Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel."— Transkript prezentace:

1

2 Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo

3 Workshopy I 13:40 Workshopy II 16:15
U32/ Facilitace – umění práce s různorodou skupinou/ Vojtěch Benda U33/ (Ne)schopní čelit výzvám/ Katarína Hozlárová a Nikola Gajdošová U34/ Přemýšlet o světě – jak být aktivními už od základní školy/ Zdenka Strnadová P31/ Kde vzít ty demokraty? / Michal Vyvlečka Workshopy II 16:15 U32/ Mluvíme s mladými lidmi (nejen) o Evropě/ Kateřina Šustrová a Michael Murad U33/ Jak to ovlivnit/ Zuzana Wildová

4 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU

5 Koordinováno Univerzitou v Boloni, financováno Rámcovým Programem EU pro Výzkum a Inovace Horizont 2020 CO Aktivita a postoje/identita mladých: let, důraz na evropskou úroveň 8 zemí: Česko, Itálie, Švédsko, Německo, Velká Británie, Estonsko, Řecko, Portugalsko 3 roky: PROČ Proměna participace a občanství: od participace na lokální až k nadnárodní Rozdílné kontexty (např. škola, rodina, přátelé) a podmínky, které aktivitu mladých lidí ovlivňují  cílem je tvorba nástrojů a doporučení JAK Mezioborově: psychologie (vývojová, sociální, politická); sociologie; politologie; mediální studia, pedagogika V různých oblastech a různými nástroji: politiky mládeže, mediální reprezentace, škola a školní prostředí (učebnice, učitelé), postoje a aktivity mladých, úspěšné případové studie, sociální intervence

6 Výzkum a data Dotazníkové šetření
1) Studenti středních škol a učilišť (věk 14-19) 2) Mladí dospělí (věk 20-30) Dvě vlny: podzim/zima 2016 a 2017 O českých datech: podzim 2016 a 2017, v 5 regionech Výzkum na školách – 13 škol (náhodný výběr, gymnázia vs. ostatní školy a učiliště), 532/415 studentů (33 školních tříd) ve věku 16-18 Výzkum mladých dospělých – agentura Median, kvótní výběr, 814/ 415 mladých dospělých ve věku 20-25

7 Výzkum a data Rozhovory s učiteli Skupinové rozhovory se studenty
5 případových studií škol (gymnázia, učiliště, střední odborné školy) 3 kraje Rozhovory s učiteli Skupinové rozhovory se studenty 16 rozhovorů 54 studentů ve věku let Učitelé základů spol. věd, občanské výchovy, dějepisu, angličtiny, českého jazyka a dalších 27/27 gymnázia vs. profesně orientované školy 23 dívek a 31 chlapců Učitelé, které mají 5-30 a více zkušeností ve školství

8 Výzkum a data 30 případových studií úspěšných projektů, organizací a iniciativ (vedených mladými lidmi nebo zapojující mladé lidi) 2 etnografické studie organizací jako dva odlišné typy občanského zapojení (úspěšný politický spolek a oblíbené skautské středisko) Pozorování, rozhovory se členy Aktivity mladých aktivních lidí, motivace, překážky, cíle, organizace a komunikace

9 Výzkum a data Další: Rozhovory s tvůrci politik a lidmi z mládežnických organizací Analýzy mediální reprezentace mladých lidí a mladí lidí v EU Analýzy učebnic Intervence na škole po dobu dvou let – vlastní práce na společenském problému a hledání řešení za pomoci učitelů (sledování aktivit a možného vývoje postojů + zapojení ve škole) + studenti a učitelé z Gymnázia Žďár nad Sázavou s tématem neporozumění a propasti mezi generacemi

10 PETR – ADOLESCENTI HONZA - DATA

11 Psychologické občanství (identita, postoje atd.)
Aktivní občanství Psychologické občanství (identita, postoje atd.) Participace

12 Participace Za posledních 12 měsíců …

13 Participace Za posledních 12 měsíců … Online

14 Participace Za posledních 12 měsíců … Dobrovolnictví a dobročinnost

15 Participace Za posledních 12 měsíců … Konzumerismus

16 Participace Za posledních 12 měsíců … Institucionalizovaná politika

17 Participace Za posledních 12 měsíců … Protest

18 Participace

19 Participace Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13
Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %

