Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
z objektivního poznání struktury, funkce a potřeb živého organismu.
Co je neuropedagogika ? Neuropedagogika odvozuje výchovné a vzdělávací postupy z objektivního poznání struktury, funkce a potřeb živého organismu.
2
Konflikt přírodních věd a metafyziky
Primitivní náboženské představy (já vs. nadpřirozené síly) Počátky monotesimu (sociální a duševní charakteristiky) Počátky přírodních věd (Sokrates, Aristoteles, Demokritos …) starověk středověk Anatomie, pitva renezance Fyziologie 19. stol. Biochemie stol. Neurovědy, zobrazovací techniky, 21. stol. biokybernetika, nanotechnologie Augustin Akvinský Descartes Locke Hume Leibniz Kant
3
Jak rozplést tuto hádanku ?
Zdroj: Koukolík, 2006, 2014, s. 78
4
Jak rozplést tuto hádanku ?
VŮLE EMOCE SENZOMOTORICKÁ ZPĚTNÁ VAZBA Zdroj: Koeppen, Stanton, 2010, s. 470
5
Organismus jako kaskáda zpětnovazebných smyček
Regulace prostředím Vědomí – exekutivní funkce Nevědomí Autonomní nervová soustava Meziorgánová fyziologická autoregulace Lokální autoregulace PSYCHOSOCIÁLNÍ FUNKCE KOGNICE EMOCE REFLEXY
6
Paměť ? Interakce genomu s prostředím
Umístění nového receptoru do membrány Morfologická přestavba buňky
7
Učení ? Učení pokusem omylem
Učení kopírováním vzoru – zrcadlové neurony Učení orientováním pozornosti Neverbální na základě gesta Verbální na základě řečové instrukce Slovní zpětná vazba
8
Myšlení ? Myšlení probíhá v představách a pojmech Myšlení je proces
cyklické předozadní paralelně-sériové retransformace mentální reprezentace Myšlení je řetězová reakce (W. Heisenberg) Myšlení je kontinuální proces modulovaný emoční valencí Nejbližší analogie: Turingův počítač Zdroj: Nekovářová et al., 2014, s. 5
9
Co zatím nevíme? Jak mozek vygeneruje plán chování ?
Jak to udělá, že v určitém okamžiku spustí chování ? Na základě čeho ? Jakým mechanismem ?
10
Příklad výchovných rizik u schizofrenie
Excesivně externě orientovaná pozornost Přetížení stimuly Perzekuční stimuly Dvojznačné stimuly Schizofrenie: Porucha self-atribučního systému Porucha self-related funkcí Porucha funkční konektivity Porucha kontext/stimulus dependentní aktivace Porucha sebeuvědomování Porucha fine-tuned orchestration Zdroj: Nekovářová et al., 2014
11
A D H D ? Hit dnešní doby BDĚLOST noradrenalin locus coeruleus
pravý frontální a parietální lalok ORIENTACE acetylcholin funkce výběrové pozornosti parietální lalok okulomotorický systém gyrus fusiformis EXEKUTIVNÍ KONTROLA dopamin výběr druhu odpovědi dorzolaterální prefrontální kůra přední cingulární kortex bazální ganglia – nucleus caudatus Zdroj: Brožek in Kulišťák et al., 2017
12
Vůle a odpovědnost ? Co je vůle ? Kolik máme svobodné vůle ?
Do jaké míry jedinec odpovídá za své trestné činy ? Jaký je poměr vlivu: Genů Vývoje organického substrátu Učení ? Co z toho všeho plyne pro výchovu a pedagogiku ?
13
Zločin a trest Co je vina ? Kdo má právo soudit a odsoudit ?
Trest jako izolace nebezpečného jedince, odplata nebo pomoc v nemoci ? Trest smrti – ano nebo ne ? Bude jednou zločin pouhou léčitelnou poruchou?
14
Naše neuropedagogika Pilotní výuka od letního semestru 2014:
studenti denního studia, 5. ročník studenti DPS (pedagogické minimum) Spolupráce s 2. LFUK od jara 2016: dětská neurologická klinika FNM neurologická klinika FNM podle potřeby další pracoviště
15
Naše neuropedagogika Podstata a smysl vícebuněčného organismu
Adaptace organismu na prostředí Úloha neuronů, neuronální sítě, CNS (mozku) Podstata paměti – učení (nejen neuronů, ale všech buněk) Interakce organismu a genomu s prostředím Potřeby dítěte a jeho požadavky na dospělé Role dospělých v psychosociální interakci s dítětem Rozbor konkrétních klinických a kriminálních případů
16
Konkrétní případové studie
Sadistický sexuální vrah (ČR, dnes vyléčen, vede normální rodinný život) Masoví vrazi ve škole v Columbine (USA) Anders Breivik (Norsko) Olga Hepnarová (ČR) Barbora Orlová (ČR) Adolf Hitler Terapie úzkostných a depresivních poruch (NÚDZ Praha, Psychiatrická klinika FN Olomouc) Léčba závislosti s pomocí fMRI (USA)
17
Hlavní zdroje Částicová fyzika, fyzikální chemie
Molekulární fyziologie Funkční anatomie Neurologie Psychiatrie, biologická psychiatrie Neuropsychologie, rehabilitace Integrativní psychoterapie
18
Způsob zkoušení Případová studie: Symptomatika
Osobní anamnéza, rodinná anamnéza Pravděpodobné funkční příčiny Návrh intervence
19
Výsledky čtyřletého experimentu
Jaká byla účinnost výuky: Podstatu organismu chápali … jen nemnozí a jen zčásti orientačně, bez komplexního vhledu Příprava na zkoušku … svědomitá, motivovaná Zájem o zkoušku … asi 50 % Zájem o sebepoznání a psychoterapii .. u některých Intrapsychické konflikty … u religiózních u fundamentalisticky založených
20
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.