Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Křesťanská sociální etika
Jabok / ETF 2018
2
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
10. RODINA 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
3
Oblasti křesťanské sociální etiky
Úroveň státní: Politika (GS II-4) Hospodářství (GS II-3) Práce Rodina (GS II-1) Vzdělání, kultura, média (GS II-2) Úroveň globální: Ekologie Mír (GS II-5,1) Sociální spravedlnost (GS II-5,2) 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
4
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Téma Rodina Definice a funkce rodiny Současná situace rodiny z pohledu KSE Rodinná politika v ČR z pohledu KSE Otázky rodiny lze vnímat z pohledu Biblického Teologického Liturgického Církevně-právního Pastoračního Morálního Sociálně-etického 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
5
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Teologie manželství Základní biblické texty: Gn 1-2; Mt 19,4-9; Ef 5,25-32. Podle křesťanského pojetí je manželství Trvalé životní společenství muže a ženy (to předpokládá věrnost a nerozlučnost) Zaměřené k jejich společnému dobru a k plození a výchově potomků (cíl) Uzavřené odpovídající právní formou. Tyto principy manželství považují křesťané za dané přirozeným právem – tedy tím, které se vztahuje na všechny lidi (nejen na katolíky a nejen na křesťany). Proto křesťané považují trvalou monogamní rodinu za základ náboženské i civilní společnosti a odmítají všechny jiné formy soužití (mnohoženství, mnohomužství, více následných manželství, kolektivní rodiny, nesezdaná partnerství, registrované partnerství homosexuálů apod.). Na těchto principech se shodují všechny křesťanské církve (s rozdílnostmi v konkrétních aplikacích), prosazují je také křesťansky orientovaní politici a zákonodárci. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
6
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Manželství a rozvod KSNC 225: Povaha manželské lásky vyžaduje stálost manželského vztahu a jeho nerozlučitelnost. Skutečnost, že do občanských právních systémů byla uvedena možnost rozvodu, vedla k rozšíření relativistického pojímání manželského svazku, což se projevilo jako „opravdová sociální rána“. Církev toleruje pouze odloučení manželů za trvání manželského svazku, nikoli zrušení manželství. Uznává také možnost občanského (nikoli církevního!) rozvodu, pokud je „jediným možným způsobem, jak zajistit určitá oprávněná práva, jako je péče o děti nebo ochrana majetku“ (KKC 2383). Občansky rozvedení partneři však zůstávají vázáni církevním manželstvím, proto nemohou uzavřít další církevní sňatek. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
7
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Proměna rodiny Rodina je v křesťanské tradici považována za základní stavební kámen společnosti i církve. Kvalita společnosti závisí na kvalitě rodin. Rodina prožívá v současné kultuře hlubokou proměnu (krizi?). „Rodina je v situaci vážného ohrožení“ (PD 50). Projevy: Priorita partnerského vztahu před institucí manželství Snížení významu formální svatby (častá nezávazná soužití) Rovnoprávnost partnerů (zájmy, práce, výchova dětí…) Oddělenost generací („nukleární rodina“) Pozdější věk při zakládání rodiny (studium, cestování…) Uvolnění vazby mezi sexualitou a plozením (antikoncepce) Zvýšení průměrného věku (dlouhý čas života po odchodu dětí) 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
8
Pohyb obyvatelstva v Českých zemích
Rok1) Střední stav obyvatelstva Sňatky Rozvody Narození Potraty Úhrn těhotenství Zemřelí Přirozený přírůstek Přírůstek stěhováním Celkový přírůstek živě živě mimo manž. celkem do 1 roku 1785 38 345 . 30 251 1860 62 497 39 263 65 578 86 456 1922 5 523 28 274 39 374 85 362 70 520 1953 70 309 9 897 9 485 25 175 98 837 6 034 73 710 11 325 85 035 1974 98 048 24 970 8 437 78 130 3 744 67 406 3 052 70 458 1989 81 262 31 376 10 141 1 280 609 1 459 2 068 2002 52 732 31 758 92 786 23 459 43 743 385 12 290 -3 167 2012 45 206 26 402 47 088 37 733 285 387 10 293 10 680 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
9
