Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
O PROJEKTU MINIMALIZACE ŠIKANY
první ucelený program, který nabízí systémové a celostátně použitelné řešení problematiky šikanování na školách program iniciovala a financuje Nadace O2 od roku 2005 realizuje ho občanské sdružení Aisis 17 škol absolvovalo pilotní vzdělávání v prvních 3 letech projektu, dokázaly snížit výskyt šikany díky podpoře z grantu MŠMT a zřizovatelů škol projde vzdělávacím programem MIŠ v letech dalších 100 škol Jedním z témat roku je kyberšikana Abychom mohli proti kyberšikaně účinně zasáhnout, bylo třeba se nejprve důkladně seznámit se současným stavem – proto jsme jako první krok zvolili tento rozsáhlý výzkum.
2
HLAVNÍ CÍLE VÝZKUMU Cíl výzkumu
Popsat současnou situaci v oblasti kyberšikany u českých dětí Výzkum zjišťoval: míru znalosti pojmu kyberšikana kolik dětí přišlo do styku s kyberšikanou, jejich osobní zkušenost kolik dětí přišlo do styku s kyberšikanou pedagogů postoje dětí ke kyberšikaně kdo bývá agresor Cílová skupina: 1004 dětí ve věku let (3. – 9. třída ZŠ) z celé ČR Tento vzorek reprezentuje českých dětí. Výzkum probíhal na podzim 2009 a byl realizován prostřednictvím tazatelské sítě MEDIARESEARCH. 2
3
CO JE KYBERŠIKANA Cílem kyberšikany je někomu ublížit nebo ho zesměšnit za použití elektronických prostředků. Je to úmyslné, nepřátelské chování, které se obvykle opakuje. Jednotlivec nebo skupina útočníků ubližuje takovým způsobem, že se oběť nemůže účinně bránit. Kyberšikana je například: hanlivé a urážlivé zprávy prostřednictvím SMS, MMS nebo internetu zesměšňující nebo ponižující obrázky či videa posílané em nebo vyvěšené na webové stránce webové stránky, blogy s cílem zesměšnit někoho obtěžování prostřednictvím ICQ, SKYPE, … zesměšňování prostřednictvím komunitních sítí zneužití identity oběti – např. rozesíláním různých zpráv jejím jménem Kyberšikana například není: Oprávněná kritika na internetu bez zlého úmyslu, bez nadávek a ponižování.
4
CO VÝZKUM UKÁZAL Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká
V posledním půlroce bylo obětí kyberšikany 10% dětí Kyberšikana souvisí s klimatem třídy Děti považují kyberšikanu za nebezpečnou, ale osobně se jí příliš nebojí Nejméně 78% agresorů je ze stejné školy jako oběť
5
ZNALOST POJMU KYBERŠIKANA JE MEZI DĚTMI VELMI NÍZKÁ
38% dětí zná tento pojem a ví, co znamená 15% si není jisto, zda ví správně, co vlastně znamená 44% dětí tento pojem nezná pouze 19 % uvedlo, že jim tento pojem vysvětlili ve škole 11% dětí zná pojem z médií 9 % odjinud Znalost tohoto pojmu a jeho porozumění roste hlavně s věkem dětí.
6
OBĚTÍ KYBERŠIKANY JE 10% DĚTÍ
6% dětí osobní zkušenosti s kyberšikanou na základě přečtené definice (v posledním půlroce) 10% dětí potvrzuje zkušenost při dotazování na jednotlivé způsoby obtěžování ( , telefon, video, blogy apod.) – toto číslo je více vypovídající
7
OBĚTÍ KYBERŠIKANY JE 10% DĚTÍ
Jak ji děti řeší 37% obětí – ignorování agresora a odříznutí se od něj (výměna SIM karty, změna u…) 34% – kontakt s agresorem, snaha domluvit se 26% – zapojení rodičů 24% – útok na agresora (snaha kyberšikanu vrátit) 10% – případ řeší škola Komu se děti svěřují 40% kamarádům 37% nikomu – nechávají si to pro sebe, řeší si to sami 31% rodičům pouze 9% učiteli ochota dětí svěřovat se s problémem kyberšikany klesá s rostoucím věkem dětí dívky se svěřují více než chlapci
8
KYBERŠIKANA SOUVISÍ S KLIMATEM TŘÍDY
Pro vznik šikany i kyberšikany je klíčové postavení dítěte ve třídě (jak je ve třídě spokojeno a kolik má dobrých kamarádů) 8% dětí (to představuje dětí v ČR) je ve třídě spíše nebo velmi nespokojeno 3% dětí (zhruba dětí) nemá ve třídě žádného kamaráda.
