Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Kritické myšlení v mateřské škole
Mgr. Renáta Štastná ZŠ a MŠ Kunín, zařízení Mateřská škola
2
PODĚKOVÁNÍ ORGANIZÁTORŮM
ZA SETKÁNÍ 4 STUPŇŮ ŠKOL ZA MOŽNOST SDÍLET A PREZENTOVAT, ŽE KAŽDÝ STUPEŇ VZDĚLÁVÁNÍ JE DŮLEŽITÝ
3
PROŽITKOVÉ UČENÍ V MŠ? PRVKY BADATELSTVÍ?
PROŽITKOVÉ UČENÍ S PRVKY BADATELSTVÍ UČÍME DĚTI KONKRÉTNÍMI ČINNOSTMI? NECHÁME JE PROŽÍVAT? UČÍME JE ZKUŠENOSTÍ? DĚKUJME, POKUD SE TAK V MŠ DĚJE UMÍME PŘIPRAVIT ČINNOSTI TAK, ABY V NICH DĚTI BÁDALY? ABY TVOŘILY HYPOTÉZY? KLADLY SI OTÁZKY? JAK TO ASI DOPADNE? CO SE ASI STANE? CO SE STANE KDYŽ?
4
V MŠ - PROŽITKOVÉ UČENÍ? PEČEME S DĚTMI Z TĚSTA? Samy ho uhnětou, vyválejí, vykrajují? RADUJEME SE Z VÝSLEDKU? TO JE DOBŘE
5
V MŠ SOUČASNĚ PROŽITEK I BÁDÁNÍ?
PŘÍKLAD: CO SE STANE KDYŽ? DO TĚSTA NEPŘIDÁME TEKUTINU? DO TĚSTA NEPŘIDÁME PRÁŠEK DO PEČIVA? DO TĚSTA DÁME MÉNĚ MOUKY? CO KDYŽ DÁME VYKROJENÉ KOUSKY NA PLECH TĚSNĚ VEDLE SEBE?
6
BADATELSTVÍ POTŘEBUJE TY, KDO PŘEMÝŠLÍ KLADOU SI OTÁZKY VYTVÁŘEJÍ HYPOTÉZY POTŘEBUJE TY KDO OVĚŘUJE POCHYBNOSTI JDOU VÍCE CESTAMI PŘI ŘEŠENÍ UMÍME DÁVAT OTEVŘENÉ OTÁZKY? UČÍ SE JE DĚTI OD NÁS? NECHÁME DĚTI PROŽÍT NEZDAR? ZKUŠENOST? NUTÍME JIM NAŠE POSTUPY?
7
BADATELSTVÍ NAJÍT TÉMATA, CO CHCEME ŘEŠIT NAVRHNOUT DOMNĚNKY OVĚŘIT NAŠE PŘEDPOKLÁDÁNÍ, ZDA JSME MĚLI PRAVDU FORMULOVAT, JAK ZJIŠTĚNÍ MŮŽEME VYUŽÍT ZACHYTIT POSTUPY, ŘÍCI O TOM OSTATNÍM (INFORMOVAT)
8
CO SI DĚTI PŘEDSTAVÍTE, NA CO SI VZPOMENETE, KDYŽ SE ZEPTÁM, CO JE TEKUTÉ?
JAKÁ BUDE VAŠE HYPOTÉZA, PŘEDPOKLÁDÁNÍ, KOLIK VĚCÍ DĚTI VYJMENOVALY? VĚKOVÁ SKUPINA 3-7 LET, 19 DĚTÍ ?
9
PŘÍKLAD SDÍLENÍ K OTÁZCE CO JE TEKUTÉ SLUNÍČKA LEDEN 2017 64 ODPOVĚDÍ, ROZDĚLENY DO OKRUHŮ - TÝDNŮ:
1. OKRUH – VODA 2. OKRUH – JÍDLO A PITÍ tekutiny k pití (čaj, džus, mléko…) tekutiny k jídlu (polévky, omáčky…) 3. OKRUH – TEKUTINY V LIDSKÉM TĚLE krev, moč, sliny, průjem, „rýma“ 4. OKRUH TEKUTINY PRO POHON DOPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ nafta, benzin….
10
PŘÍKLAD SDÍLENÍ K OTÁZCE CO JE TEKUTÉ SLUNÍČKA LEDEN 2017 64 ODPOVĚDÍ, ROZDĚLENY DO OKRUHŮ:
5. OKRUH – CO JE TEKUTÉ, KDYŽ SE TO ROZPUSTÍ TEPLEM? voda z ledu, láva v sopce, čokoláda, med, vosk….. 6. OKRUH – TEKUTINY V POHÁDKÁCH O neposlušných kůzlátkách O kohoutkovi a slepičce O koblížkovi Hrnečku vař…..
11
PŘÍKLAD BÁDÁNÍ CO NAJDEME TEKUTÉHO VE TŘÍDĚ?
14
PŘI BÁDÁNÍ POTŘEBUJEME ZJISTIT, CO UŽ VÍME, ZJISTIT, CO SE CHCEME DOZVĚDĚT, SHRNOUT, CO JSME SE DOZVĚDĚLI
15
KRITICKÉ MYŠLENÍ V MŠ? TŘEBA METODA E-U-R?
EVOKACE CO UŽ VÍME? CO SE CHCEME DOZVĚDĚT? UVĚDOMĚNÍ UČENÍ, NEJLÉPE PROŽITKOVÉ, ZKUŠENOSTNÍ, S PRVKY BÁDÁNÍ REFLEXE CO JSME ZJISTILI? JAK TO VYUŽIJEME?
16
MÁME UČIT TO, NA CO JSME NEBYLI PŘIPRAVOVÁNI?
KDE ZÍSKÁME INFORMACE? KDO NÁS NAUČÍ INOVATIVNÍ METODY? KRITICKÉ MYŠLENÍ V MŠ- NEPŘEDPOKLÁDÁ SE, ŽE SE ROZVÍJÍ V MŠ? UČITELÉ MŠ NEJSOU CÍLOVOU SKUPINOU
17
INFORMATORIUM ŠKOLY MATEŘSKÉ
PODĚKOVÁNÍ ZA VZDĚLÁVÁNÍ V PROJEKTECH, KDE JSEM SE MOHLA JAKO PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOG O KRITICKÉM MYŠLENÍ V MŠ UČIT INFORMATORIUM ŠKOLY MATEŘSKÉ reg. č.CZ.1.07/1.3.00/ SPIRÁLA reg. č. CZ.1.07/1.3.00/ CESTA reg. č. CZ /0.0/0.0/16_010/
18
DOBRÁ ZPRÁVA: I UČITELÉ MŠ MOHOU U DĚTÍ ROZVÍJET KRITICKÉ MYŠLENÍ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.