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Jak vyplynulo z rozsáhlého průzkumu provedeného v USA, děti z rozvedených rodin výrazně častěji inklinují k problematickému chování než děti z rodin úplných. Děti, které zažily rozvod svých rodičů, totiž například častěji lžou, mají problémy se záškoláctvím, kradou v obchodech, podílejí se na ničení školního majetku, opíjejí se nebo se projevují násilnicky vůči svému okolí. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
10
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
12
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Narození v ČR Rok V manželství Mimo manželství 1993 15 434 1995 81 384 15 013 1996 75 396 15 367 1997 74 736 16 194 1998 73 545 17 284 1999 71 242 18 532 2000 71 301 19 868 2001 69 619 21 359 2002 69 495 23 552 2003 67 160 26 797 2004 67 988 29 941 2005 69 955 32 543 2006 70 745 35 385 2007 75 273 39 674 2008 76 261 43 581 2009 72 557 46 110 2010 70 162 47 284 2011 63 406 45 584 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
13
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
14
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
15
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
16
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
17
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
18
Roční čisté příjmy na osobou v rodinách s dětmi
jedno dítě: 152 100 korun dvě děti: 123 900 korun tři a více dětí: 99 400 korun 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
19
Věkové skupiny (2060) – projekce
celkem % % žen 65+ 16,8 59,1 68,4 49,4 <15 14,8 48,7 Celkem 100 50,9 Věkové skupiny (2060) – projekce věk celkem % % žen 65+ 34 54,5 53,7 48,7 <15 12,3 48,5 Celkem 100 50,6 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
20
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Problémové okruhy Věkový posun v zakládání rodiny Nárůst počtu „singles“ Vysoká rozvodovost Problém harmonizace profesních a rodinných rolí Ekonomické znevýhodnění vícedětných rodin Velké množství dětí v ústavní výchově Nové modely rodiny: registrované partnerství (x manželství) homosexuálů 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
21
Strukturální lhostejnost společnosti vůči rodině
Postindustriální epocha spolu se vznikem sociálního státu vytvořila prostředí velmi znevýhodňující rodinu a život v rodině oproti jiným formám života. Význam dětí v rámci mezigenerační solidarity jako investice pro hmotné existenciální zajištění ve stáří byl omezen systémem sociální péče a důchodového pojištění, které eliminovalo bezprostřední závislost na dětech. Význam dítěte pro rodiče se posunul do roviny emocionální, což snížilo přímou materiální nezbytnost přítomnosti dětí v rodině a naopak umožnilo jejich nahrazování některými substituty splňujícími emocionální uspokojení. Tvorba lidského kapitálu a plnění dalších funkcí rodiny nejsou materiálně a finančně oceněny, což při ztrátě přímého materiálního nebo finančního užitku z dětí výrazně znevýhodňuje rodiny s dětmi vůči ostatnímu obyvatelstvu. Výchova dětí je přes svůj nesporný význam pro společnost pojímána jako důsledek svobodného rozhodnutí rodičů a jejich preferencí, nikoli jako činnost prospěšná pro všechny. Rozhodnutí mít či nemít děti je považováno za soukromou věc rodičů, kterou společnost nikterak neovlivňuje ani neupřednostňuje. V této situaci se proto jeví zcela přirozeně jako materiálně výrazně výhodnější náhradní formy života bez dětí. Ve chvíli, kdy je ve společnosti veškeré jednání vztaženo k jednotlivci, nikoli k rodině, a rodina je chápána jako skupina jednotlivců, dochází tím zároveň k její diskriminaci jako jedné formy života před ostatními. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
22
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Důsledky Demografie: stárnutí populace – důchodová krize; úbytek počtu obyvatel – příležitost pro imigranty z jiných kultur Kvalita budoucích generací: neúplné rodiny, nevlastní rodiče, ústavní výchova – absence bazální důvěry a mužských i ženských vzorů Hodnotový systém: výchova k individualismu, egoismu, konzumismu 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
23
http://www.rodiny.cz: „Fakta o rodině“
