Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Bylo příčinou potopení Titaniku selhání materiálu?
H. Celar, Gymnázium Nad Kavalírkou L. Kotrla, Gymnázium Plasy T. Pachlová, Gymnázium Tachov K. Vaculovičová, Gymnázium, Brno, Vídeňská 47
2
Obsah Titanik Výběr materiálu Charpyho zkouška Vyhodnocení
3
Titanik v kostce Délka: 269,02 m Šířka: 28,25 m Váha: 46 328 tun
Výtlak: tun Kapacita: 2559 cestujících, 903 posádka Kapacita záchranných člunů: 1178 osob!!! Vodotěsných přepážek: 16 „s přelivem“!!! Max. rychlost: 24 – 25 uzlů (44,4 až 46,3 km/h) Spotřeba: 650 tun uhlí/den ručně přikládaných
4
Zkáza Titaniku v 23:40 náraz do ledovce s hmotností 3 až 6-krát větší za cca 10 vteřin rozpáral bok lodi v délce cca 100 m celková plocha trhlin: pouze 1,171 m2 za 2 hodiny 40 minut se nepotopitelná loď potopila. teplota vody: cca -2 °C počet mrtvých: 1513
5
Pozorovaná ocel pro naše experimenty vybraná ocel s přechodovým chováním (ČSN ) polykrystalický materiál - zrna ocel = „chameleon“ různé složení + strukturní složky = různé vlastnosti
6
Charpyho zkouška zkoušení vzorků s vrubem při rázovém zatížení
měření množství absorbované energie při porušení některé materiály při snižení teploty „křehnou“ přechodová křivka Teplota [°C] Nárazová práce [J] Přechodová teplota Křehké chování Houževnaté chování
7
Naše pozorování ochlazování v alkoholové lázni chlazené kapalným dusíkem teplota lázně kontrolována termočlánkovým teploměrem naměřená přechodová křivka odhadujeme, že přechodová teplota zkoušené oceli má hodnotu kolem -30 °C
8
Lomové plochy změna mechanismu porušení => změna vzhledu lomové plochy
9
Srovnání srovnání vlastností oceli z Titaniku a modernější oceli s označením A36 podélné orientování x příčné orientování ocel A36 - vyšší hodnota vrubové houževnatosti - výrazně nižší přechodová teplota
10
Chyby okolo Titaniku selhání materiálu pro stavbu plátování trupu Titaniku některé prvky konstrukce nevhodně navrženy selhání lidského faktoru odstranění druhé řady záchranných člunů
11
Poděkování a reference
Naše díky patří: organizátorům Fyzikálního týdne FJFI ČVUT, zejména katedře materiálů našemu supervizorovi ing. Radkovi Mušálkovi a Vám všem… FELKINS, K.:The Royal Mail Ship Titanic:Did a Metalurgical Failure Cause a Night to Remember? JOM 50(1), 1998, p FOECKE, T.: Metallurgy of the RMS Titanic. IR 6118, NIST, 1998. Materiálový list oceli ČSN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.