20 Participace Pasivní Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13
Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %

21 Participace Digitální Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13
Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %

22 Participace V „pohotovostním režimu“? (Erik Amnå) Digitální
Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %

23 Participace Dobrovolníci Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13
Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %

24 Participace Aktivní Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13
Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %

25 Participace zájem, vlastní účinnost, důvěra v instituce
spíše vzdělanější, z měst a muži Participace Aktivní Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %

26 Participace Překážky složitost politiky a málo informací

27 Participace Překážky složitost politiky a málo informací
absence smysluplných alternativ mezi stranami a kandidáty

28 Participace Překážky složitost politiky a málo informací
absence smysluplných alternativ mezi stranami a kandidáty nízká důvěra ve vlastní schopnosti a strach ze sebevyjádření

29 Participace Překážky složitost politiky a málo informací
absence smysluplných alternativ mezi stranami a kandidáty nízká důvěra ve vlastní schopnosti a strach ze sebevyjádření pocit, že náš názor nikoho nezajímá

30 Participace

31 Participace Brzdy rutina, vyhoření a ztráta motivace

32 Participace Brzdy rutina, vyhoření a ztráta motivace
přetížení nejaktivnějších

33 Participace Brzdy rutina, vyhoření a ztráta motivace
přetížení nejaktivnějších osobní život

34 Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé

35 Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé
náhody a pragmatická rozhodnutí

36 Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé
náhody a pragmatická rozhodnutí lokální problémy

37 Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé
náhody a pragmatická rozhodnutí lokální problémy potřeba sdílet názory a někam patřit

38 Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé
náhody a pragmatická rozhodnutí lokální problémy potřeba sdílet názory a někam patřit

39 Participace A Evropa? nejčastěji formou online aktivit či podpisu petice

40 Participace A Evropa? nejčastěji formou online aktivit či podpisu petice šířeji jako činnost v mládežnických organizacích, účast na mezinárodních projektech, dobrovolnictví v zahraničí atd.

41 Participace A Evropa? nejčastěji formou online aktivit či podpisu petice šířeji jako činnost v mládežnických organizacích, účast na mezinárodních projektech, dobrovolnictví v zahraničí atd. ve srovnání s národní úrovní exkluzivnější – doménou spíše socioekonomicky privilegovaných úzce svázána s určitým věkem, studiem a příležitostmi, které toto období nabízí

42 Identita a postoje

43 Identita a postoje Evropská identita pozitivně souvisí s národní identitou

44 Identita a postoje Co s identitou souvisí
zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence

45 Identita a postoje Co s identitou souvisí
zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence pozitivní postoje k příslušným institucím

46 Identita a postoje Co s identitou souvisí
zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence pozitivní postoje k příslušným institucím kontakty se zahraničním a cestování – pouze málo

47 Identita a postoje Co s identitou souvisí
zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence pozitivní postoje k příslušným institucím kontakty se zahraničním a cestování – pouze málo socioekonomické zázemí pouze s evropskou identitou a spíše slaběji silnější u studentů gymnázií a vysokých škol

48 Identita a postoje Imigrace

49 Identita a postoje Imigrace pouze gymnazisté pouze vysokoškoláci

50 Škola Školám se navzdory jejich úsilí příliš nedaří zvyšovat informovanost, zájem či kompetence u studentů, kteří patřičnými informacemi, zájmem a kompetencemi již předem nedisponují

51 Škola Školám se navzdory jejich úsilí příliš nedaří zvyšovat informovanost, zájem či kompetence u studentů, kteří patřičnými informacemi, zájmem a kompetencemi již předem nedisponují Úspěšnější v tomto ohledu jsou školy, které aktivněji zapojují studenty do výuky, školních parlamentů, studentských projektů a spolků

52 Škola Školám se navzdory jejich úsilí příliš nedaří zvyšovat informovanost, zájem či kompetence u studentů, kteří patřičnými informacemi, zájmem a kompetencemi již předem nedisponují Úspěšnější v tomto ohledu jsou školy, které aktivněji zapojují studenty do výuky, školních parlamentů, studentských projektů a spolků I zde ovšem motivovanější a aktivnější zůstávají ti žáci, kteří si motivaci přinášejí z mimoškolních (rodinných a dalších) kontextů

