast Umění a kultura – obor VV
Výtvarná výchova Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity Ověřování komunikačních účinků
20
VV a gramotnosti – čtenářská
Interpretace vztahu obrazu textu: popis obrazu; tvorba obrazu na základě slovního vyjádření; popis postupu a způsobu užití vizuálních prostředků. Kritické čtení informací týkajících se historie umění, interpretace výtvarných děl, aktuálních událostí ve světě výtvarného/vizuálního umění. Obraz jako osobní paměťový záznam (nejen vizuálního vnímání) – jeho slovní vyjádření.
21
VV a gramotnosti – digitální
Zásadním průnikem digitální gramotnosti s výtvarnou výchovou je tvůrčí práce s obrazem. Užití digitálních médií zakládá mimořádné komunikační účinky obrazu. Digitální technologie přináší žákům další/nové možnosti tvůrčích činností – vytvářet a digitálně upravovat obrazy založené na jeho vlastních prožitcích a zkušenostech. Digitální obraz není konkurence „klasických výtvarných prostředků. Jak se proměňuje obsah výtvarné výchovy v důsledku uplatnění nových médií a jak je možné využívat informační a komunikační technologie (ICT) ve výuce VV
22
VV a gramotnosti – matematická
Obraz v klasickém provedení: proporční vztahy, rytmická seskupení, pravidelnost; Obraz jako vztahové pole obrazových elementů (Cezanne) – analýza typu elementů, vzájemné poměry jejich možností, různé typy jejich vztahů apod. Viz následující ukázka
24
Odkazy- výběr: Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs.html/ Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Hudební výchova STANDARDUM-ZV---HUDEBNI-VYCHOVA.html/ Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výtvarná výchova STANDARDUM-ZV---VYTVARNA-VYCHOVA.html/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.