9
KYBERŠIKANA SOUVISÍ S KLIMATEM TŘÍDY
Kyberšikana učitelů Více než polovina dotázaných dětí již slyšela o případu kyberšikany učitele 6% dětí uvedlo, že se případ kyberšikany učitele odehrál u nich na škole 7% dětí zná případ z jiné školy 32% dětí zná nějaký případ z médií Vnímavost k případům kyberšikany učitelů roste s věkem dětí Zhlédnutí videa zesměšňující učitele 30% dětí někdy zhlédlo zesměšňující video - chlapci výrazně více než děvčata (34% x 27%) Četnost sledování videí zesměšňujících učitele roste s věkem - více než polovina žáků v 8. – 9. třídě ZŠ alespoň jednou zhlédla takové video
10
DĚTI POVAŽUJÍ KYBERŠIKANU ZA NEBEZPEČNOU, ALE OSOBNĚ SE JÍ PŘÍLIŠ NEBOJÍ
69% dětí považuje kyberšikanu za nebezpečnou 69% dětí, které nebyly kyberšikanovány, se domnívá, že se jim něco takového nemůže stát 14% dětí si myslí: necítil bych se strašně, pokud bych někoho zesměšňoval na internetu 22% dětí si myslí: natáčet učitele na video je velká zábava 17% dětí si myslí: oběti si za to mohou samy 15% dětí si myslí: kyberšikana je jen legrace 8% dětí si myslí: kyberšikana je vzrušující
11
NEJMÉNĚ 78% AGRESORŮ JE ZE STEJNÉ ŠKOLY JAKO OBĚŤ
6% dětí přiznalo, že v posledním půlroce využilo některý z prostředků kyberšikany (někoho zesměšnily, ztrapnily, …) 51% agresorů – přímo ze třídy 27% – ze školy 22% – agresor zůstal anonymní nebo byl pro oběť neznámý
12
KYBERŠIKANA x ŠIKANA šikana patří stále k rozšířenějším formám úmyslného ubližování než kyberšikana existuje mezi nimi silná závislost – oběti kyberšikany byly často v minulosti také oběťmi šikany a naopak na rozdíl od šikany je kyberšikana silně závislá na věku
13
DOPORUČENÍ – co může dělat rodič
přijměte fakt, že život ve virtuálním světě k vašim dětem patří pokud se v něm naučíte pohybovat, pomůže vám to pochopit vaše dítě vysvětlete dětem, že ve virtuálním světě je čekají i rizika naučte své dítě chránit svou identitu pokud zjistíte, že agresor je ze škoĺy dítěte, kontaktujte zástupce školy uložte nebo vytiskněte maily, SMS… - může posloužit jako důkazní materiál
14
DOPORUČENÍ – co může dělat škola
vzdělávejte učitele, jak v této oblasti postupovat – naučte ho vyhledat pro šikanované dítě pomoc zapojte ICT pracovníka do preventivního programu Nepodceňujte klima ve třídě, je pro rozvoj šikany i kyberšikany určující sledujte spokojenost dětí ve třídě mluvte o vztazích seznamte děti s pojmem kyberšikana Jděte dětem naproti pokud si na některé ze sociálních sítí založíte svůj profil, může to být prostředek pomocí něhož budete komunikovat s dětmi naučte děti využívat všechny softwarové blokace a ochrany technického rázu mluvte s dětmi o tom, jak chránit svou identitu
15
CO PRO ŘEŠENÍ KYBERŠIKANY UDĚLÁ NADACE O2 V RÁMCI PROJEKTU MINIMALIZACE ŠIKANY
Připravujeme metodické materiály pro učitele – budou rozeslány na základní školy v České republice v roce 2010. seznámíme je s výsledky výzkumu poskytneme jim návod, jak otevřít diskuzi o kyberšikaně s dětmi poskytneme doporučení, jak nastavit pravidla ve třídě
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.