Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Prvňáci a matematika Počítáme do 9 5 4 KA 3 TI 2 TE MA
6 7 1 8 9 Počítáme do 9 Tento materiál navazuje na učební materiál Prvňáci a matematika, Počítáme do 8. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem – knoflíky pokud možno dvoubarevnými. Např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené nebo upravené plastové uzávěry lahví. Po spuštění prezentace jsou animací reagující na levé tlačítko uváděna řešení jednotlivých úkolů. Autor obrázků © Marie Janků (Microsoft Word – automatické tvary, kreslení) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
X. Číslo 9 1. 9 1.Kolik je tu kuželek? Z kolika čtvercových lístků je sestaven obrázek psa? Kolik dětí tu cvičí? Může dostat každý cvičenec papírovou čepici? Kolik kvítků vykvetlo v květináči ? Kolik krychlových kostek tu je? Kolik teček je na dominové kartě? Kolik knoflíků je na kartičce? Kolik je tu kuřátek? Každý diagram, kterým je vyznačeno 9 obrázků, spojte čárou s číslem 9. 2.Kolik lodiček tu proplulo? 2. 9
3
Píšeme číslo 9 Píšeme číslo 9. Napište všechna čísla, která jste se již naučili psát.
4
Hned před 1. 8 6 3 5 4 1 2 2. 4 1 8 3 6 4 9 1. Šipka znamená hned před. To je 1 je hned před 2. Doplňte do rámečků čísla. 2.Doplňte čísla do kroužků hrací dráhy .
5
Doplňování čísel 1. 7 2 4 3 8 9 1 5 6 2 2. 4 3 7 6 8 1 9 2 5 6 3 9 2 4 5 1 7 8 1.Na kartách jsou čísla . Některé karty jsou obrácené. Doplňte čísla, která tam z řady čísel od 0 do 9 chybí. 2. Doplňte čísla 1,2,3,4,5,6 ,7,8,9 tak, aby v každé řadě a v každém sloupci i každém vyznačeném čtverci byla všechna čísla od 1 do 9 a žádné číslo se ve sloupci ani řadě neopakovalo.
6
Porovnávání 6 1 3 5 2 4 7 8 9 Zapište nerovnosti znázorněné figurkami na hrací dráze.
7
Nerovnosti 1. 7 9 9 9 5 8 9 2. 1. Zapište nerovnosti znázorněné dominovými kartami. 2. Porovnejte počty kuliček na dvou drátech počítadla. Zapište obě nerovnosti kuličkami znázorněné. 9 9 6 2 9 9 6 9 9 2
8
Nerovnosti – znáz. 1. 9 7 5 9 9 9 9 6 9 4 1. Zapište nerovnosti znázorněné obrázky v diagramech . 2. Porovnejte čísla v rámečkách a nerovnosti znázorněte dominovými kartami. 2.
9
Nerovnice 1. 6 1 3 5 2 4 7 8 9 6 1 3 5 2 4 7 8 9 9 z 5 m 2. 2 7 6 3 p v s r 9 1 8 a e n o 1.Červená figurka udělala 9 skoků, zelená méně – nevíme kolik. Zapíšeme to nerovnicí. Místo rámečku napíšeme písmeno z. Zapište kolik skoků tak asi mohla udělat zelená figurka ? Z čísel 0 až 9 podtrhněte ta, která je možno zapsat místo písmene z v nerovnici. Čísla, která místo písmene z v nerovnici zapsat nelze, tak aby byla nerovnost pravdivá škrtněte. 2. Zapište aspoň jedno číslo, které je možno zapsat místo písmene v nerovnici tak, aby nerovnost byla pravdivá. 3. 2 p 6 s 7 9 m 3 b z d 8 5 1 4
10
Aplikační úl. -nerovnosti
1. 9 6 Na hřišti cvičí 9 dětí ve třech řadách po třech. Každé z dětí se drží obruče. Je dětí stejně jako obručí? Úlohu znázorněte a zapište rovnost – nerovnost.
