Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo"— Transkript prezentace:

1 Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo VY_32_INOVACE_3224 Název Druhy vět vedlejších Téma hodiny Vedlejší věta přívlastková, přísudková a doplňková Předmět Český jazyk Ročník/y/ 8. Anotace Materiál seznamuje žáka s vedlejší větou přívlastkovou, přísudkovou a doplňkovou Očekávaný výstup Žák rozliší v textu větu přívlastkovou, přísudkovou a doplňkovou, graficky znázorní souvětí. Druh učebního materiálu Prezentace

2 Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná
Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta doplňková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta příslovečná Místní Časová Způsobová (měrová) Příčinná Účelová Podmínková Přípustková

3 Vedlejší věta přívlastková
Ptáme se: otázkami - Jaký? Který? Čí? + větou hlavní Věta hlavní obvykle končí na podstatné jméno Příklad: Veselá mysl je lék, jehož by měl užívat každý. (Ptáme se) Jaký lék? Věta hlavní končí podstatným jménem - lék 2. VV 1. VH 1. VH 2. VV - přívlastková

4 Vedlejší věta přísudková
Zastupuje jmennou část přísudku Věta hlavní končí na sponové sloveso Sponová slovesa jsou (být, bývat, stát, stávat se) Příklad: Děti byly, jako by je vymaloval. Sponové sloveso: byly 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - přísudková

5 Vedlejší věta doplňková
Vyjadřuje doplněk věty řídící Vztahuje se k přísudku věty hlavní a zároveň k podstatnému jménu v podmětu nebo předmětu Věta hlavní obsahuje často sloveso smyslového vnímání (pozorovat, vidět, zahlédnout…) Příklad: Honza pozoroval kočku, jak si hraje s koťaty. Pozoroval, jak si hraje s koťaty Kočku, jak si hraje s koťaty 2. VV 1. VH 1. VH 2. VV - doplňková

6 Cvičení Urči druh věty vedlejší, graficky znázorni souvětí:
Obloha byla, jako by ji vymetl. Uprostřed místnosti stál stůl, u kterého se scházela celá rodina. Zahlédl jsem zloděje, jak se plíží kolem domu. Sledoval jsem horolezce, jak zvládají náročné výstupy.

7 Řešení Obloha byla, jako by ji vymetl.
Uprostřed místnosti stál stůl, u kterého se scházela celá rodina. Zahlédl jsem zloděje, jak se plíží kolem domu. Sledoval jsem horolezce, jak zvládají náročné výstupy. 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - přísudková 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - přívlastková 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - doplňková 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - doplňková

8 Zdroj Archiv autora


Stáhnout ppt "Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo"

Podobné prezentace


Reklamy Google