NCR je nestátní neziskovou organizací, jejímž cílem je monitorovat společenské podmínky, které se vztahují k rodině, podporovat a iniciovat prorodinné aktivity v naší zemi, přinášet zahraniční zkušenosti v oblasti rodinné politiky i konkrétní nabídky pro rodiny, podporovat zdravé, fungující rodiny a pomáhat vytvářet prorodinné klima ve společnosti. Bylo založeno v r Českou biskupskou konferencí a jeho činnost respektuje zorný úhel pohledu katolické církve. V pastorační práci se angažuje jako koordinační a informační centrum pro diecézní a regionální centra pro rodinu. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
24
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Familiaris consortio (1982) Amoris Laetitia (2016) Gaudium et spes – Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě (čl. 47–52, 87) Mulieris Dignitatem – Apoštolský list Jana Pavla II. „O důstojnosti a povolání ženy“, Zvon, Praha 1992 Směrnice ČBK pro přípravu na svátost manželství v ČR, ČBK, Praha 2010 PROBLEMATIKA HOMOSEXUÁLNÍCH VZTAHŮ (Dokument přijatý 3. zasedáním 31. synodu Českobratrské církve evangelické, 2005) 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
25
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Rodina Definice: Rodina v nejširším pojetí je chápána jako celek rozličných konstelací takové formy života, která obsahuje minimálně dvougenerační soužití dětí a rodičů, má trvalý charakter a vykazuje pevné vazby mezigenerační a vnitrogenerační solidarity. Rodina jako sociální celek spojený na základě příbuzenské mezigenerační vazby je v tomto pojetí morfostatickou sociální institucí, která jako taková existuje v každém kulturním prostředí a je v něm sociálně uznávána. Další konkrétní znaky rodiny považované za její nezbytné charakteristiky jsou variabilní v závislosti na sociokulturním prostředí a na konkrétních formách rodinného soužití přítomných v čase a prostředí. Funkce: Biologicko-reprodukční (generativní) socializační (výchovná) sociálně-ekonomická funkce regenerační a podpůrná Některé základní funkce rodiny, především v oblasti socializace a vzdělávání ve vztahu k reprodukční úloze rodiny, jsou souhrnně označovány jako tvorba tzv. lidského kapitálu 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
26
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Týden pro rodinu 2016 Od 8. do 15. května se uskuteční již 9. ročník Týdne pro rodinu (TPR) na mnoha místech České republiky s mottem: „Táta, máma, holka, kluk – rodina nám není fuk.“ K této příležitosti připravují organizátoři řadu programů pro rodiny. K myšlence připomenout si Mezinárodní den rodiny 15. května a prožít týden oslav se každoročně zapojují nejrůznější subjekty – rodinnými a mateřskými centry počínaje a krajskými úřady konče. Již třetím rokem se do kampaně zapojuje také na KÚ Jihomoravského kraje. Hlavní CÍLE TÝDNE PRO RODINU jsou dva: 1. Podpořit rodinu jako takovou. Jako instituci, o které se říká, že je základem společnosti a přes všechny možné výhrady je stále tím nejlepším, co k soužití máme. 2. Dát rodinám příležitost, aby se na nejrůznějších akcích bavily, slavily a bylo jim spolu dobře. Organizátory kampaně TPR jsou členská centra Asociace center pro rodinu. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
27
Rodina v užším a širším smyslu
Rodinu v nejširším smyslu lze chápat jako sociální jednotku, jejímž konstitutivním znakem je soužití minimálně dvou generací v přímé příbuzenské linii (rodič-dítě) a vedlejšími znaky jsou plnění základních rodinných funkcí a žádoucí, nicméně nikoli nezbytné, právně-institucionální zakotvení ve společnosti. V užším pojetí je možné za přirozenou nukleární rodinu, která je jednoznačně převažujícím typem soužití v České republice, považovat institucionálně strukturované sociální společenství, které je založené na rodičovském a manželském vztahu jako jeho dvou základních vztahových liniích, a vychází z úpravy rodinného práva. Manželské soužití ostatně svou hlavní funkcí, kterou je podle českého právního řádu právě založení rodiny a výchova dětí, tuto základní podobu rodiny předpokládá. Širší, biologicko-funkcionálně určené pojetí rodiny lze aplikovat při demografické deskripci heterogenních forem rodinného života založených na jakékoliv formě soužití dvou osob opačného pohlaví s dětmi. Stát by však měl v koncepci rodinné politiky učinit volbu o tom, jakou formu uspořádání partnerských vztahů považuje za nejvhodnější. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