11
Rozklad č.9 9 Devět kostek vybarvujte červeně a modře pokaždé jinak. Zapište jak jste 9 kostek vybarvili. Kolik je červených, kolik modrých.
12
Rozklad č.9 II 1. 9 Do polí dominových karet kreslete celkem 9 teček po každé jinak a zapište, jak jste číslo 9 rozložili. Zapište, jak je možno rozložit číslo 9. 2.
13
Sčítání, odčítání 4 5 1 6 8 9 3 9 9 Zahrajte si třepanou. Vezměte si 9 knoflíků. Kolik knoflíků je v jedné ruce ? Kolik v druhé ? Kolik jich je ve spojených dlaních? Nakreslete diagramem. Vypočítejte. Kolik knoflíků je ve spojených dlaních? Ruce oddělíme. Kolik knoflíků je v jedné ruce ? Kolik v druhé ? Nakreslete diagramem a vypočítejte. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné diagramy. 1 + 8 = = 1 = = 4 9 - 3 = = 9 8 + 1 = = 8 = = 5 9 - 6 = = 9
14
Sestavování příkladů 1. 3 + 6 = 9 6 + 3 = 9 9 - 6 = 3 9 - 3 = 6 9 + 0 = 9 0 + 9 = 9 9 - 0 = 8 9 - 9 = 0 4 + 5 = 9 9 - 5 = 4 5 + 4 = 9 9 - 4 = 5 2. 1 + 8 = 9 8 + 1 = 9 9 - 8 = 1 9 - 1 = 8 3 + 6 = 9 6 + 3 = 9 9 - 6 = 3 9 - 3 = 6 2 + 7 = 9 7 + 2 = 9 9 - 7 = 2 9 - 2 = 7 1. Kolik je všech teček na dominové kartě? Kolik teček je v jednom poli? Jak vypočítáme kolik teček je v druhém poli? Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné dominovými kartami 2. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné kuličkami na počítadle. 3.Číslo v kroužku se šipkou přičítejte (odčítejte ) k číslům v prvním řádku a výsledky zapisujte do druhého řádku. +3 6 -4 4 5 9 8 7 3. 4 5 6 7 8 9 3 4 1 5 3 2
15
Hrací dráha 6 1 3 5 2 4 7 8 9 9 - 4 = 1 + 8 = 6 + 3 = 9 - 5 = 2 + 7 = Hod bílou kostkou znamená skoky vpřed, hod černou kostkou znamená skoky vzad. Vypočítejte, na které číslo postoupí figurka po hodu kostkou. 9 - 2 = 9 - 6 = 8 + 1 =
16
Znázorňování 1. = = 7 + 2 = 6 + 3 = = 9 + 0 = 2. Příklady sčítání a odčítání znázorněte diagramy, dominovými kartami. Zapište i ostatní znázorněné příklady.
17
Tabulka 5 1 4 6 2 3 7 + - 8 9 = 9 = 9 = 5 = 4 Ukažte číslo v řádku u čísla 5 a ve sloupci u čísla 4. Je to výsledek příkladu 5+4. Je to 9. Přečtěte z tabulky všechny čtyři příklady. Hledejte v tabulce výsledky dalších příkladů.
18
Sčítání odčítání zpaměti
4 + 5 = 9 + 0 = 7 + 2 = 6 + 3 = 1 + 8 = 9 - 3 = 9 - 9 = 9 - 4 = 9 - 2 = 9 - 7 = = 9 - 6 = = 9 - 0 = 9 - 5 = 2 + 6 = 3 + 5 = 2 + 7 = 5 + 4 = 3 + 6 = 1. -5 +7 2 +3 -7 + 6 -8 3 +1 -4 9 -9 -1 +6 -2 +5 4 2. 1.Příklady vypočítejte. Výsledky si můžete překontrolovat i pomocí tabulky sčítání 2. Přičítejte, odčítejte čísla v kroužcích a výsledky zapište do rámečku. .
