Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Vyvoj divadla Kód DUM VY_32_INOVACE_ Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla. Výstup ŠVP Žák interpretuje literární text Anotace DUM Základní charakteristika divadla, jeho vývoj Metodický popis Prezentace určená jako podpora při interpretaci dramatických literárních děl. Vhodná i pro samostatné opakování žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci ji využili i při opakování na písemný test. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
2
Divadlo
3
Věcný význam slova budova, místnost, prostor - určené
k předvádění dramatického díla instituce zabývající se touto činností představení dramatického díla, dramatické umění jako celek
4
Počátky divadla počátky spjaté s náboženským kultem
zejména v Egyptě, Indii a starověkém Řecku
5
Počátky antického dramatu
slavnosti na oslavu boha Dionýsa doprovázeny zpěvem, tancem a recitací vznik základních literárních žánrů – komedie a tragédie jedna postava chóru proměněna v herce představujícího určitou postavu (první herec, protagonista, hrdina) postupně přibývají další postavy většinou tři postavy (zásadně muži), používání masek, hráli více rolí najednou
6
Chór řecky choros = tanec, taneční rej, osoby tančící a
zpívající na oslavách boha Dionýsa později slovo přeneseno na zpívající a recitující sbor (asi 50 osob) v tragédii členů, v komedii 24 celistvá dramatická osobnost komentující děj a konfrontující postavy s jejich vlastními myšlenkami do děje zasahoval, nebo jej pozoroval a doprovázel
7
Fraška vždy existence vedle klasického dramatu
lidově obhroublé divadelní hry (mímos, atellana) oblíbené v Řecku, jižní Itálii a na Sicílii
8
Divadlo ve středověku zprvu odmítáno katolickou církví jako
pozůstatek pohanství postupně z křesťanských obřadů určité dramatické žánry zejména biblické výjevy ze života Ježíše Krista při významných církevních svátcích (officia) volná součást bohoslužeb, latinsky v kostelích později samostatné hry
9
Církevní a světské divadelní hry
předváděny mimo kostel hrány v národním jazyce mysteria (náměty ze života Ježíše Krista, postupně lidová podívaná) , alegorické morality (mravní naučení, děj předváděl abstraktně pojatou alegorii, personifikaci mravních vlastností - Ctnost, Neřest, Pokora) světské divadelní hry, zejména frašky
10
Renesance a humanismus
obnoven zájem o divadelní hry antiky oblíbeny humanistické školské hry s moralistickou tendencí a komedie v Anglii vznik tzv. alžbětínského divadla a tvorba W. Shakespeare
11
Baroko barokně výpravné a oslňující jezuitské drama s
náboženskou tematikou vznik commedie dell'arte vznik opery
12
18. století zánik commedie dell'arte
vznik činohry – iniciována zájmem o současnost a všední problémy, rozvoj pak v 19. a 20. století v 19. století vznik melodramatu a operety ve 20. století vznik muzikálu
13
Seznam použitých zdrojů:
KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.