Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

– supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice -

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "– supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice -"— Transkript prezentace:

1 – supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice -
Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Mgr. Markéta Vaculová – supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice -

2 OBSAH Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Penzum nutných vědomostí Case management (individuální a skupinová sociální práce, terapie) Komunikace zaměřená na řešení, normalitu klienta a na podporu NORMY, kdo je určuje aneb pokud je personál zaměřen na problém a ne na normalitu Absence norem = zátěž (?) Je na vině jen klient nebo i personál? POHLED PERSONÁLU Obtížné situace na pracovišti, „Problémoví“ klienti Kdy je na vině personál NORMY Z POHLEDU KLIENTŮ = v hlavní roli: diagnózy, osobnostní vlivy, vůle, výchova, sebepojetí, kognitivní schopnosti, atd. Formy problémového jednání Co klienti vnímají jako zátěž, co je pro ně je normou CO S TÍM? - CESTA KE SHODĚ V POHLEDU NA TO, CO UŽ PROBLÉM JE A CO NE Práce s personálem – změny myšlení Znalost klientů, jejich zvyků, historie a specifik všech diagnóz Znalost vhodné komunikace s určitými typy klientů = předcházení problémovému chování u klientů.

3 Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví :
Osobnostní nástroje vztahová stránka – MOC, empatie, hranice kontrola X podpora Metody sociální práce Case work Skupinová sociální práce Penzum nutných vědomostí z oblastí: medicíny (psychiatrie) Práva, atd. KOMUNIKACE psychologie (psychoterapie, krizové intervence)

4 Co by měl mít a umět tým pracovníků
Vztahové dovednosti Empatický Kongruentní BPP Dovednosti v oblasti spolupráce a obhajoby - bydlení, práce, finance Klinické dovednosti - Mapování symptomů, trénink dovedností klienta Komunikační dovednosti Aktivní naslouchání Zrcadlení Parafrázování přerámování Co by měl mít a umět tým pracovníků

5 METODY SOCIÁLNÍ PRÁCE a OSOBNOSTNÍ ROVINA
Metody sociální práce s osobami s duševním onemocněním jsou specifické postupy definované: Cílem cílovou skupinou (jejími potřebami) hodnotami. paradigmatem (základním východiskem a způsobem pohledu) Tyto postupy mají složku: technickou (jak se to dělá) vztahovou (jak zacházíme se vztahem) kontextovou (v jakých situacích se používají) a pohybují se mezi dimenzemi: : kontrola + nevyžádaná péče. : podpora + pomoc + vyžádaná péče.

6 Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – I.
Osobnostní nástroje Osobnost pracovníka Empatiem sebereflexe Vědomí o MOCI nad klientem Know how Vztahová stránka: Hranice mezi klientem a prac. Možnost uplatnění vůle klienta Rozlišení, zda se prac. pohybuje v rozmezí: kontrola X podpora Direktivní X nedirektivní

7 Vztahové nástroje – přístup ke klientovi
1) Zaměření se na zdravé stránky klienta než na psychopatologii 2) Partnerství s klientem = ZPLNOMOCŇOVÁNÍ V péči o lidi s vážným duševním onemocněním existuje vždy jisté riziko převzetí moci nad životem klienta. Profesionál se může stavět do pozice experta, který ví nejlépe, co je pro klienta nejlepší, což ve výsledku podkopává smysl pro kontrolu jeho vlastního života. Toto riziko nejvíce hrozí u klientů nespolupracujících a nemotivovaných k léčbě. Klientovi by měl být ponechán prostor pro vlastní aktivitu do té míry, kam až to lze. Doporučení plynoucí z tohoto principu je, že by zaměstnanci měli vystupovat spíše v roli konzultantů než terapeutů, ve smyslu „Čím méně děláme, tím lépe.“ 3) Individuální přístup

8

9

10 Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II.
Metody sociální práce Individuální sociální práce, případová Skupinová sociální práce Terénní (komunitní)

11 Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II.a.
CASE MANAGEMENT s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Možnosti podpory osob (klientů) – 4 pilíře: 1) Individuální práce 2) Skupinová práce 3) Terapie komunikační /rozhovory/ Socioterapie Pracovní aktivity Aj. 4) Osobní život, volný čas

12 Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II.b.
CASE MANAGEMENT – definice americké Národní asociací sociálních pracovníků (NASW, 2013:13) „Proces plánování, vyhledávání, prosazování a monitorování služeb z různých sociálních nebo zdravotních organizací ve prospěch klienta. Tento proces umožňuje sociálním pracovníkům v organizaci/organizacích koordinovat svoje úsilí ve prospěch daného klienta skrze profesionální týmovou práci a tím rozšiřovat rozpětí nabízených služeb, které klient potřebuje. Nástroje (síťování, případové konference, …) Case management omezuje problémy vycházející z fragmentace služeb, fluktuace pracovníků a nedostatečné koordinace mezi poskytovateli.“ Individuální CM Týmový CM