28
Sociální zabezpečení rodiny
„Pravidla volné soutěže zvýhodňují ty, kdo do rodiny vkládají málo nebo nic, a znevýhodňují ty, kdo do ní vkládají hodně, např. tím, že mají více dětí“ (PD 50). To by měl kompenzovat sociální systém. V současné ekonomicko-politické situaci v ČR je rodina znevýhodněna: Ekonomika: specificky rodinné výkony nejsou na trhu žádané – kdo vychovává děti, ten realizuje výkony mimo trh: „Činnost v rodině by měla být uznána i společensky a toto uznání by se mělo projevit i v jejím finančním ocenění“ (PD 51). Politika: systém rodinných a rodičovských příspěvků privileguje bezdětnost a penalizuje rodičovství. Rodiny s více dětmi jsou u nás sociálně nejpostiženější skupinou obyvatel (PD 51). 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
29
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Rodinná politika Tato situace, kdy je rodinná forma života komparativně nevýhodná vůči životu bez dětí, souvisí se strukturálními změnami moderní společnosti, a není proto plně odstranitelná. Tento stav je ovšem dlouhodobě nepříznivý, neboť jeho následkem je pokles porodnosti a dokonce úbytek populace. Veřejný zájem na podpoře rodiny se ve chvíli strukturálního znevýhodnění rodinného života oproti jiným formám života stává přirozeným podnětem pro vytváření rodinné politiky. Rodinná politika: soubor činností a opatření státu (resp. orgánů veřejné moci), která vědomě směřují k uznání a podpoře výkonu rodinných funkcí ve společnosti včetně finanční i nefinanční kompenzace nákladů na ně vynaložených, a to při současném vymezení sociálních forem, na něž se tato opatření vztahují. Každá ucelená rodinná politika se musí opírat o určitá ideová a etická východiska pevně určená na jedné straně hodnotami sdílenými kulturně-civilizačním prostorem, v němž se aplikuje, na druhé straně pak i konkrétním postojem politické reprezentace. Hodnotově-kulturně implikovaná etická kritéria jsou trvalým základem pro jednání složek státní správy, samosprávy i občanské společnosti ve sféře rodiny. Jejich zdrojem je tradice evropského humanismu a úcty k člověku, lidské důstojnosti a svobody, tradice sociální a mezigenerační solidarity a dědictví křesťanského pojetí rodiny jako základního článku společnosti. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
30
Základní typy rodinné politiky
Německý model je charakteristický především značnou štědrostí vůči rodině, zejména v sociální a daňové sféře. Je zaměřen na institucionální podporu rodiny jako celku a klade důraz na dostatečné zajištění podmínek volby mezi prací v rodině a prací v zaměstnání. Francouzský model je podobně jako německý založen na vysoké míře ekonomické intervence státu ve prospěch rodiny. Současně klade důraz na slučitelnost rodiny a zaměstnání, v největší míře v podobě tzv. modelu dvou rolí (vykonávaných současně). Kromě finančního zajištění je tedy k dispozici značné množství zařízení kolektivní péče o děti (jesle), které umožňuje rodinám umístit dítě do těchto zařízení v době relativně krátké po porodu. Anglosaský model vychází z tradiční liberální koncepce vztahu státu, společnosti a jednotlivce. Rodina je považována za privátní sféru, v níž je vyloučena jakákoli intervence státu. Podpora rodiny je proto začleněna do rámce sociální pomoci, která je hlavní oporou britského systému sociálního zabezpečení. Skandinávský model je charakteristický tradiční orientací na rovnost žen a mužů (mj. zde byla zavedena otcovská dovolená ve formě tzv. otcovských dnů) a rovné příležitosti v zaměstnání. Tento model přitom vychází ze základních principů severské demokracie a klade důraz na dodržování lidských práv. Ekonomická intervence ve prospěch rodin je ovšem podle komparativního zkoumání poskytovaných finančních transferů směrem k rodinám relativně nižší. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