19
Řetězy -5 +4 2 -4 +3 -1 9 7 1 5 3 +2 +7 -3 -7 +5 +6 -6 1. 2. 8 - 6 < k 3 + 5 < z 9 - 9 < v 9 - 8 > s 9 - 8 < r 7 - 2 < p 8 - 4 > n 5 + 4 > a 1. Čísla v kroužku postupně přičítejte, odčítejte a výsledek zapište do rámečku. 2.Na řádek zapište čísla, která je možno zapsat místo písmene tak, aby nerovnost byla pravdivá.
20
Rovnice 2 9 5 4 9 9 Zahrajte si třepanou. Vezměte si 9 knoflíků, 2 vezměte do jedné ruky a ostatní schovejte do druhé ruky. Znázorněte diagramem, co jste udělali. To, že jsou některé knoflíky schované zaznamenáme prázdným rámečkem. Prázdný rámeček vyznačuje místo, kam zapíšeme hledané číslo. Zapsali jsme tak rovnici 2 + Ʀ = 9. Čteme: Dvě plus neznámé číslo – neznámá rovná se 9. Diagram znázorňuje čtyři rovnice. Zapište je. Které číslo je hledané – neznámé číslo, jak je vypočítáme? 2+ = = 2 9+ = = 9 5 + 4 = = 5 + 2 = = + 9 = = 4 + 5 = = 4
21
Rovnice - sestavování 1. 4 5 9 3 4 + 5 = = 4 5 + 4 = = 5 + 3 = = 3+ = = 3 0+ = = 0 + 0 = = 2. 2+ = 9 = 5 - 1 = 8 2 5 8 1 9 9 1. Zapište všechny rovnice diagramem znázorněné. Do rámečku zapište řešení. 2. Rovnice znázorněte a vyřešte = + 2 9 5 - = 9 - = 1 8 = - 9 2 7 - = 4 9 5 + = 1 8 9 7 4 9
22
Aplikační úlohy 1. 7 9 5 6 3 = 9 = 7 + 5 - = 9 + = 6 - 3 = 9 = 6 1 3 5 2 4 7 8 9 -2 +3 +7 +4 2. 1.Tvořte úlohy o obrázkách v diagramech a vždy se v úloze zeptejte na to, u čeho je v diagramu prázdný rámeček. 2. Vypočítejte, na které číslo figurka postoupila čtyřmi skoky z čísla 5 a pak, kolik skoků musí udělat nazpátek, aby se vrátila zpět na číslo, na kterém stála.
23
Aplikační úlohy 1. 2 9 = + 2 9 = - 7 9 2 7 2. 4 9 1. Utvořte úlohu o malých a velkých rybičkách v akváriu. Zeptejte se v ní na počet malých rybiček. Úlohu znázorněte a vyřešte. 2. Utvořte úlohu o kuželkách. Zeptejte se v ní na počet kuželek, které po hodu koulí zůstaly stát. = + 4 9 = - 4 9 5 5
24
Apl. úloha Utvořte úlohu o polenech, která byla na hromadě, která chlapci přiložili na ohýnek a která na hromadě zbyla. Zeptejte se v ní na počet polen, která na hromadě zbyla. Úlohu znázorněte a vyřešte. 3 = + 9 3 9 = - 3 9 6 6
25
7 7 V bzénu je 9 dětí. Neumí plavat 2. Kolik dětí umí plavat?
Apl. úloha 2 V bzénu je 9 dětí. Neumí plavat 2. Kolik dětí umí plavat? 9 Přečtěte úlohu o dětech v bazénu. (V bazénu je 9 dětí. Jitka a Vašík ještě neumějí moc dobře plavat, proto mají plovací kruh. Ostatní již plavou dobře a proto kruh nepotřebují. Kolik dětí umí plavat?) Úlohu znázorněte, zaznamenejte rovnicí, vypočítejte a řešení – odpověď doplňte. 9 2 + = 9 2 = - 7 Umí plavat ___ dětí. 7 7
26
Pyramida 9 3 6 1 2 3 3 3 2 1 1 2 Čísla jsou do rámečků doplňována podle určitého pravidla. (Součtem všech čísel v řádku je číslo 9.)Doplňte do prázdných rámečků čísla. 1 1 1 1 1 1
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.