13

14 Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – II.c.
Kombinací týmového a individuálního case managementu v oblasti duševního zdraví je takzvaná FACT - flexibilní asertivní komunitní léčba (Van Veldhuizen a Bahler, 2013) Dostupnost podpory tam, kde se klient právě nachází, je také jeden z hlavních prediktorů úspěšného case managementu. Dalšími ukazateli úspěšnosti jsou dle Thornicrofta (1991): kontinuita péče prosazování nových služeb vztah mezi pracovníkem a klientem prosazování zájmů klientů šití podpory na míru dle potřeb usnadňování nezávislosti

15 Jednotlivé složky case managementu
Kontaktování Assessment (opakované posuzování situace, depistáž, zjišťování potřeb, atd.) Plánování dlouhodobé krátkodobé Propojování (se zdroji) Prosazování práv a zájmů Monitorování

16 Penzum nutných vědomostí z oblastí: medicíny (psychiatrie) Práva
Sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví – III. Penzum nutných vědomostí z oblastí: medicíny (psychiatrie) Práva psychologie (psychoterapie, krizové intervence) Komunikace

17 Vhodná komunikace jako základ kvalitní sociální práce s osobami s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví Etická + asertivní NA ČLOVĚKA ORIENTOVANÁ Systemická – na řešení orientovaná DLE PRAVIDEL PRO KOMUNIKACI S OSOBAMI S HANDICAPEM (jiná u mentální retardace, schizofrenie, závislostí, aj.) Terapeutické dovednosti v komunikaci a CM práci (KI, KBT, aj.)

18 Na osobu orientovaný přístup může výrazně zlepšovat:
kvalitu života lidí vyžadujících zvláštní péči ulehčovat pracovníkům práci, která se pro ně může stát příjemnější a uspokojivější rozšiřovat prostor pro jejich vlastní jednání Prostřednictvím tohoto přístupu se pracovníci mohou snažit vytvářet: životní prostor pro osoby s těžkým postižením tak: aby vyhovoval jejich potřebám probouzel jejich vnitřní zdroje + schopnosti podporoval jejich svébytnost POKUD SE PERSONÁL ZAMĚŘUJE SPÍŠE NA PROBLÉM A NE NA NORMALITU KLIENTA, vznikají vztahové potíže, které komplikují práci s klientem

19 Vybraná pravidla PCA jednání a principy pro každodenní praxi:
Tady a teď Důvěra v možnost dalšího rozvoje a zlepšení, povzbuzovat. Prožitek jako centrální faktor – zabývat se prožitkem a reflektovat jej. Rozhodující není to, co chybí, ale to, co tady je. Rovnováha mezi rámcem a manévrovacím prostorem pro vlastní rozhodování. Srozumitelnost, dávat jasné informace, zůstat konkrétní. Malé, postupné kroky, uvědomovat si, že cesta je stejně důležitá jako cíl. Zůstat u toho, co je nasnadě. Naslouchat a brát vážně. Podporovat svébytnost a vlastní zodpovědnost, nabízet podporu pro samostatné jednání, uvědomit si vlastní podíl. Nenechat se řídit a ovlivňovat předsudky. Nalézt „jazyk“ toho druhého. Umožňovat zkušenosti a poskytovat přehledné možnosti výběru. Nelpět na „symptomu“. Hovořit o situaci a komentovat situaci.

20 PŘÍSTUPY ZAMĚŘENÉ NA ŘEŠENÍ kombinují podporující vztah a bezpečí s podněcováním a inspirací.
Cílí na: preferovanou budoucnost (na to co kl. chce) na zdroje (co má kl. k dispozici) Věnují minimální pozornost problémům samotným, protože analýza problémů není k řešení nutná a někdy může uškodit.

21 Systemická, NA ŘEŠENÍ zaměřená komunikace
8 + 1 systemických otázek systemické a na člověka orientované otázky v rozhovoru Otázky: ÚVODNÍ Na úvod spolupráce Na změny před setkáním V PRŮBĚHU SPOLUPRÁCE ZÁVĚREČNÉ a mnoho dalších

22

23 Něco o autorce příspěvku
Vzdělání: Všeobecná + psychiatrická sestra Sociální pracovnice Pracovní zkušenosti: Pobytové a terénní sociální služby (DOZP, DS, DZR, PS), Psychiatrická léčebna (odd. poruch osobností a chování, psychoterapeutické) Výcviky: 140 hod. výcvik v mediaci 80 hod. výcvik ve skupinové supervizi a poradenství 250 hod. ze systemického supervizního a koučovacího výcviku (dále pokračuji do 500 hod.) 460 hod. sebezkušenostně -terapeutického výcviku v PCA přístupu zaměřeném na člověka (pokračuji do 680 hod.) Dlouhodobé kurzy: Asertivita, argumentace – dohr. 72 hod. Motivační rozhovory – 64 hod. Videotrénink interakcí a poradenství – dohr. 72 hod. Efektivní rozhovory + kurz krátké psychosociální pomoci – 64 hod. Komunik. s agresiv. kl. a techn. šetrné sebeochrany – 64 h.


Stáhnout ppt "– supervizorka, psychiatrická sestra, sociální pracovnice -"

Podobné prezentace


Reklamy Google