53 Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky

54 Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky někteří učitelé se podle studentů těmto tématům záměrně vyhýbají

55 Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky někteří učitelé se podle studentů těmto tématům záměrně vyhýbají podle učitelů je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory

56 Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky někteří učitelé se podle studentů těmto tématům záměrně vyhýbají podle učitelů je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory u některých učitelů postrádají studenti schopnost vést skutečnou diskuzi

57 Škola Možné problémy studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání politiky a Evropské unie s přiznaným nedostatkem informací

58 Škola Možné problémy studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání politiky a Evropské unie s přiznaným nedostatkem informací učitelé upozorňují na zastaralost a nevhodnost učebnic

59 Škola Možné problémy studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání politiky a Evropské unie s přiznaným nedostatkem informací učitelé upozorňují na zastaralost a nevhodnost učebnic výuka je až příliš ovlivněna tlakem na dobré známky či nutnost odmaturovat

60 Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi

61 Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti

62 Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti Vzájemné posilování spíše než vylučování jednotlivých identit

63 Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti Vzájemné posilování spíše než vylučování jednotlivých identit Rozdíly mezi studenty z odlišných typů vzdělávání

64 Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti Vzájemné posilování spíše než vylučování jednotlivých identit Rozdíly mezi studenty z odlišných typů vzdělávání Občanské vzdělávání na školách – značné rezervy i značný potenciál

65 Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo

66 Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých?
Jakub Ondráček s dalšími přáteli minulý rok založili platformu Generace s názorem za účelem upozornit na nízkou volební účast mladých lidí. V současné době pracuje na společném projektu s platformou Rekonstrukce státu. Jan Husák v České radě dětí a mládeže inicioval projekt Kecejme do toho, poté koordinoval Národní pracovní skupinu pro strukturovaný dialog s mládeží. Od roku 2016 vede Analytickou sekci, kde se zaměřuje na výzkum o mladých. Katarína Čavojská je výzkumnicí a konzultantkou v oblasti výzkumu v nevládních organizacích, kde se v současnosti věnuje problematice měřené dopadů práce s mládeží v Radě mládeže Slovenska. Jan Šerek provádí výzkum a vyučuje psychologii na Fakultě sociálních studií MU. Výzkumně se věnuje především občanské a politické socializaci mladých lidí.

67 Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo

68 Workshopy I 13:40 U32/ Facilitace – umění práce s různorodou skupinou/ Vojtěch Benda U33/ (Ne)schopní čelit výzvám/ Katarína Hozlárová a Nikola Gajdošová U34/ Přemýšlet o světě – jak být aktivními už od základní školy/ Zdenka Strnadová P31/ Kde vzít ty demokraty? / Michal Vyvlečka

69 Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo

70 V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti?
Michael Murad pracuje od roku 2011 v organizaci o.p.s. EUTIS, kde se podílel na realizaci řady projektů zaměřených na zvýšení účasti mladých lidí na politice (ať již evropské, tak komunální). Václav Kříž je předsedou spolku Mladí občané. Z pozice zástupce koordinátorky Národní pracovní skupiny pro Strukturovaný dialog s mládeží realizoval cyklus konzultací zaměřený na téma "Mladí lidé v Evropě: a co dál?„ Katarína Klingová je výzkumice v organizaci GLOBSEC, kde monitoruje dezinformace a zaměřuje se téma informovanosti mladých lidí. Petr Macek je vedoucím Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny a řešitelem projektu Catch-Eyou v ČR. V současnosti se věnuje zejména tématu tranzice mladých lidí do dospělosti.

71 Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo

72 Workshopy II 16:15 U32/ Mluvíme s mladými lidmi (nejen) o Evropě/ Kateřina Šustrová a Michael Murad U33/ Jak to ovlivnit/ Zuzana Wildová


Stáhnout ppt "Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel."

Podobné prezentace


Reklamy Google