31
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Rodinné právo Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině (manželství, vztahy mezi rodiči a dětmi, výchovná opatření, určení rodičovství, osvojení, vyživovací povinnost) Sdělení FMZV č. 104/1991 Sb., o Úmluvě o právech dítěte (přijata OSN v New Yorku, otevřena k podpisu všem členským státům; jménem ČSFR podepsána ) Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí (poradenská činnost, opatření na ochranu dětí, osvojení a pěstounská péče, ústavní a ochranná výchova, zařízení sociálně-právní ochrany) Zákon č.117/1995 Sb., o státní sociální podpoře (v rámci systému státní sociální podpory je poskytován: přídavek na dítě, rodičovský příspěvek, sociální příplatek, příspěvek na bydlení, porodné, pohřebné a dávky pěstounské péče) Zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství (vznik a zánik partnerství, povinnosti a práva partnerů, registrace partnerství) 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
32
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Cíle rodinné politiky Základní cíl: Vytvořit všestranně příznivější společenské klima a podmínky pro rodinu, umožňující lidem realizovat vlastní životní strategie v naplňování partnerských a rodičovských plánů. Respektovat přitom diferencované zájmy a potřeby různých rodinných typů a členů rodin. Odvozené obecné cíle: 1. Posunout vytváření všestranně příznivých podmínek pro rodinu do centra trvalé pozornosti politické i správní reprezentace země. 2. Posilovat vědomí hodnoty rodiny a vlastní odpovědnosti za její funkčnost a stabilitu především u dnešní mladé generace a následujících generací, mimo jiné podporou výchovy k partnerství, manželství a rodičovství. 3. Posilovat ekonomickou a sociální suverenitu rodin a jejích členů na trhu práce prostřednictvím daňového systému a systému sociálníh zabezpečení (s důrazem na služby pro rodiny) tak, aby byla schopna plnit svoji úlohu ve všech obdobích svého vývojového cyklu a vůči všem svým členům. 4. Koncipovat a rozvíjet rodinnou politiku jako dlouhodobou celospolečenskou aktivitu koordinovanou veřejnou správou za účasti občanského sektoru, komerčního sektoru, odborníků, médií a široké občanské veřejnosti. 5. Podpořit koncipování účinné rodinné politiky rozvíjením výzkumu poskytujícího dostatek poznatků o aktuálních a perspektivních potřebách rodin a vhodných způsobech jejich uspokojování. Odvozené specifické cíle: 1. Koncipovat rodinnou politiku tak, aby rodiny mohly mít tolik dětí, kolik si přejí, a v době, kterou si zvolí. 2. Minimalizovat handicapy dětí vyrůstajících v ekonomicky a sociálně oslabených či neúplných rodinách podpůrnými opatřeními tak, aby se jejich životní šance v oblasti vzdělávání, uplatnění na trhu práce a ve společnosti jen minimálně odlišovaly od jejich vrstevníků, kteří vyrůstají v ekonomicky i sociálně silných rodinách. 3. Vytvářet rodičům vhodné podmínky pro skloubení nároků trhu práce s nároky péče o nezaopatřené děti a nesoběstačné členy rodiny. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
33
Směry rodinné politiky
Podpora rodičovství a rodinné soudržnosti Finanční podpora rodiny a bydlení Služby pro rodiny Slučitelnost profesních a rodinných rolí Rodina a systém vzdělávání Rodina a systém zdravotní péče Rodina se specifickou potřebou a) Vícedětná rodina b) Neúplná rodina c) Rodina se členem se zdravotním postižením d) Rodina v systému náhradní rodinné péče e) Romská rodina f) Rodina přistěhovalců Podpora rodiny na úrovni krajů a obcí Obecná opatření k realizaci rodinné politiky 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
34
Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Závěr Význam sociální etiky narůstá s prohlubováním institucionalizace současného světa. Stále větší množství etických otázek už nelze vyřešit na úrovni individuální, ale musí se řešit na úrovni sociální. Odtržení etiky od veřejného života je zdrojem stále větších krizí – sociálních, ekonomických, vojenských apod. 11 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok / ETF 2017
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.